Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Det går halv-bra för Rajjan

Tråden startades av Vaknade och blev glad

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/passagerare-instangda-i-flygplan_5795835.svd

Jag som trodde Ryan var bekanta med avisningsutrustning?
Har dom inte råd att köpa lite Typ2?
Det kanske inte ingick avisning i biljettpriset?

Publicerad den 2010-12-09 08:13
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Olle
2010-12-09 14:26

Jo, sånt händer både Norwegian och SAS och alla andra bolag också. Men eftersom Ryanair i högre grad flyger till mindre flygplatser med kortare banor så kanske de drabbas något oftare. (Kort bana = mindre toleranser vid halt underlag). Å andra sidan drabbas Ryanair mer sällan av den sortens förseningar som ofta förekommer vid större flygplatser.

Det Ior säger angående restriktioner för crew är inte riktigt sant. Förvisso brukar styrmän under en viss totaltid ha vissa begränsningar. (Cat2/3 är dock inte en av dessa). Men när så är fallet så är det kaptenen som är flygande pilot.

Ior
2010-12-09 13:57

Kan finnas många olika anledningar. Ryan kan dels bara ha ren otur med att bromsvärdena dök. Sådant kan ändras snabbt.

Om Sas t.ex. har kontrakt skrivet med de-icing bolagen så får dom bättre och snabbare service lika så.

Det kan också bero på crew composition, alltså oerfaren besättning, eller styrman då framför allt. En ny styrman får inte operera vid samma väderförhållanden som en erfaren (timkrav, nackdelen med att anställa 250h elever..piloter), gäller väl framför allt CAT II/III app. samt sidvinds landningar.
Bara spekulationer.

undrande
2010-12-09 13:51

Men om det inte är ryanairs fel, hur kommer det sig då att det här aldrig händer med sas eller norwegian?

Olle
2010-12-09 11:56

Braking Action POOR rådde igår på Säve. Knappast Ryanairs fel!

Att tidningarna skriver att ingen fick gå av är rent nonsens. Vem som helst får lämna planet när som helst, men skillnaden är att har man väl lämnat så kommer man inte ombord igen om/när planet kan avgå.

Propylenglykol
2010-12-09 09:34

Problemet är att Sävebolaget inte ville bjuda på avisningen. T.ex. hotade Ryan med att inte flyga till Budapest under några vintermånader, om inte flygplatsen avisade gratis!

OK?
2010-12-09 09:21

Hörru yxskafft! har du kollat METAR från igår?

ry
2010-12-09 08:57

Återigen har dom visat sitt rätta ansikte. En människokränkande syn på passagerare.
Ett riktigt tattarbolag. Bullshit att dom inte ens får servera ett glas vatten. Dom bjuder inte ens på det, även om du får sitta i tolv timmar. Och vi flata svenskar , vi bara finner oss i det.

Fly4Fun
2010-12-09 08:51

Vad tror du själv? Det enda intressanta i den här artikel är att frågan “varför” det inte gick att avisa saknas och då framför allt svaret på frågan. Tror ju inte det var så att det inte gick att avisa utan snarare en kombination av hold-over och slottider som inte riktigt synkade, kanske påspätt av för dåliga bromsvärden på banan som ledde till det här?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500