Ryanair stänger in passagerare
Jag vet inte mycket om flyg och hur ni jobbar, men jag skulle vilja fråga någon här varför kaptenen på Ryanair inte lät passagerarna kliva av utan istället lät dom sitta instängda i timmar på marken.
Vad är deras skyldighet vad gäller dryck och mat under så lång tid?
Att stänga in passagerare och samtidigt sälja mat och dricka verkar vara ett bra sätt att driva restaurang.
Är det normalt?
svar
till er som jobbar på ryanair: det är ingen idé att försöka förklara för någon förslappad sas:are om hur det är att jobba på ryanair och hur mycket arbete det genom tiderna har lagts på att försöka få in fackföreningar både hos piloter och cabin det finns lagar och regler som måste följas och man kan inte bara bilda sin egen förening vissa kan inte förstå vad som händer utanför deras egen lilla bubbla här hemma i välfungerande sverige !!
Roffe:
Problemet är polackerna och de från mindre välbärgade länder. De trivs och tycker villkoren är rätt bra. Lönen för dem är otroligt bra. De bryr sig inte om fackförbund etc.
Om resten av oss skulle börja organisera oss och strejka etc så sparkas vi bara och ersätts med polacker istället. De strejkade på Pisabasen, alla fick sparken och ersattes.
Olle:
Det du skrev till IOR:
“I övrigt tycker jag du kan vara lite artigare och inte använda uttryck såsom “prata i nattmössa”. Det blir lite trevligare då.”
Är du mentalt efterbliven? Det är väl fasen inte oartigt att skriva “prata i nattmössan”. Hoppas fan att du inte är en pilot.
Tycker DU är otrevlig som tar upp sådana idiotiskt meningslösa saker.
Länge leve IOR.
Man FÅR inte ha vagnarna öppna på marken!! Dom ska vara plombade då, det har hänt att dom kommer ombord och gör kontroller och då blir det inga glada miner. Därför klipper vi inte plomberna förren vi är uppe i det blå och dom låses innan hjulen är i backen!! Så enkelt e det oavsett bolag, har vart på ett par stycken.
Upplift på vatten och juice har vi tagit dom gånger när det hänt något så paxen fått sitta kvar…men dom har aldrig fått sitta mer än 2, 5 timme!!
Så fungerar det!! Nu vet ni!!
Till Mona CCRyan:
Din analys är korrekt…..
Familjen Ryan spelar ut personal, flygplatser, länder och lokala politiker mot varandra.
Samtidigt applåderas deras metoder av samma kategorier som för tillfället gynnas.
Dessa kategorier som småflinande sitter med triumf på hand och är allmänt stöddiga blir snart överkörda av en annan för tillfället av Familjen Ryan omhuldad kategori.
Söndra och härska kallas det.
Men vad är det som Ni jobbar på Ryan rädda för?
Ta Er samman och bilda fungerande fackförbund och ta striden som alla andra gjort i Europa för bättre anställningsförhållanden.
Ni framstår mer och mer som mähän.
Det värsta som kan hända är väl att Ni mister jobbet, men det finns massor av andra jobb där ute och det skapas hela tiden nya för Er där Ni kan fungera som vanliga hyggliga människor.
Familjen Ryan har förvandlat Er till små elaka paragrafryttare som drar in stålar till familjen medans Ni sitter där med svartepetter i slutändan.
Ryck upp Er..!!!!…
Roffe
Vad kan vi göra? Går vi emot ledningen får jag sparken och i tider som dessa ska man vara glad att ha ett jobb istället för att gå på a-kassa. Som någon nämnde angående eu, ja, det är alla polackers fel i bolaget som accepterar skiten. Ingen av dem vill strejka för dem “tjänar bra”. En kille jag flög med berättade för mig att han tjänar 4x mer att jobba för ryanair än i polen. Och då har vi båda en lön på 800-900 pund efter skatt.
I polen tjänar han alltså i runda slänga 2500 kronor i månaden. Så det är klart att ett kontrakt på ryanair är rena guldfyndet för dem från polen. Hela grejen med att ryan kan utnyttja på det viset som de gör beror på eu. Det måste bli en ändring på eu-nivå. Även om man ser lönemässigt på andra länder, Portugal tex, den lönen ryanair anställda får där är ju otroligt bra med deras mått.
Det är så här det är. Eu är bra för de från fattiga länder och för oss andra kommer bara avtal och löner försämras. Det bästa är nog definitivt att fly Europa tyvärr.
Om historien är sann så bör flygbolagets tillstånd dras in.
Vi lever i EU och meningen var liksom att saker och ting skulle bli bättre för individen, men istället så utnyttjar familjen Ryan möjligheten att leta fram de sämsta lagarna för anställda och de sämsta villkoren för konsumenten för att tjäna pengar.
Myndigheterna är fega och passiva och tro att Transportstyrelsen i Sverige griper in är som att tro på Tomten.
En normal kapten i ett medelnormalt flygbolag hade bara snackat med kabinchefen och gjort upp om vad som var bäst för passagerarna och sedan säppt loss flygvärdinnorna så de kunnat fixa och dona till paxens bästa.
Och vad är det för gökar som är kaptener på Ryan…?..
Vad är de rädda för..?..att Olery ska komma och spöka för dem.
“Förjudet att servera eller sälja på marken”..dummaste man hört….
Vissa lite stake och fixa lite för era kunder!
Roffe
Hehe, älskar Hitler-grejen 😀
I ett AOC står inget om huruvida man får bjuda passagerarna på ett glas vatten eller ej. Det är ren lögn. Att Ryanairs kabinpersonal antingen tror på den lögnen, eller bara sprider den lögnen, är hårresande. Korkat kaptenskap att behandla passagerarna så illa. Det är också väldigt korkat att skaffa sig så dåligt rykte i pressen, på internet (tex Ihateryanair.org) och övrigt i media.
Det positiva är att ju sämre Ryanair behandlar sina passagerare, desto bättre framstår övriga flygbolag. Hoppas alla andra bolag får expandera, så att de kan rekrytera Ryanairs personal. De är välkomna!
Ju större Oleary är i truten, desto mer oseriös framstår han. Det är också bra!
Trevlig helg!
Ja du CC Ryan. Står detta verkligen inskrivet i ert AOC?? Så ingen får dricka vatten ombord när planet befinner sig på marken??!!
Nog är det väl en viss skillnad mellan försäljning och förtäring ombord, och en situation som denna med passagerare i planet mer än 5 timmar utan vatten eller annan förtäring kan du ju bara inte försvara med att hänvisa till någon regelbok.
Nöd bryter rätt, och i detta fall kan i alla fall jag inte begripa den pyramidala passivitet besättningen på flighten demonstrerade.
Jag ser nog närmast detta som ett mycket klart bevis på att Ryanair drillar sin personal till ett rent absurt beteende, där man kommer så nära ett förakt mot sina passagerare som man kan komma. Verkar som långt ifrån dom skarpaste knivarna i lådan hammnar hos Ryanair..
Ryan skulle ha bjudit paxen på dryck och tilltugg samt mat Ob.Inte sälja.Det hade alla andra bolag gjort. Att få Ob extra förnödenheter tar inte många minuter,och skulle de fått starttillstånd så kunde de bjuda paxen i allafall på det som lastats Ob,som kompensation för väntetiden.Men Ryan är billiga tackvare ingen service,och det skall man vara medveten om när man väljer flygbolag.
Ja, just det där med avisning är ett återkommande problem.
ESKN som jag har förstått det har tre de-ice bilar, men vid den senaste förseningen var det bara en som användes. Blev givetvis kaos.
Men jag tror inte Ryan betalar så bra, så underhållet blir väl därefter.
Ryan är världens bästa skit bolag, det vet alla. Men dom är “billiga” så länge allt går väl, man reser själv och har lite bagage eller inte har barn med sig.
Annars tycker jag inte det skiljer mycket mellan Ryan och Norwegian rent prismässigt, man ska ha tur om man får tag i dom absolut billigaste biljetterna på bägge ställena, det enda jag tycker är att vi på Ryan behandlar paxen som djur (vare sig jag vill eller som kapten där) medan Norwegian som jag vill ska anställa mig behandlar paxen som lågt betalande passagerare. Det är en väldigt skillnad.
Är det någon som kollade METAR?
Det gjorde jag. -SN och RVR 1500+ en kort tempogrupp med SHSN har jag för mig. Finns ju på nätet om man vill se.
Det ingick väll inte Typ2 i biljettpriset?
E
ller har man varit för snål när man köpt slottar?
Eller kanske man flyger till små skitflygplatser och döper om dom till STOCKHOLM? och dessa skitflygplatser inte har avisningsutrustning?
Kanske marginalen blir för dålig om man skall betala svensk skatt osv på skiten man kränger?
Sen vågade man väl inte beställa mat eftersom slumpen kunde vara så fin att man fick starttillstånd precis när smörgåsarna lastades in…
Man kan beställa uplift till flygmaskinen. Det tar mindre än en minut att få in en låda vatten genom dörren. Konstigt att ett företag kan leva vidare trots att man behandlar passagerarna uselt.
Det handlar om attityder. Läs mer på Ihateryanair.org! Mycket underhållande.
Skitsnack, att dom inte FÅR servera någonting. Nej, man får inte ha drinkvagnar i mittgången på marken, men det fanns väl andra lösningar. Tex kunde man ju bjudit pax från det man hade ombord. Eller så hade man begärt uplift på vatten, smörgåsar etc.Men då hade dom väl fått sparken. Om dom märkvärdiga ryanairvärdinnorna orkar röra på kryckorna,och GÅ ut i mittgången och hjälpa passagerarna. Kapten säger att man blivit lovade att starta hela tiden. Ja, men det var väl inte frankfurts eller schipols flygplats man befann sig på, så det är bara bluff som allt annat med dom.
Nej även om dom bjöd mig på biljetter skulle jag sätta mig i deras äckliga plan igen.
( har flugit en gång med dem…aldrig mer ).
Vi får INTE sälja mat/dryck på marken. Detta ingår inte i Ryanair AOC. Så ja, det är ett lagbrott vi skulle begå om vi skulle börja sälja saker på marken.
Var ju vädret och flygplatsen som krånglade till det. Det är ju inte Ryanairs fel. Sitter hellre där och väntar tills det är säkert än gör som SAS och håller på att krocka vid take off i CPH 26/11! Inte Ryanairs fel att inte flighten gick på tid. Föresten, har jag fel när jag påstår flygplatsen ska stå för förnödenheter vid ett speciellt tillfälle just som detta? Rätta mig om jag har fel. Samt var man kan hitta den informationen.
Ryanair är riktigt äckligt…