English prof.level 6
Är det svårt att uppnå level 6 på flygengelska,vad kostar testet?
svar
En Level 4 ser ut så här ungefär:
“Good morning Sir, how is you?
I are all right.
You am?
Yes I is.”
För en Level 5 eller 6 krävs något mer, samt att man kan föra en diskussion om ett inte arbetsrelaterat ämne med jämt ordflöde och utan större grammatiska grodor.
Ajö!
Denna skala 1-6 är så löjeväckande att EK inte ens frågar vilken nivå du har när du söker. De ringer dig och frågar efter du har skickat in ansökan bara för att höra om du verkligen kan prata engelska och inte bara har en siffra i certet…
Kung Bore i DXB
Har du ingen kollega kan du hitta en kontrollant som gör det för under 500 kr. Kan du själv vara flexibel med tiderna kan du säkert bli inmallad mellan några andra provtagare.
Franska, spanska och italienska flygledare och piloter är helt värdelösa på engelska och det är många som har upp till level 6 . Detta är för att man kan bli testad av landsmän, kollegor i samma bolag som man själv jobbar osv, så syftet med testet är helt förlorat redan från början.
Betalade själv en fika till en kollega och fick en 6:a så svaret på din fråga vad det kostar är 50 spänn. Så seriöst var det!
När Sri Lankan sökte folk senast så hade de som krav level 6. Så visst kan det spela roll…
Hej!
Vi har rätt tydliga skillnader mellan nivåerna 1-6, även om de är tolkningsbara ibland. Jag har gjort en hel del såna här prov nu under 3 års tid sen vi började med detta i sverige och tycker att provet är legitimt. Överlag är engelskan på en bra nivå och jag inte behövt underkänna mer än 1 prov änsålänge (ett gränsfall dessutom). Har du en normal engelska kunskap ska du inte behöva oroa dig över detta. Provet i sig är tillåtet att genomföras både som “intervju-typ” och i samband med PC/OPC i simulatorn. Gör det på bolaget eller ring direkt till assessorn, lista finns på TS hemsida!
Out.
–> Mr.chibout
Du har helt rätt, åker man till Storbritannien alternativt gör provet med en kontrollant som har engelskan som modersmål så sätts det ju högre krav på en. Jag bedömdes av en Engelsk TRE i samband med min sim i UK och fick där min 6.a. Enligt mig är det därför inte svårt men allt är relativt.
Min ståndpunkt kvarstår dock. Folk bör sluta fokusera på siffrorna av fel anledningar.
Jag kan ju flika in att när regeln kom så fick alla svenska piloter automatiskt Level 4, så det är vad de flesta erfarna piloter där ute har idag.
Ställer mig tveksam till om dessa test har någon som helst betydelse för en intervju då flertalet av de större bolagen har egna engelska test.
Tjenare Alexander. Nej det är inte speciellt svårt.
Till Clowner…
Blev ett litet missförstånd där, jo, jag har endast sätt min 4 som du säger. Så skillnad mellan 5-6 är nog inte stor!
Undrar om det är svårare att få en 6 i UK än i Sverige??
Personen som tog mitt Prof. var svensk och hade väll en helt okej engelska. Men skulle man åka till UK etc. då skulle ens engelska inte vara lika bra som lärarens, då blir ju det helt plötsligt en störra skillnad, om du förstår!?
/ Mr.Chibout
–> Mr.Chibout
Klart det inte är en bagatell, det var inte det jag försökte uttrycka. Nu är inte jag någon person i en uttagningskommision så jag kan inte svara för exakt vad de tittar på men det skulle förvåna mig om bolag inte tar in dig för du har level 4 (minimum) fast du har gedigen erfarenhet gällande timmar etc.
Vidare så är grundtanken god, selektera bort de som inte kan göra sig förstådda i språket. Det är helt enkelt en fråga om säkerhet. Men vad är då anledningen till att ha en skala på 1-6 om minimum är 4? Vad är skillnaden mellan 1-3?
Det jag ville ha sagt förut var att människor lägger alldeles för mycket vikt på fel saker. Det är inte “häftigare” att ha level 6 än level 5. Uppfyll kraven och fokusera på att bli en bättre pilot, ledare och individ stället för att kolla på siffror..
Till Clowner..
Du verkar ha fakta bakom dig! Då kanske du vet att ett flertal bolag kollar ju när du skickar ditt CV vad du har för english level.
Om du skickar ditt cv så har dom ju ingen aning om hur din engelska är. Nu vet jag inte om alla kollar nogrant, men jag vet att det är en viktig sak såklart!
Trevlig helg
/Mr.chibout
Vad fan kostar det att ta testet är det dyrt?
För det första behöver du inte vara född på något speciellt ställe för att få det du vill ha. Du må vara född i en lada i Kongo och fortfarande få en 6.a. Hitta inte på saker som ni inte vet! Själv är jag inte svenskfödd och inte heller född i något engelskspråkigt land. Blev tilldelad 6.a med kommentaren “Varför har du någonsin haft annat än en 6.a?”.. Så till er som tror er veta något – Var tyst tills du verkligen vet vad du pratar om..
Hoppas detta svarar på dina frågor:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Certifikat-och-utbildning/Utbildning/Sprakkrav-/
Och ärligt talat, vem bryr sig om man har level 4,5 eller 6? Visst är det irriterande att behöva förnya ännu en till sak men i övrigt, spelar det verkligen någon roll..
Tackar för svaren!vad kostar det att ta testet?
Fick Level 6 och det är inga problem!
Hur lätt som helst, du får kolla på en bild snabbt och berätta vad du såg. Sen lyssna på olika dialekter som pratar om allt möjligt och försöka återberätta vad dom pratade om.
/ Mr.Chibout
Man behöver absolut inte vara född el bott i ett engelsktalande land för att få en 6a. Kan du prata flytande med lite avancerande ord och förklara med egna ord vad ljudfilerna berättade så får du 6a. Jag fick en halv poäng avdrag för att han fick spela upp en ljudfil 2ggr för att jag inte riktigt förstod vad en indier sa men det blev en 6a! Provet tog ca 40 min!
Lycka till å kör hårt!
Född o uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar. Fick level 6 av min brittiska TRE på min senaste LPC.
Knappast behöver man vara född med det. Jag skulle vilja påstå att alla som är födda på 80-talet och använder engelskan ibland i sitt arbete kan få det. Själv fick jag det och har svenska som modersmål.
Nivåerna har inget med accenter att göra enbart språkförståelse. Visst kan man få nivå 6 med svensk brytning. Henry Kissinger hade en fruktansvärd accent men väldigt duktig på engelska, Anwar Sadat likaså.