Vad problem med flyg i vintertid?
-Detta nu kaoset i flygtrafiken, vad är anledningarna? -Väl inte snö?
Läs gärna https://www.flashback.org/t1396139
svar
Ett annat problem som varit i Europa är att det har tagit slut på avisningsvätska. Det har helt enkelt inte räckt till på de stora flygplatserna. När det kommer snö i de regionerna får alla panik och måste avisa. Vi här uppe i norden är lite mer “relaxed” och vet när man måste och inte måste göra det.
Varför bygger man inte ett JÄTTESTORT tält över hela flygplatsen med en JÄTTESTOR svängdörr som planen kan flyga in igenom?
Då behöver man ju bara en JÄTTESTOR kupevärmare så är det ju +20grader hela tiden!
Svaret är natrurligtvis=det blir skitdyrt och det funkar ganska bra här i norden….
dock har ryssarna en ganska cool grej som rensar banorna. en lastbil med en jetsnurra på i bak som bränner bort all snö och is. Lär dock kosta på lite för Swedavia´s CO2 gränsvärden?
Varför lägger man inte in ngn form av värme i banorna, som te x man kan ha på uppfarten hemma eller som vissa gator i STHLM?
Hejsan!
Igen
Och så svar till B-O Gavne, Västerås
Jag tror att det är med flyget på vinter tider. Men min super store idol Christer Sjögren DEN BOMBÄKTA i från Hammarö i Karlstad ska ute och resa med Flyget.
Har du förstått mig korrekt rätt på den punkten B-O Gavne, Västerås?
Förstår du vad jag menar B-O Gavne, Västerås?
Förstår du hur jag menar B-O Gavne, Västerås?
Mvh: Karl-Olov “THE REAL DEAL” Nordin i Falun i Dalarna
Anledningen är nog främst att flygplatserna i t.ex. Paris och London inte har kapacitet att röja undan snön från landningsbanor och taxibanor. I och med detta så blir bl.a. bromsvärdena på banorna för låga för att flygplanen ska kunna starta och framför allt landa. Ett annat problem är att om det ligger för mycket snö eller slask på banorna så är det inte tillåtet att starta eller landa på grund av otillåtet kontaminationsdjup (för stort snödjup).
Flygplatserna saknar helt enkelt plogbilar i den omfattning som krävs för att hålla banorna rena. På Arlanda blir det sällan några större problem när det snöar eftersom de är bra på att ploga, sopa och blåsa undan snön.
Tillägg:
Beroende på hur stor en bana är och hur mycket snö som faller, men man kan räkna med att bilarna är ute på landningsbanan varje halvtimma, och det tar runt 10 min att göra rent. Efter detta så skall banan kontrolleras av en bil som mäter bromsförmåga.
Låt säga att banan är stängd 15 min varje timma, vilket skulle innebära en 25% minskning i trafiken per timma bara för snön. Men så skall flygplatsen också ha kapacitet för detta, det inte bara landningsbanor som skall plogas fria från snö och is, även vägarna till och från startbanorna, och där planen parkerar. Det är stora ytor vi talar om.
Generellt så har vi “mer väder” vintertid som kan påverka flyget.
Snö kan vara en orsak till försening då banorna skall plogas.
Skall en plogbil ut mellan x antal landningar så innebär det givetvis förseningar.
Sikten kan försämras av tex snö, eller dimma. När sikten blir allt för dålig införs low visibility procedures och flygplanen måste ha större separation, vilket innebär att man inte kan ta emot lika många plan per timmen.
Med vintern kommer is, vilket inte är bra för ett flygplan och dess lyftkraft, och att göra vingar och kropp fri från beläggning tar tid.
Dock är ovan nämnda orsaker något man ändå kan räkna med, det är dock när vädret går under bestämda gränsvärden som de verkliga förseningarna kommer. Det kan till exempel röra sig om allt för starka vindar, underkylt regn, eller mycket låg sikt. Men stänger då helt enkelt flygplatsen för trafik tills vädret förbättras.
Så svaret på din fråga är: Ja, Snö kan vara en orsak.