Självsponsra en typerating vs princip och moral
Hej på er!
Saknar en vinkling på FT´s hetaste ämne.
Är en 70-talist bizjetpilot med ca tio års erfarenhet, 3000TT, 2500TJet och har under hela tiden varit en stark och öppen motståndare till att betala mer pengar för rating etc, pga hur det skadar marknaden. Har under åren sett ner på de stackare som länge varit arbetslösa och köpt sig ur sin situtation. Jag håller fortfarande med alla er motståndare, men allt är inte så svart och vitt som tonen ofta är här på forumet.
Min verklighet fick sig en ordentlig smäll när jag själv för 1,5 år sedan blev arbetslös. Hade mycket gott självförtroende då och trodde inte att det skulle bli några problem att hitta ett nytt jobb med all tid och erfarenhet jag hade.
Har nu efter just 1,5 års tid, kastat stoltheten ur fönstret för länge sedan, verkligen sökt allt mellan himmel och jord, men inte kommit närmare ett flygjobb en ett ytterst sporadiskt frilansjobb.
Med en familj att försörja, många år kvar i branschen, så är iden att betala sig ur sin situation (om man kan dvs) en högst reell verklighet. Jag har nu äntligen fått ett eftertraktat flygjobb, på en väldigt fin maskin, men där förutsättningen för att få jobbet var att själv betala typinflygningen. I min nuvarande värld så var valet ganska självklart.
Vill med detta säga att det inte är helt enkelt att säga fel, fel, fel till de piloter som väljer att betala sig ur sin kanske väldigt svåra situation. För min del är jag övertygad om att jag under åren kommer att betala av denna insats med råge och samtidigt försörja min familj.
Stort tack för ordet!
svar
WOW
Börjar med att gratulera till jobbet !!!
En kille som skriver att han betalat för sin rating och ingen smutskastning. Kanske det finns gott folk här på forumet iaf 🙂
Tack WOW och visst finns det hopp för alla här! Tanken med inlägget var att vidga folks vyer, om än bara lite ;-)!
PP
Kloka inlägg, mycket trevlig läsning.
Inom det europeiska affärsflyget ligger timkravet på befälhavare kring 2000 för de minsta maskinerna och sen minimum 4000 för de större, så jag hade ju hoppats att mina 3000 som möter många krav skulle ha räckt, men inte då. -Utan rating, besvära er inte att söka! sa alla annonser. Det är först nu som några bizjet annonser specar, sök gärna, men var medvetna om att ni måste betala. Har tom sett några där man inte behöver rating, men det är uteslutande på airlines.
Min första rating behövde jag inte betala. Den intiella lönen på det kommande bolaget är inte hög, likt de fall ni nämner, men jag tror starkt att det kommer att betala sig under de kommande åren. Allt bättre än a-kassa måste väl ses som en bonus. Detta skiljer sig säkerligen mellan turbopropratingar/jobb och bizjetjobb, där lönenivån generellt ute i Europa är ganska bra inom Bizjetmarknaden. Men stora plan=lite mer i plånboken.
Men visst behöver man ännu en ganska stor nypa tur för att överhuvudtaget hitta ett jobb där självfinansiering är ett krav? Kan för lite om turbopropmarknaden, men att betala för en turbop-rating på en typ vars framtid är osäker, i en nisch som folk känner att dom fastnar i, för en låg lön, kanske inte är den bästa satsningen?
Tack igen!
Sitter i lite samma situation. 2500 timmar, 1000 på jet (737) men inte ens Norwegian, Ryan eller någon annan hör av sig.
Söker allt.
Mitt problem är lika men ändå olika, jag har redan köpt min 737 rating. Ärligt talat har jag inte råd att köpa en ny, och eftersom lånen fortfarande är obetalda är situationen skit dålig.
Just nu jobbar jag på ett lager och plockar varor… ska inte smutskasta något yrke, men att hamna på ett lager efter några år som pilot på 737 (Jag har t.om ATPL cert) känns inte riktigt bra.
Lönen täcker tyvärr inte att hålla 737 vid liv heller, så i Februari går det ut, tillsammans med Cert i April.
Mvh från en annan verklighet från en som köpt sin rating men blev arbetslös ändå.
Börjar med att gratulera till jobbet !!!
En kille som skriver att han betalat för sin rating och ingen smutskastning. Kanske det finns gott folk här på forumet iaf 🙂
Det där var ju intressant. Vad säger egentligen arbetsförmedlingen om pilotmarknaden? Har du någon referens? Vilka signaler ges till unga flygsugna människor? Av flygskolorna lovas enbart guld och gröna skogar förstås.
Här är också en rapport som beskriver arbetsmarknaden för piloter i början på 2000-talet. Visserligen lite gammal, men läsvärd ändå. Mycket av slutsatserna där gäller än idag.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/pilotrapport011201.pdf?epslanguage=sv
Ett stort problem är att felaktiga siffror cirkulerar bland myndigheterna. Arbetsförmedlingen redovisar att det inte finns några arbetslösa piloter i Sverige vilket leder till att andra myndigheter tror att det är brist på piloter.
Vi har enligt mig piloter/människor som tagit temporära jobb runt om i världen och flyger under mer eller mindre tveksamma förhållanden. Att arbeta som pilot i Iran/Dubai/Indien och vara ifrån sina barn en månad i stöten kan inte vara någons dröm. Vi har enligt mig närmare 500+ arbetslösa piloter i Sverige men de syns inte i arbetsförmedlingens register.
Nu har jag inte tagit med de som jobbar med helt andra jobb och heller inte syns som arbetslösa piloter.
Myndigheterna tar inte något som helst ansvar utan fortsätter vräka ut piloter på marknaden.
Det är tråkigt att vi kommit så långt att flygbolagen ställer krav på att man ska vara TR för att få jobb idag.
Betala eller inte?
Bättre att en kille som dig får jobb som har erfarenhet än att en Kaptens son som glider in på ett bananskal och inte behöver betala något överhuvudtaget för att få jobbet som pilot.
Grattis till ditt beslut! Du antyder att lönen på det nya jobbet med råge kommer ge dig vinst tillbaka på investeringen. Bra så, men problemet för många andra som bekostar rating själva är att dom får så dåligt betalt också den dag dom lyckas hitta ett jobb att dom inte får return-on-investment på över tjugo år om ens då. Flyger själv turboprop och känner mig utsugen av min arbetsgivare.
Kan bara konstatera att det utbildas alldeles för många piloter idag i förhållande till arbetsmarknadens storlek i Europa och framförallt i Norden. Här går det ju “två dussin piloter på dussinet”. Det bara är så och det blir därför arbetsgivarnas marknad med råge. Vill varna unga människor som faktiskt hellre lägger alla dessa pengar på att skaffa flygcertifikat än en riktig utbildning med stimulerande och kreativ yrkesutvecking, karriär och god löneutveckling att tänka sig för mer än en gång. En fråga: vad gör man den dagen man inte längre kan eller får flyga? Kör taxi eller långtradare? Begåvade unga människor borde ha mer ambitioner och förväntningar på sig än så.
För dig Princip Pelle hoppas jag dock att det går bra och lycka till!
Köpte du din första rating också Pelle?
Varför ser man som flygchef inte det här problemet? Att ta in nykläckta fåglar när det finns många i din situation som kämpat ihop tid och hoppats på att erfarenhet ska löna sig.
Flygcheferna sitter i knät på vd:n som säger billigt och kravlöst är bäst. De skiter fullständigt i om en i medelåldern går ut i arbetslöshet och har en familj att försörja.
Den där tiden 2000-4000 timmar är förmodligen den sämsta flygtiden, man får nog lättare jobb med 300 timmar. Det finns många flygbolag som bara tar in piloter med 0 erfarenhet och hävdar att de kan forma personen själva, vilket är rent skitsnack.
Flygvärlden är en värld i förändring och idag kan vara den dagen då det största flygbolaget går i konkurs. Och den välbetalde tvåbarnspappan sitter på arbetsförmedlingen och berättar om sitt fantastiska flygjobb. Är man inte snabbt tillbaka så står örfilarna på rad, certifikatkostnader, läkarundersökning, typerating.
Att transportstyrelsen har mage att suga ut de sista pengarna ur en pilot som inte ens har ett flygjobb är pinsamt. Det är ett pappersjobb som tar två minuter och kostar tusentals kronor.