Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Saab 340 type rating partner sökes

Tråden startades av XABI

Hej

Undrar bara om någon här skulle kunna tänka sig att ta type rating på Saab 340 maskinen, var det blir har inte bestämts.

Publicerad den 2010-12-05 23:54
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

Ior
2010-12-08 12:57

Den “Ior” på denna tråd är inte jag, men nåväl….

Håller med honom ändå 🙂

Ja, att inte dagens unga piloter kan lära sig av oss som är gamla i gemet.

Åsna
2010-12-08 12:55

Men herregud, trådskaparen är max 22 år och riktigt flygkåt. Han lever inte i verkligheten, precis som alla andra yngre (18-23) man träffar på de olika flygskolorna (som inte har läst på sig om hur branschen faktiskt ser ut idag).
Dom pratar bara om hur kul man kommer att ha med flygvärdinnorna, hur bra cash det är och får ibland små utlösningar på själva kartan när dom ska sätta ut sina navigeringspunkter. Det är för mig helt otroligt hur korkade vissa är. Det kommer alltid att finnas små yngel som gör allt för att flyga. Verkligheten kommer ifatt dom tillslut…

Köp inte rating, sök annat jobb istället. Flytta hemifrån, bort med blöjjan.

Ior
2010-12-06 23:37

Bra skrivet LB

LB
2010-12-06 18:30

Kunde inte skrivit det bättre själv pm.

Är själv ganska färsk i branschen och fortsätter trenden enligt den nuvarande men mer och mer “self sponsored” som det så fint kallas så blir snart flygyrket ett slavjobb.

Hur hela tiden argument mot detta som jag inte kan förstå?!

Hur kan ni tycka att det är ok att behöva betala så mkt ur egen ficka?

Tyvärr är den bistra sanningen den att det finns för många av er som är villiga att göra detta så erbjudandet från bolaget att betala era ratingar kommer aldrig komma.
Jag förstår eran sits men för allas bästa och långsiktigheten i branschen önskar jag att trenden vänder.
Det kommer att gynna oss alla.

X340
2010-12-06 16:41

Måste hålla med Ior – dock utan sarkasm! 😉

Det finns ingen anledning i dagsläget att bekosta en egen regional-rating när det pågår en grav försämring av avtal och standard inom regionalflygsområdet. Satsa istället på en 737-rating. (för samma pengar) Du kan få resa ut i världen för att hitta ett jobb med få timmar i boken men kommer i längden att belönas med ett hyfsat betalt arbete på hemmaplan.

Inte för att jag rekommenderar någon att betala för att få ett jobb, eller jobba som pilot i dagsläget, men……

Lycka till!

Ior
2010-12-06 16:14

Bara en idiot köper en TP rating. Köp jet 737 el 320 om du har tänkt dig att få nån lön

annan
2010-12-06 13:49

Varför har johan nilsson slutat på swiss?

pelle
2010-12-06 13:09

Om du inte är redo att gå hela vägen, varför gå halvägs? Det leder bara till att du är över en halv miljon fattigare. Men visst, har du tur så kanske du får en bond på en TR, men att planera med att det blir så, det är som att gå ut en mulen dag utan paraply. 🙂

Sedan varför SAAB340, har du jobb på maskinen? Det var en bra TR för något år sedan men nu byts de ut till ATR, som nedan skrev.

En annan sak jag har lite svårt att förstå är varför ni bara diskuterar TR på detta forum? Gå ett program istället där ni får erfarenhet på maskinen. För det tar i alla fall en 500 timmar innan man är någorlunda säker att flyga planet utan en tränings kapten. Jag talar inte om eagle jet där du bara köper tid utan Ryan Air, fly be, CTC, och vilka det nu finns som kör något slags program. Titta på dessa. De ger dig dessutom ett jobb, och det är det som är poängen.

PM
2010-12-06 12:29

Det här är samma gamla diskussion igen om man ska betala sin dyra flygutbildning själv eller inte. Vill vända på steken och belysa det från en helt annan synvinkel.

Min fråga är: vill du (och alla andra som betalar sin utbildning) verkligen leva med dessa skulder under lång tid? Hur tänker du (ni)? Handen på hjärtat; avser du att amortera av dessa skulder under din livstid? Betänk att du troligtvis vill köpa dig en bostad i framtiden som kostar dig ännu mer. Om jag utgår från att du är en person med genomsnittlig ekonomi så kommer du ha en så hög skuldkvot i resten av ditt liv att du troligtvis kommer leva med en ytterst begränsad materiell standard.

Svenska politiker och riksbanken varnar nu nästan dagligen för att svenskarnas skuldberg bara ökar och ökar. Den genomsnittlige svensken belånar sig upp över öronen för att ha någonstans att bo. Detta har varit möjligt tack vare historiskt låga räntenivåer, men dessa är ju som bekant på väg upp nu. Frågan man idag får från bankerna är om man klarar att leva med en räntenivå på runt 7 % och dessutom amortera. Klarar man inte det så får man inte lånet. Observera att detta gäller hypotekslån med en fastighet eller bostadsrätt som säkerhet. För ett lån till flygutbildning utan säkerhet gäller förmodligen tuffare krav. Jag hävdar att detta inte är sunt ur ett privatekonomiskt perspektiv och vill varna unga människor för att skuldsätta sig kraftigt.

Här gäller dessutom frågan en SF34 rating och där är inte lönerna höga inte. Jag vet eftersom jag själv flyger typen. Enkel tumregel: ju större flygplan och fler passagerare desto högre lön får du generellt sett. Men om du skaffar rating på B737/A320 så konkurrerar du med hundratals om inte tusentals piloter med samma rating om de få jobben. Chansen att få jobb på turboprop är kanske större (men ta då en ATR72 för jösse namn) men lönen mindre. Jobb på B737/A320 ger bättre betalt men chansen till jobb är betydligt lägre.

Det är ditt val. Ville bara råda lite.

@saab
2010-12-06 11:51

Problemet är inte att lägga 200.000 kronor extra efter utbildningen. Problemet är att du måste lägga 200.000 kronor varje gång du skall byta typ. Flygbolagen är i dagsläget mer intresserade av dina pengar än din erfarenhet. Saaben flyger i Europa i tio år till på sin höjd. Sedan är det dags att spendera ytterligare 200.000 kronor på nästa typinflygning. Skulle du vinna på lotto har du kanske råd att byta jobb innan dess.

saab
2010-12-06 11:35

Vad spelar det för roll om man lägger ut 200000 på en typutbildning om du redan har lagt ut 750000 på en grundutbildning? Det är tydligen ok att betala för vissa delar av utbildningen men inte för andra. Det verkar även helt ok att lägga pengar på att bygga tid men inte att betala sin typutbildning. Får inte riktigt ihop resonemanget på detta forum. Varför är ingen irriterad på att det går att köpa sig sin grundutbildning när det finns statligt finansierade utbildningar som har intagningstest och som håller hög nivå på utbilningen?

xxx
2010-12-06 09:51

Köp ingen rating. Du förstör för branchen och alla andra.

Anders
2010-12-06 09:19

Köp inte om du inte har någon sorts garanti på jobb efteråt. Har du en garanti och väntat länge på jobb? Köp. Annars tar någon annan din chans du hade.

Du förstör inte branschen i sig, du anpassar dig bara till hur situationen ser ut idag.

Problemet ligger i att det inte finns någon lag som reglerar hur många piloter sverige får pumpa ut varje år. Överflöd av piloter = dåligt för yrket. Även för flygsäkerheten eftersom bolagen tillåts att sänka villkoren och vilotider mm.

FCOM
2010-12-06 08:54

Köp ingen typkurs det vänder snart i branchen. Jag vet att det är jobbigt o vänta.Tålamod.

Johan Nilsson
2010-12-06 00:34

Köp inte rating, det förstör branchen.

Best regards,

Johan Nilsson
F/C A330 A340
SCANDINAVIAN AIRLINES

“It’s Scandinavian”

Anci
2010-12-06 00:03

Ja jag. Självklart. Min pappa sa att jag kan få låna 200000:- till. Så då är jag bara uppe i 950000 totalt för min utbildning. Sen ska jag börja på NJ och få superbra betalt. Nästan 16000:-/mån. Tänkte då bo hemma till jag blir 53. För då har jag bara lite drygt 510000:- kvar på lånet. Men vem vet, kanske hittar jag en kapten på något annat bolag som har schysst inkomst. Då kanske jag inte behöver slita på föräldrarna så länge som till 53.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500