Rykte: Ny SAS-linje Oslo – Chicago!!
Mycket tyder på att SAS analyserar möjligheterna att så snart som möjligt starta en linje Oslo – Chicago!! En linje Oslo – Chicago är det enda realistiska tillskottet till SAS linjenät över Atlanten just nu säger initierade källor i SAS.
En linje Oslo – Bangkok för SAS del ses enligt dessa källor som mindre realistisk. Förvånande? Nej!! Inte enligt källor inom SAS. Expansion ska göras på marknadens villkor säger källor i SAS.
svar
Jovisst… Man kan fantisera om mycket… Men nu är ju Oslo i ropet eftersom Flygtorget känner många norrmän… De är kanske inte så många men rika…
SAS skall även börja flyga ARN-SIN och ARN-PHL.
Det vart ju inte mycket med ryktet som Flygtorget spred om SAS-linje OSL – BKK… vem spred det ryktet?
Det trodde att SAS ska starta OSL – BKK och flyga över Stockholm… Knappast…
Vad vad det för en SAS-linje som Flygtorget gissade på tidigare?
Den här linjen som tydligen ligger närmare till hands för SAS än den Flygtorget gissade sig till tidigare ger ju transfer över hela U.S.A. En mycket bra linje!!
Jeg reiser mye til USA og jeg savner flere alternativer enn å fly via FRA/LHR/AMS eller EWR/ORD. Hydro-Statoil har kontor i Houston med 5000 nordmenn ansatt der som jevnlig tar seg hjem til hovedkontoret Stavanger. Houston er hub for Continental som nå er medlem av Star Alliance og kan derfor tilby gode flyforbindelser til resten av USA(LAX/SFO/MIA etc). Continental har dessuten direkte flyforbindelse ut av Houston til alle sentrale byer i mellom-Amerika og sör-Amerika. Jeg tror defor det vil være strategisk klokt av SAS å starte opp en direkterute mellom Oslo-Houston. Her ser jeg det allerede finnes et marked som SAS raskt kan snappe opp + det vil kunne være godt alternativ for de som idag må fly via FRA/LHR/AMS/MAD for å komme til den amerikanske vestkysten.
Det är väldigt många Norrmän som pendlar mellan Norge och Mexico gulfen som jobbar i oljeindustrin. Tänk om SAS kunde fånga upp en del av dom. Dom flyger med KLM och Lufthansa i dag. SAS har missat den Norska oljeindustrin helt och hållet. KLM flyger på 6 städer i Norge så vad ska Norskarna till CPH för. Då åker dom lika bra till AMS och FRA.
Det är väl positivt att det händer lite på flygarbetsmarknadsfronten! Vilket bolag man än vill jobba på så ökar antalet arbetstillfällen.
@FCOM; Inte en chans
Tänk om det är och blir Feelair som startar upp dessa linjer åt SAS ?
Eller flyger åt SAS ?
Vad som helst duger. Bara man slipper horträsket Kastrup!!
Javisst, för dig som berömd SAS-kapten så blir det ju livat…
Ska bli kul!
Best regards,
Johan Nilsson
F/C A330 A340
SCANDINAVIAN AIRLINES
“It’s Scandinavian”
DW: Att SAS flyger över Atlanten till samma destinationer från CPH, ARN o OSL är fullt logiskt. Det är inte samma marknader som en del lurats tro i många år utan det är 40 – 65 minuters flygtid mellan städerna. Det är fullt logiskt om SAS nu startar OSL – ORD!!
Enligt SAS kan det bli A340 på denna linje om den blir av…
Det här är ju en linje som SAS management prioriterar enligt inlägg på A:net. Det är ju en linje där det troligtvis finns ett stort trafikunderlag. SAS A330 5 ggr / vecka inledningsvis!! Troligt!! Ja
Tänkte sprida lite glada nyheter för de som är ute efter jobb! Den nyrekrytering och återanställning som sker nu, för att täcka de ytterligare europafrekvenserna, samt Oslo-NY, kommer inte att räcka. Detta gäller både FD och CC. Cph-Shanghai, är inte medräknat i behoven, ej heller all europaexpansion. Är man ute efter jobb på SAS, så kommer det.
Det är ju skojigt med ett rykte på Flygtorget som är realistiskt för en gångs skull. Den här linjen kommer säkert!!
Kan SAS fylla ett flygplan från Oslo till Chicago och få det att gå ihop, så vill man flyga. Personal finns på plats i Chicago och kan då utnyttjas effektivare.
Produktionskostnaden på SAS långlinjer, har minskats med ca 30% i samband med Core SAS programmet. Detta är grunden till att det går att expandera lönsamt. Trafiktalen i november sade +18%, på SAS intercont. De dyraste stolarna säljs slut först! Det är nu bara frågan i vilken ordning man skall sätta in nya frekvenser och destinationer.