Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

EasyJet nya linjer från Landvetter

Tråden startades av Hasse

EasyJet fortsätter sin snabba expansion i Sverige och startar i höst nya linjer till London, Berlin och Manchester från Göteborg Landvetter Airport

Publicerad den 2010-07-08 12:41
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

RA
2010-07-11 18:15

Jonathan, lär dig att skilja mellan “de” och “dem”. Om du inte vet när du skall använda respektive ord så skriv hellre “dom”. Annars ser det bara pinsamt och obildat ut.

Så mycket fantasiplaner… Om man på fullt allvar tror att Landvetter ska växa med 50% på ett par år så kanske man lever lite väl mycket i det blå…
Dessutom kan jag förklara att det vanliga är att man får vänta flera år på terminalutbyggnad även efter att “maxtaket” är nått. Det blir ingen terminal 2 under den närmaste 20-årsperioden. Detta med “maxtaket” handlar inte om någon lag- den “sexmiljonteförsta” flygresenären behöver inte bli utelåst. Det enda som är intressant är brandskyddsmyndigheternas krav på hur många som kan vistas i en byggnad SAMTIDIGT. Det s k maxtaket ska bara ses som en indikation på att man börjar bli trångbodd. När och hur avgångar och ankomster ligger på dygnet påverkar hur man kan uttnyttja kapaciteten. Dessutom kan man göra mindre tillbyggnader.
Fler landningsbanor ligger nog minst 30 år framåt i tiden.

Jaxa
2010-07-11 00:04

På Landvetters gamla hemsida fanns en ritning över Landvetters framtida utseende. Var ritningen finns nu vet jag dessvärre inte. Där gick bana 2 parallelt med huvudbanan där parkeringen nära skogen och cateringfirmorna finns. Taxibanan mellan landningsbanorna gick vid långtidsparkeringen längst bort och nedanför tornet fanns även en terminal i riktning VNV-OSO som började vid nuvarande utrikes och slutade strax bortom tornet. En bana 2 lär nog ligga långt bort i framtiden, men en ny terminal är nog inte så långt borta. Dagens terminaler klarar 6 miljoner pax/år och med dagens 4 miljoner pax i åtanke får man nog snart ta tag i terminalfrågan.

resenären
2010-07-10 17:49

Alex – visst ligger Säve närmre centrum, men vilken flygplats är roligast egentligen? Sedan jag såg Ryanairdokumentären och den bristande säkerheten på bland annat Säve blir det inga fler resor därifrån. Dessutom är Landvetter mordernare och har bättre förbindelser.

Jag tror att London och Manchesterlinjerna kommer att gå bra men Berlin är jag lite mer skeptisk till. Kanske att easyJet skulle begränsa det till en avgång om dagen. Det är ju trots allt inte så lång bilfärd för västsvenskar…

Jonathan
2010-07-10 14:07

Det jag har hört är att den skall ligga på andra sidan av terminalen bort mot parkerings hållet. Så att dem gör om osv. Det är vad jag har hört och då blir det 21L, 21R, 3L och 3R om dem inte gör om

M
2010-07-10 14:02

Den nya banan skulle i så fall ligga parallellt med den som redan finns, om jag förstått rätt.

Jonathan
2010-07-10 13:56

Tror faktiskt att det kommer hända inom 5-15 år, för det har funnits i planerna länge. Men jag lovar dig, den banan klarar inte 20 miljoner, om det skulle vara så så skulle det vara precis. Men en ny terminal hade varit fint.

Vet vart dem skulle lägga bana två. Känner en som har fått reda på vart dem skall lägga den om det skulle bli av.

Alex
2010-07-10 12:12

Hur kul det än hade varit med en andra bana på Landvetter, så kommer det inte att bli av inom 10 år, om ens inom 30år…
Jag vet att den har funnits med i planerna under lång tid, men Landvetter skulle kunna hantera över 20 miljoner passagerare med sin singelbana, och det kommer typ aldrig hända…

Däremot kommer säkerligen en andra terminal bli aktuell inom några år…

Jonathan
2010-07-10 11:21

Som CA säger, det kanske behövs en ny terminal. Tror att när bana 2 kommer i framtiden (inom 5-10 år tror jag om inte tidigare) så kommer det en ny terminal också. Den nya tror jag kommer bara ha utrikes eller den borde bara ha det och den gamla både inrikes och utrikes.

Alex
2010-07-10 02:53

Härligt att höra!
Fastän jag är helt övertygad att London kommer funka och att Manchester kommer gå hyfsat, så undrar jag ändå om det inte kan bli lite svårt med Berlin. Jag menar tre flighter om dagen? Är behovet verkligen så stort?

Resenären: Jag ville bara påpeka att “Säve” ligger närmare Göteborg än vad Landvetter gör, och är “Känt” för att vara en utav de Ryanair-flygplatser som INTE ligger långt ifrån stadskärnan ;)…

resenären
2010-07-09 23:53

Bokade precis en resa med easyJet från Göteborg till London Gatwick senare i höst. Något som jag tycker är bra är att man flyger till större flygplatser, man slipper helt enkelt ta sig till avlägsna flygplatser som Säve och Skavsta. Dock är biljetterna kanske något dyrare än Ryanair, men det är det väl värt.

Något som jag tänkte på nu när man lanserat så många nya linjer till Sverige är att man kanske borde gjort en svensk version av hemsidan. Till och med Ryanair har detta – hoppas på en förbättring här från easyJet. Dock är det väl inte fel att öva på sin engelska lite innan ett Londonbesök… 😀

RA
2010-07-09 19:39

Till SAS-flygaren:
London har alltid varit en giganstisk turistmetropol. Visst har det blvit ännu mer sedan lågprisflyget kom men det finns något annat som fullständigt försvunnit också. Förr flög de flesta charter till London. Utbudet var enormt, med många turer varje dag från de stora flygplatserna i Sverige. Särskilt på 70-talet vallfärdade svenskar dit, enbart för shopping (då relationen pundet-svenska kronan var ytterst gynnsam för svenskar)- företrädesvis med charterflyg. Populariteten höll i sig hela 80-talet men i början av 90-talet blev det lite för dyrt för oss svenskar. I slutet av 90-talet kom sedan Ryanair.
Någon sådan hype kring Manchester har aldrig funnits – och kommer knappast någonsin att bli. Manchester har inte alls samma potential som turiststad eller regionen runt omkring för den delen heller.
City Airlines lever i stort sätt på Astra Zeneca på linjerna till Manchester och Birmingham.

CA
2010-07-09 19:14

kanske snart behövs en terminal-tillbyggnad på Landvetter?

SAS-flygaren
2010-07-09 19:06

Vem som helst kan bli bortskrämd från City Airlines linje till MAN. Först och främst priser, alltför små flygplan (typ CRJ-200, i vissa fall ännu mindre – som allt fler bolag förstår inte klarar av matchen med dom snäppet större), parkeringsplatser för flygplanet som innebär en ständig bussning, ifråntagande av handbagage, snorkiga värdinnor (i klass med Ryanairs donnor). Det var en helt annan stil på detta bolag för bara ett antal år sedan.

Jag tror verkligen att en linje till MAN (för det är väl ingen som säger att den ska flygas två gånger om dagen såsom CF gör?) kan bli en hit. Låga priser på resande föder resande som inte hade funnits om biljetten kostat bara någon hundralapp mer.

Se bara på London som fullkomligt exploderar av alla turister. Var det verkligen så många resande till London förr, när biljetterna var dyrare, då det krävdes tre nätter eller en lördagsnatt borta eller när linjerna bara beflögs av BA och SK? Bara för att ta ett exempel, fortsätter man vidare så kan man ta Berlin som ett andra exempel, där det någon gång för länge sedan fanns lite direktflyg i form av en antingen Beechcraft 1900 eller Jetstream 31 till Berlin men på senaste åren inget direktflyg alls men som nu har två dagliga avgångar (för att inte trampa någon på tårna så vet jag att linjen används av transitpassagerare också, men enligt min uppfattning så är det många som stannar kvar i Berlin också).

Jonathan
2010-07-09 17:23

Fint detta att det blir fler linjer. Berlin är en fin stad och mycket västsvenskar åker dit. Sen Air Berlin flyttade till Landvetter så har det växt och växt. Så Berlin-Schonefeld blir ett bra tillskott för fler västsvenskar kan flyga till Berlin. Men däremot det som RA säger om Manchester kan jag hålla med om eftersom ibland fyller inte City Airline flygen, men man skall inte säga något fören det är klart. Det kanske blir en jätte bra linje.

Synd att dem inte öppnar någon linje till Milano eller någon annan stad som inte finns man kan flyga till från Sveriges bästa flygplats enligt mig, med go service och personal.

Nu saknar vi västsvenskar bara någon lång linje, t.ex. New York (hoppas den kommer igång inom 1-2 år) sen kanske även en linje bort mot Asien eller något. Mycket västsvenskar som flyger till Asien via Helsingfors.

RA
2010-07-09 13:02

Inte alls. Du har inte riktigt följt med. Västsverige har ett ett stort behov av bättre förbindelse. Men det är inte jetplan tre gånger om dagen från Norrköping som betalas av Norrköpings skattebetalare som är lösningen. Detsamma gäller linjer till Växjö, Malmö, Lidköping etc.
Det är inte heller någon tramsig brottningsmatch mellan Göteborg och Stockholm det handlar om. De som här på forumet börjar drömma om orealistiska affärsidéer på flygets område och enbart har argument som går ut på att det skulle funka för att dessa drivs av göteborgare (som ofta är deras kompisar). Ja, då måste man gå in och berätta om att flygmarknaden inte är detsamma som att sälja kanelbullar till skolresan…

SAS har aldrig varit duktiga på Göteborg och det av så många omhuldade Norwegian ger fullständigt fan i den stora marknaden som finns där. Var är ni nu alla Norwegiankramare?

Till sist kan jag säga att jag är tveksam till Göteborg-Manchester. Där flyger redan City Airlines och eftersom Easyjet inte samarbetar med övriga flygbolag för anslutningar så kommer nog inte denna linje att vara så länge…

Götet
2010-07-09 08:03

Måste vara lite ironi i ditt inlägg?? Var inte du hyfsat ifrågasättande om tidigare försök till ökning av destinationer från/till GOT??

Hasse1
2010-07-09 07:59

Ursäkta Hasse,

Ber ödmjukast om ursäkt. Klipper gräset hos dej istället.

RA
2010-07-08 19:48

Kul att flygbolagen börjar upptäcka att det finns ett stort behov av nya linjer från Göteborg och västra Sverige.

Hasse
2010-07-08 19:10

Ursäkta Lasse men är du helt blåst i huvet eller????

Lasse
2010-07-08 18:05

Inte för att allt som skrivs i DN är sant: http://www.dn.se/ekonomi/lagprisflyget-satsar-pa-goteborg-1.1134876

Hasse: Gå ut och rensa ogräs i rabatten istället för att sitta vid datorn och vara spydig…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500