SK stop??
Hej,
Jag är en av de 40 som kommer börja min utbildning till flygvärdinna nu i januari.
Enligt den info jag fått ska vi utbildas på A320 men jag undrar om jag kommer få några trevliga stop i typ Paris? 🙂 önsketänkande jag vet men det kan ju inte bara vara Billund??
Förväntansfull tjej med 4 år som receptionist och reseledare i bagaget.
svar
SASare,
Det stämmer inte.
Jag har jobbat på BA och under vår initial training (eller NE som det kallas hos dem) blev vi utbildade på 3 flygplanstyper på en gång. Flygplanstyperna lades inte på efter hand efter respektive hands-on och supernumerary flights. Däremot hade vi supernumerary flights på respektive flygplanstyp direkt efter avslutad NE-kurs.
Tror vi talar om två helt olika saker. På BA gäller samma som på SAS, man får sin Initial Training och blir utcheckad på EN flygtyp, man gör sin hands-on och sina trainee flighter (eller supernumerary som det kallas på BA). Efter att de nya “flugits” in på denna typ så får de en andra flygtyp. Helt enligt vad som är normen för övriga flygbolag i Europa. På SAS flyger man också mer än en flygtyp efterhand. Denna diskussionen svarar inte alls på ovanstående fråga och avslutas därför här. Du har uppenbart missuppfattat resonemanget eller så är du bara ute efter att föra menlösa diskussioner, något jag inte avsatt tid för. Lycka till i dit vidare sökande.
Titta bara exempelvis på BA i England som inte ligger särskilt långt borta från Skandinavien. På LHR Eurofleet blir crew utcheckade på A320 (319, 320, 321), B767 och tills ganska nyligen B757 (som inte längre finns i flottan). Temporary crew som rekryterades till LHR Worldwide för ett par år sedan blev utcheckade på 747, 767 och 777.
Nere på LGW blir crew utcheckade på B737 och B777.
Den nya flottan (Mixed Fleet) på LHR checkar ut crew på A320 (även här 319, 320 samt 321) och B777.
DW vänligen nämn ETT seriöst stort nätverksbolag som utbildar nyanställda på mer än en flygtyp under deras sk. Initial Training. Även charterbolag för den delen. Du har tydligen väldigt liten insyn i hur det går till inom flygbranschen.
SASare:
Du menar då att flygbolag som introducerar ny personal till tre flygplanstyper i samband med deras anställning inte arbetar med säkerhet? De flesta flygbolag runt om i världen arbetar nämligen på det viset eftersom det ger dem mer flexibilitet och inte låser personal till en flygplanstyp.
Hej Lisette!
Vad kul med nya kollegor, välkommen i gänget ;o)
Som Jenny mycket riktigt skriver flyger SAS endast modellen A321 och A319 från tillverkaren Airbus, men jag kan även ge dig rätt då båda dessa modeller innefattas av samlingsnamnet “A320 familjen”. Vad vi har för stopp kan variera mycket. Många av stoppen på Airbus är dock Billund och Ålborg på charterslingor. Men som Jenny skriver så finns det absolut möjlighet för stopp i diverse Europastäder. Många av dessa stopp ligger dock på slingor där man flyger olika flygtyper under slingans gång vilket begränsar möjligheterna om man bara flyger Airbus. Men efter några månader får du en andra flygtyp och då kanske chanserna ökar. Det finns inget som heter att man flyger en specifik kombination av flygtyper, allt går efter vilket behov som finns just för tillfället när det blir dags för omskolning.
Och till DW; på SAS, i likhet med alla andra flygbolag i Europa, jobbar vi med säkerhet och har välfungerande procedurer som reglerar nyanställdas introducering i deras nya jobb, bland annat att man till en början får EN flygtyp och efter 3 månader får man en andra flygtyp och ytteriligare efter 3 månader möjligtvis en tredje.
SAS flyger ej med A320 men däremot A319 coh A321, jag arbetar från CPH-basen sedan några år tillbaka och vanligtivsi så flyger vi 319,321 och CRJ. Självklart blir det nattstop ibland och lite trevliga europa flygningar. CPH har väldigt lite inrikestrafik jämfört m tex ARN så du kan räkna med Paris, London, Frankfurt etc.
Lycka till och välkommen till SAS.
//Jenny
Utbildas man bara på en flygplanstyp? Inte på MD och CRJ också? Det låter väldigt “smart” att bara utbilda sin personal på en flygplanstyp. Då får man verkligen ut det mesta…