Bygga tid under utbildning
Hallå!
Har funderat lite på hur man kan bygga sina timmar under sin utbildning. Låt säga att man börjar på en privatägd flygskola med målet att gå hela vägen till CPL. Jag har för mig att det krävs ~45h för PPL och ~150-200h för CPL? När man läser om folk som åker till USA/Sydafrika för att samla timmar, är det dessa de jagar då?
Någon som vill dela med sig av erfarenheter av denna art?
Tack för att DU inte svarar oseriöst.
svar
Drew: De timmarna jag skriver om är de som krävs för att kunna få CPL. Jag förstår vad du menar och det är en sjuk verklighet.
Klabbe: Använd din tid vettigare.
Max RPM: Tack för ett bra svar.
“Bygga” tid???? Har det gått så långt utför med det svenska språket, eller är det så svårt att använda det svenska ordet “samla” istället?
om du verkligen vill arbeta som trafikflygare så behöver du idag inte bygga så mycket tid. Nextjet till exempel ser erfarenhet som dåligt. Med 200 timmar efter avslutad utbildning passar du deras profil perfekt!
Tommy: Vilken skola kommer du skola på? Jag skickade in mitt elevtillstånd igår och hoppas innerligt att det går igenom, sen är det PPL nästa 🙂 Mål är såklart CPL 😉
Efter att du fått ditt PPL kan du bygga en del av de timmarna du behöver för CPL någon annanstans. För CPL behöver du 100h befälhavartid (egenträning). Att ta flottörbehörighet eller liknande ger dock inte denna befälhavartid eftersom du då är under utbildning med lärare. En stor del av dessa timmar (50h) måste dessutom vara distansflygning vilket utesluter mycket annan tidsamlande.
Trodde tråden hade dött, ursäkta mig. Jag börjar i slutet på januari nu. Är fortfarande på jakt efter olika varianter av timebuilding. Läste om någon som hade gjort en sväng till Canada och lyckats få utbildning på flottör för motsvarande peng han hade tänkt lägga på att “bara flyga”…
Mvh T
Tommy, jag snikar lite på din tråd, om det är ok? Ville bara säga att detta gav mig lite mer insikt i jobbet som innebär att bygga timmar 🙂 när börjar du skola PPL Tommy?
Många svenskar som åker till USA efter sitt JAA PPL med ett F1-Visa. Tar amerikanska cert inkl. lärarutbildning för 40-50 000$, stannar två och kommer hem med ca 1000h. Sen är det bara ATPL-teori för ca 20 000 samt 10h konvertering på Kungsair.
Lycka till!
Det jag syftade på var de flygtimmar som ingår i utbildningen, för låt säga 600kkr totalt. Kan man då ge fan i att flyga med sin skola och visa upp att man har efterfrågade timmar ifrån någon annanstans(låt säga USA)?
Tack för svar!
Flyget är faktiskt värre än prostitution.
Det finns som som gadeligen betalar för att flyga.
Kallas oxå för PROSTITUTION….
Det där med att bolagen vill ha erfarenhet är ett minne blott. Nu tar man in folk med så lite timmar som möjligt. Denna grupp är villiga att jobba utan lön och ofta betala för att jobba. Härlig bransch det här.
Om man går på privat skola så kan de timmarna upp till 200 ingå i utbildningen.
Eller så gör man vanligen de timmarna på lokala flygklubben.
En del åkte till USA/Sydafrika för är att bygga erfarenhet efter det för att bli attraktiv för bolagen.
Vet inte om det är så vanligt nuförtiden då det inte är jättebilligt att flyga där numer.
Nej,
Det tar tid att bli trafikflygare.
Att komma ut med ett par hundra timmar är man ingen erfaren pilot men då har man förhoppningsvis provat på en liten del av det som krävs för att få ett trafikflygarcert.
Bolagen tycker givetvis att det är bra att du har så mycket erfarenhet som möjligt och därför åker en del iväg för att skaffa sig mer flygtid.
Har du ingen pappa som kan hjälpa in dig i flygbolaget som han arbetar för så krävs det en hel del erfarenhet.