Easyjet lägger ner ARN-MXP
Easyjet lägger ner linjen Milan Malpensa-Arlanda från 26e mars.
Antagligen blev konkurrensen för hård från Lufthansa, som flyger MXP-ARN dagligen med Airbus A319.
Det är inte ofta med ser ett fullservicebolag konkurrera ut ett LCC bolag från en europa linje nuförtiden.
svar
Ja du RA. jag vet inte vilken värklighet du lever i. När jag jämför priser så tittar jag på den totala kostnaden från A-B. Men man kan köpa en biljett som är några hundralappar biligare och sitta på nån flygplats i 12timmar vid byte..Det misstaget har jag gjort. Jag måste ha tur som lyckas göra bra affärer med dom etablerade bolagen. I sommras så syndade jag, Jag betalade några hundralappar mer med Lufthansa än med Ryanair när jag åkte till Hamburg. Men jag hade ingen lust att ta buss från Hamburg/Lubecks flygplats till Lubeck Central för att sen ta bussen till Hamburg. Men jag fick en macka och pilsner som tröst.
Jag klarar inte att svara för jag hittar inte svaret i min manual…
Nå RA kan du säga vilka av dessa som är lågprisbolag och inte?
Air Baltic
Vizz Air
Niki
Air Berlin
Southwest
Norwegian
Allegiant
Icelandair
Aerosvit
Så får vi se om du är “Priceless”?
Påståendet:
“Hos ett lágpribolag är alla biljetter enkla, ToR = 2 enkla. Det är detta som karaktäriserar lágprisbolagen, inte om man fár en gratis macka eller inte. ”
är en lögn och förbannad dikt. Kriteriet för om ett bolag kallas lågpris eller inte har ingenting alls med detta att göra… Definitionen är inte alls entydig som den här fyrkantige RA tycks tro utan är oftast mer skönsmässigt definierad.
Ursprungligen var det bolag som Laker m.fl. som bröt andra flygbolags monopol med låga priser som kallades lågprisbolag. Sedan har en mängd olika sorters lågprisbolag dykt upp och gränserna suddas ut. Lufthansa, SAS och andra flygbolag erbjuder lågprisbiljetter av olika slag på hela deras linjenät i konkurrens med de klassiska lågprisbolagen som Ryanair, Air Asia, easyjet etc. Den förenklade verklighet som den här stollen RA lever i finns inte. En hel del av det han säger i sina långa orerande inlägg är också felaktigheter. Riktiga flygproffs orkar inte ens bemöta alla hans felaktigheter. Sanningen är att begreppet lågprisflygbolag numera är svårt att definiera och att konkurrensen ökat efter avregleringar av många flygmarknader.
Nej Lögn, du har fel!!!!
Ordinarie Lufthansa säljer inte ENKLA lágpribiljetter. Der är klara fakta. Du fár nog läsa pá lite… Läs noga, jag skrev enkla biljetter báde i detta och förra inlägget. Hos ett lágpribolag är alla biljetter enkla, ToR = 2 enkla. Det är detta som karaktäriserar lágprisbolagen, inte om man fár en gratis macka eller inte. Inte heller om man dá och dá slänger ut nágra extraerbjudanden enligt de gamla vanliga villkoren. Om man ska resa med gamla vanliga Lufthansa till lägsta pris i ekonomiklass fár man vara beredd pá att áka ToR frán/till samma orter och stanna borta natten mellan lördag och söndag, precis som det (nästan) alltid har varit.
SAS har ju gjort det unika att med att positionera sig lite mittemellan sedan nágra är tillbaka. Lágpriskonceptet (nágorlunda)för privatresenären och fullservicekonceptet för affärsresenären, även om det finns en hel del kritik mot det sistnämnda i praktiken…
Lufthansa Italia skapades när det uppstod ett glapp i marknaden dá ett par italienska lágprisbolag gick omkull. Luftahansagruppen har flera koncept, t ex Germanwings (inklusive Air Niki), Austrian, Brussels Airlines och Lufthansa Italia. Alla dessa har olika marknader. Kanske har vi snart ocksá SAS under samma hatt.
KD-pax, som vanligt har du svárt att bemöta det jag skriver. Rent generellt är lágprisbolagen totalt “lägstaprisledande”. Det är inte enstaka prisjämförelser det handlar om, utan just generellt. Du som är sádant reseproffs borde inte slänga ur dig en massa “ordgoja” som inte stämmer med verkligheten. Visst fár man generalisera (i mänga sammanhang MÁSTE man det) men det máste stämma med verkligheten och inte missbrukas för att stämma överens med dina värderingar. Lágpris- contra fullprisbolagens koncept tál att diskuteras men debatten máste ändá bygga pá verkligheten.
PS. Ber om ursäkt att det svenska alfabetets tredje sista bokstav saknas pá mitt tangentbord, dá jag befinner mig i Spanien.
Påståendet:
“När det sedan gäller Lufthansa Italia sá är det till att betrakta som ett lágprisbolag. Bolaget är skilt frán övriga Lufthansa och säljer huvudsakligen enkla biljetter till lágpris, vilket inte existerar pá vanliga Lufthansa.”
är en lögn. Lufthansa säljer lågprisbiljetter på alla sina flyglinjer, bl.a. till Milanofrån ARN också på mainlinelinjer via t.ex DUS & MUC. Lufthansa Italia är inte något lågprisbolag, det är däremot Germanwings som är LH-ägt. Dags att läsa på lite grann kanske?
Skriver sällan här men gud vad den killen är jobbig! Han tror sig veta så mycket men det allra mesta han säger är ju fel eller vinklat. Det finns många troll här men få är så engagerade som RA. Dåligt påläst babblar han om än det ena än det andra. Besserwissrar är alltid kul men då ska dom kunna något inte som RA som inte kan något!
Tack för ordet!
Jag skulle inte bli förvånad om dom kommer tillbaka nästa vinter under
skidsäsongen.
Bäste RA
Det här med priser har vi diskuterat för ut, men vill man inte se så ser man inte.
Jag till hör kategori 4 och 6. Ja du glömde nr.6. Jag reser mycket i jobbet men även på fritiden. Det är väl därför jag hänger här på forumet. Mitt stora intresse är att resa. När jag betalar ur egen ficka, då ska det vara billigt. Punkt 6 reser endel och betalar skälv. När jag bokar privat så kollar jag alla möjligheter. Prova Supersaver och Mr Jet får du se. Sen tycker jag att det är bra att Ryanair, Easyjet mfl, finns för dom pressar ner priset. Utan dom så hade vi inte kunna åka billigt med Lufthansa, KLM och SAS
KD-pax, du slänger ur dig en massa ord utan att tänka efter ordentligt.
Om man ska generalisera sá ska man generalisera korrekt. Lágprisbolagen är sá gott som alltid BETYDLIGT billigare än fullprisbolagen- trots alla avgifter. Visst kan man alltid hitta exempel pá motsatsen, t ex genom att boka en SAS-biljett 4 mánader i förväg och jämföra mer en Ryan Air-biljett köpt dagen före resan eller “glömma bort” fullprisbolagens olika avgifter. En generalisering är en generalisering och undantag finns alltid. Men ditt pástáende om att lágprisbolagen i stort sätt skulle vara lika dyra förblir en lögn, hur man än vrider och vänder pá det. Personer som brukar orera om motsatsen bestár i regel av fem kategorier:
1. Man arbetar själv i ett fullprisbolag och är livrädd för sitt jobb.
2.Man vill positionera sig själv och ligga “ovanpá” genom att páskina att man aldrig själv skulle áka med ett lágprisbolag. Det sistnämnda tyder enbart pá ett dáligt självförtroende.
3. Man har sá gott om pengar att man inte behóver bry sig. Det spelar ingen roll om man betalar 4000 kronor mer. Detta är en väldigt liten kategori. Däremot är det mánga som gärna vill látsas tillhöra den men i verkligheten hör hemma i föregáende kategori…
4. Man reser i jobbet och betalar inte biljetten själv.
5: Man reser sá sällan själv att man saknar egen erfarenhet och därför pá allvar tror pá den desinformation som nágon frán de övriga kategorierna sprider.
Vilken kategori du själv tillhör vet jag inte men jag tror inte att det är nummer 5 och hoppas att det inte är nummer 2.
När det sedan gäller Lufthansa Italia sá är det till att betrakta som ett lágprisbolag. Bolaget är skilt frán övriga Lufthansa och säljer huvudsakligen enkla biljetter till lágpris, vilket inte existerar pá vanliga Lufthansa. Ditt orerande om de “dyra” lágprisbolagen blir dá ännu mer förrvirrande när du samtidigt verkar tycka att Lufthansa Italia är bra och billiga.
L-1011, som startade tráden verkar inte heller veta vad Lufthansa Italia är för nágot.
Sanningen är att ett lágprisbolag lägger ned när yttterligare ett gár in pá samma linje. Easyjet hade ocksá konstant lánga förseningar pá denna linje, oerhört fá plan gick i tid. Dá tröttnar folk och väljer annat alternativ. Easyjet är för övrigt ett av Europas absolut mest försenade flygbolag. Det verkar bara vara i Sverige som man tror att Easyjet är ett bolag med gott renommé. Kan bero pá att färre svenskar har flugit med dem, eftersom de kommit väldigt sent in hos oss (jämfört med andra länder i Europa). De verkar ocksá var ganska korkade när det gäller val av linjer frán Sverige. De väljer i stort sett att flyga pá destinationer där konkurrens redan finns och där det knappast efterfrágas större kapacitet. Om och om igen visar det sig och att Easyjet alltid tvingas lägga ned när andra lágprisbolag kommer in pá samma marknad.
Lufthasa Italia har kört 499 enkel, det är väl överkomligt?
Men dom höjer väl priset nu när Easyjet försvinner.
Synd, brukar ta den linjen ofta. Nu får man antigen betala mer, eller tvingas åka med Ryanair.
Paxen har kommit på att det inte är billigare att flyga med lågprisbolagen när alla avgifter är betalda.
Nej, men det är skönt att se!