Longhoul Schema
Hej!
Till er som flyger longhoul för Tui, Thomas Cook mfl. Hur ser stayover scheman ut vid tex en flygning till Thailand, Hur länge stannar ni på utedestinationerna?
MVH
svar
Air Europa flyger antagligen på spanskt AOC så ombord på deras flygplan gäller spanska regler, även för svensk kabinbesättning. Men i Spanien följer man Subpart Q precis som i Sverige.
/@snutten
Vad gäller för en svenskanställd på ett svenskt bolag som hyr in en spansk kärra? Dom får ju flyga gud hur länge som helst, gäller svenska regler eller spanska regler för kabin då?
På TUIfly Nordic har vi alltid minst 3 lokala nätter på ute station när det är LH på 767 har vi ingen crewrest. På 747 har vi alltid en mini vila på minst 1,5 timme och alltid minst 3 lokala nätter.
@Long
Japp, det är helt rätt. Jag sa aldrig att ingen annan gör det. Min poäng var att om man ska flyga från Thailand till Norden måste man antingen ha haft tre lokala nätter eller möjlighet till vila ombord (crew bunks).
Iaf om man flyger på ett svenskt AOC (Svenska Luftis har gjort tillägg i Subpart Q för flygningar över tre tidszoner).
Jodå, andra bolag flyger direkt till Norden från Thailand. Novair t ex: Phuket – Arlanda.
På TUI:s B767 finns det inte möjlighet för besättningen att vila ombord, alltså måste man ha minst tre lokala nätter i t.ex. Thailand innan man kan flyga hem annars får man bara jobba i 11h 30min. Andra bolag flyger inte direkt till Norden på vägen hem (tankning och besättningsbyte i t.ex. Abu Dhabi) och då kan man ha mindre vila eftersom man klarar sig inom 11h 30min.
Det händer att man får diverta p.g.a flight time limitation. Detta inträffar då en flight som inte är planerad att gå in i WOCL ändå gör det p.g.a. försening (t.ex. ett sent inkommande flygplan). På en flight till Oslo kan det i så fall bli aktuellt med besättningsbyte i Stockholm.
Det var nog snarare så att den extra motvinden gjorde att man pga för lite bränsle blev tvungna att landa på ARN. Väl där fick kanske inte besättningen flyga vidare till OSL pga Subpart Q.
Om det inträffar oförutsedda grejer på sista legen får man annars flyga “hur länge som helst” för att ta sig till sin destination eller alternativ.
/@Mr.Chibout
Till Sture!
Självklart så har du massor med regelverk som påverkar allt, detta kallas för Subpart Q och är grunden till besättningens arbete, om du förstår.
Tex. När jag flög som pax från HKT(Phuket) till OSL så fick vi gå ner på ARN för att vi skulle avlasta besättningen, något som inte var med i planeringen. Vi fick ännu mer motving än räknat samt att flyget redan var sena från gaten i Phuket.
/ Mr.Chibout
Om du flyger direkt hem, utan möjlighet till vila ombord, så skall du ha haft 3 nätter på bortadestinationen.
Att värdinnorna ser trötta ut på hemvägen beror på helt andra saker.
Mvh/
BEI
Resterande timmar på destinationen tillbringas oftast med stavningsövningar av diverse slag. Bland annat får man lära sig att man flyger longhaul och inte longhoul.
Mvh
Språkpolisen
Detta kan vi tacka vår korrupte irlänska idiot som la fram nya FCL och wocl.Att skriva en lag som e så komplicerad att läsa är endast gjord för industrin.19 Tim,,, för dessa 3 Tim discretion är det inte många som vågar säga nej till.Helt sjukt system.återinför poäng systemt till hela EU.
Låter hälsosamt att vrida tillbaks/framåt hu man nu väljer att lägga upp sömnen när man har 24 timmar, verkar helt vansinnigt, finns det inget regelverk som styr över vila på övernattningar? Nu förstår jag varför värdinnorna är så trötta på hemfärden, hoppas ni få det bättre och mer mänskliga arbetsvilkor.
På mitt gamla bolag fick (och får) man två lokala nätter om flygtiden överskrider 10:30 timmar.
Man tar “nästa flyg hem” oftast.
Dvs. Man landar, sover över tills flygplanet hunnit Thailand – Sverige – Thailand sen tar man det hem.
Så ja, mellan 24 och 36 timmar. Inte mycket tid för nöjen där inte. 🙁
28-36 timmar…. :-((