Köpa 2-motor
Jag är i färd med att köpa en 2-motor i prisklassen runt 1 miljon kr.
Det jag har kollat på hittills är framförallt PA44-180T och PA34-200T/220T.
Vad jag vill veta är om någon har en vettig åsikt om vilken man bör välja eller ifall man bör satsa på en annan typ?!
svar
bump
Här är en svensk hemsida som kanske kan vara till hjälp.
Det är just över vatten och berg som jag vill ha den extra tryggheten men jag förstår även argumenten för 1-motor.
Diff power skulle jag inte heller använda i start men vid landning kan det underlätta att ha ca 2-3″ diff på motorerna för att “öka” motståndskraften i sidvind. Med det sagt ska det även sägas att man bör använda sig av tekniken med försiktighet och endast när man verkligen behöver det, man planerar givetvis enligt POH max sidvindskomposant men behöver man så finns det mer att plocka ur. Man bör dessutom kunna flygplanstypen väl och vara i god trim.
Nog om detta; tips om alternativa flygplanstyper och gärna fler åsikter om de tidigare nämnda.
Måste lägga mig i. Akta dig för differential motorkraft vid start och landning i sidvind. Det känns som ett upplägg för att köra av banan. I takeoff på en (begränsad) kolmotormaskin behöver du t/o-thrust på BÅDA motorerna. Vid landning ska du faktiskt landa vilket är idle senast vid sättning. Vad maskinen tål i sidvindskomposant är tills dess att sidrodret har fullt utslag och stallar. Du har dessutom en begränsning (eller max demonstrated) i manualen vilket är ett tips att hålla sig till.
Beträffande köp av maskin flög jag för mycket länge sen Seneca 1 vilken jag inte vill rekommendera. Alldeles för klena motorer och alldeles för små skevroder. Lycka till!
Ang säkerheten kan man väl säga att det beror mycket på hur man avser operera med flygplanet i fråga. När det gäller motorbortfall i starten visar ju statistiken att det faktiskt är säkrare i ett enmotorflygplan. Dvs personskadorna blir mindre vid haveri med ingen gående motor och forcerad nödlandning än med en kvarvarande motor där piloten försöker hålla planet flygande men misslyckas.
Om man däremot avser flyga mycket över exvis öppet vatten, bergig eller på annat sätt ogästvänlig terräng är fördelarna med tvåmotor mycket större.
Jag håller definitivt med om att de flesta tvåmotorflygplan är en stadigare plattform i framför allt IFR-väder eller kraftig turbulens. Dessutom är väderradar betydligt vanligare på dessa.
Dock tar många enmotorflygplan faktiskt högre sidvindskomposant. Och att man skulle ge osymmetrisk dragkraft från motorerna har jag aldrig hört talas om. Var har du fått det ifrån?
Jag tackar för tipsen!
Anledningen till att jag vill välja en 2-motor är mycket på grund av den “ökade” säkerheten som det medför men visst kan det diskuteras om det endast är inbillning. Dessutom upplever jag att en 2-motor är stabilare än en 1-motor i samma viktklass och blåser det mycket i sidan så sitter jag hellre i en 2-motor med möjligheten att använda differentiell kraft från motorerna.
PA-31 är för dyrt även ifall det varit trevligt. Malibu är fantastiska maskiner men även de är dessvärre i överkant för vad min budget tillåter, förutsatt att man vill ha en fint utrustad med tid kvar etc och driften bör hamna runt 3500kr+/h.
Baron ska jag titta lite närmare på.
Fler tips?
för en mille kan du få 2-3 st ATPer. Fråga NJ.
Det beror lite på hur känslig du är för kostnad. Om driftskostnad inte är en issue skulle jag rekommendera en Beech Baron. En stabil IFR maskin med bra en-motor prestanda.
Ett annat trevligt alternativ är Piper Malibu. Dock kanske du bör fundera på att lägga mer än en miljon. Skall du flyga 150 tim per år och är beredd att betala för vad det kostar att flyga 2-motor så borde det inte vara en issue för dig.
Jag har själv flugit en del Mooney och det tycker jag är ett mycket trevligt plan.
Lycka till.
Som många andra här redan påpekat så kan det ofta vara mer fördelaktigt med en högpresterande enmotorkärra istället.
En annan aspekt av tvåmotorplan a la Seneca o dylikt är att de oftast har en max startvikt på 1999kg. (Man vill hålla dem under 2000kg där enroute-avgifterna börjar gälla).
Detta medför tyvärr att om man aldrig kan både tanka fullt och lasta fullt. Alltså antingen många stopp eller lite last.
Enmotorkärror typ mooney gör samma farter, samma räckvidd, samma höjder och kan utrustas med syrgas, avisning och vad du än kan behöva. Lastkapaciteten är inte mycket mindre och den påstådda säkerheten mellan en- vs tvåmotor är ju som bekant mycket diskutabel.
Finns det någon särskild anledning till att köpa en tvåmotor? Vill du ha “säkerheten”?
Annars finns det flera kapabla enmotorkärror som ger mer värde för pengarna, och framförallt spar en rejäl summa pengar på bränslet, så att du har råd till ordentligt underhåll istället = säkerhet.
Annars finns det PA31:or till relativt låga priser, mycket mer potenta än vare sig PA34 eller annat sånt skräp, och med potential till vidare försäljning eftersom den fortfarande kan användas kommersiellt på olika håll i världen. Finns en PA31:a på Skavsta som är till salu t.ex…
Men, man ska vara medveten om att det är dyra kärror att flyga, räkna med 5000/timme med bränsle, service, avgifter, reservdelar etc. En maskin för en miljon är gammal, och den kommer att kräva en hel del mek.
Köp en beech baron…
PA31 är bra
Hei
Jeg ville anbefalt deg å kjøpe en single-engine maskin. Single-engine gir lavere driftskostnader og er i dag meget sikkert. Du vil da også få mye bedre pris for flyet når det skal selges.
PA-44 har så dårlig SE performance at den er lite egnet uansett.
PA-34 er et OK fly, men fortsatt med begrensett lastekapasitet og SE performance. Flyet kan bli vanskelig å få solgt da du om noen år vil konkurrere med brukte VLJ fly som er til salgs. Da vil PA-34 være lite atraktiv i forhold til en VLJ. VLJ har allerede i dag like lave driftskostnader som 2-motor piston.
Et annet alternativ er BE58, da får du et skikkelig reisefly. Men fortsatt vil flyet tape seg mye i verdi ved et salg.
Kjøp av 2-motors fly i dag bør kun gjøres hvis du får en meget god pris.
Den ska främst användas i privat syfte och då vill jag ha något turbomatat för att kunna ta sig över alperna om man så vill.
Jag räknar med att den kommer att användas 100-150h/år.
Givetvis vill jag ha så mycket tillsatsvikt som det går men utan att driftskostnaden går upp för mycket pga större motorer etc.
Alla tips välkomnas.
Ja det kan ju vara lite intressant att veta vad du hade tänkt ha kärran till?
Skall du operera med den?
Flyga långt?
Frakta/lasta tungt?
Flyga mycket/lite?