Våra kunder blir tagna som gisslan
Kan tänka mig att John blir nöjd nu när det blir förhandlingar tidigast i slutet av januari! Inte troligt att man hittar en lösning förräns i februari-mars, möjligen drar det ut ända till sommaren! Jodå, LFV vill verkligen hitta en lösning på detta problem! 🙁
Man måste ju förstå att GD vill ha julledigt! 🙂
svar
Då verkar det vara vår tur att tacka er chef! Staffing på hela Norrland. Är det verkligen inte troligt att man når en lösning innan sommaren! Detta är ju skandal!
Nu kan jag inga exakta siffror eftersom jag är en av dem som lämnat LFV för en annan arbetsgivare.
För något år sedan gjordes en undersökning av flygledarföreningen, det stämmer att det finns runt 700 flygledare i LFV problemet är bara att det är långt i från alla som jobbar operativt eller 100% operativt. Att det sitter 700 st med flygledarutbildning i organisationen hjälper dåligt när det bara är ca 550 operativa årsverk. Detta är som sagt siffror som är ca 3 år gammla. LFV gör nog som många andra, man presenterar siffror som är till deras fördel.
Jag kan garantera dig att ingen flygledare aviktligt “sinkar” flygtrafiken. Allt går på LFVs ledning som sagt upp avtal som gör att det inte går att få ihop bemanningen. Det är en mans verk, ansvar och skyldighet och det är GD, det är han som borde hängas ut och få skit i media. Han är dock mediatränad och verkar duktig på att “ducka” för granskning
Följer denna debatt med visst intresse då jag inte helt sällan är ute och flyger.
Har jag förstått det hela så håller LFV numera bara på med flygledning. Den del som sköter flygplatserna heter nu Swedavia. Tidigare var allt LFV, eller?
Om det är korrekt att LFV har 800 flygledare varav 100 jobbar med projekt (är admn. inkluderat?) och några är lediga av andra orsaker ser jag inte något större problem. Om administration ingår ser det rätt OK ut med 15% för projekt, administration och tjänstledigheter.
Kollade på LFV:s hemsida, jag citerar:
“Vilka är vi?
LFV är ett affärsverk med 1 400 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid ett 40-tal platser i Sverige”.
Är det 800 flygledare eller 1400 flygledare? Om det är 1400 vad gör i så fall de 600 som saknas? Kan det vara så att man döljer sin administration här?
Jag misstänker att det kan vara så. Typiskt statligt att ha en overhead på mer än 40%
Då har jag en helt annan åsikt om möjligheten att driva företaget effektivt.
Alltså bara massa frågor och gissningar men klok, det blir jag inte.