Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

NAX stopovers?!

Tråden startades av Mr.chibout

Godagens.

Har DY stop overs för besättningen när dom trafikerar TFS,LPA etc?
Tyckte jag kollade på Stockholm – Arlanda programet för ett tag sedan och vill minnas att dom vända med samma crew hem. Om sådant är fallet så blir det ju en riktig lång dag! Vi pratar om över 12.5 h.!

/ Mr.chibout

Publicerad den 2011-01-17 10:06
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Sopihe
2011-01-17 23:03

Anledningen att Norwegian har stopp på Canarias och inte SAS är att SK varit bättre på att hålla tidtabellen. Avtalet säger att om mer än 30% av flygningarna blir försenade så att arbetstiden måste förlängas skall slingorna läggas om. Norwegian har löst det genom att personalen ibland jobbar vidare efter sin TFS/LPA-ARN. T.ex. flyger de aktivt till LLA för en övernattning och fortsätter sedan nästa dag med aktiv tjänstgöring till ARN.

Någon större lyx låter det inte som!

Bortskämd
2011-01-17 21:41

Det finns ingen antydan i mitt inlägg som skulle kunna härleda en att förmoda att jag talar om ARN-basen. Inlägget var en direkt reflektion av det tidigare inlägget som ger en koncis förklaring av hur Köpenhamnsbesättningar(på DY) slingas på stop ute bland diverse destinationer ute i världen. Alltså är den verklighet jag återgav i skrift densamma som upplevs av CPH-basens SAS anställda.

Bamse
2011-01-17 19:41

Hm., Nu har man inte det riktigt som så som du nämner i STO. Övernattning Paris, Amsterdam existerar ej. Ang ledighet före eller efter FUE stämmer heller inte riktigt med verkligheten. Ja, STO crew är naturligtvis megabortskämda eller hur 😉 Som enda bolag i Svedala med turnaround på Kanarias. Jättebortskämda. Usch och fy!

Bortskämd
2011-01-17 19:16

Jo extremt bortskämda som får två fridagar både före och efter en sådan låååååååång turnaround. Skönt att få komma hem igen. Sparar hellre mina hotel övernattningar till när jag ges möjlighet att strosa runt på Le Marais i Paris, Soho i London eller längs med Damrak i Amsterdam för att inte nämna de som ligger riktigt långt bort, New York, Chicago, Bangkok och Dubai. Ha det så kul på Kanrieholmarna, det jag är mest avis på är möjligheten att få riktigt goda tapas med ett gott glas vin till. Men allt är ju trots allt samma jobb bara i olika uniformer, allt annat är bara fluff i tillvaron.

Bamse
2011-01-17 12:38

Menar naturligtvis FUE som går på sön från ARN. Inte TFS.

Bamse
2011-01-17 12:14

Japp. Låter trevligt. På SAS har de “bortskämda” flygande turnaround på TFS. Arbetsdag på 13 55. Extension med ca 1 tim på max dutyperiod. Visst är det härligt när de “bortskämda” på SAS måste jobba ordentligt? Underbart! Håller med om att de är alldeles för bortskämda på SAS.

PM
2011-01-17 11:57

Ja, Köpenhamnsbesättnigen har stopp på vissa flighter till LPA/TFS för att 24 timmar senare flyga charter till Ålesund i Norge, och sedan paxa ner till Köpenhamn via Oslo.
Annars är dem reguljära o flygs hem direkt, inom tidsramen.
Vid minsta försening ner så stannar besättningen för vila.
Vad gäller Dubai flyger köpenhamnsbesättning ner på lördag eftermiddag och samma kärra flygs hem av en oslobesättning, som vilat 24 timmar.
Söndagsflighten ner från Arlanda flygs av en stockholmsbesättning som flygs hem av köpenhamnsbesättning som vilat i 24 timmar. Denna flygs till Arlanda och besättningen paxar sedan hem till Köpenhamn.

MA
2011-01-17 10:46

Ja, vi har stopp på både LPA, TFS och även DXB. Kan vara crew från annan bas som flyger hem kärran. Tror endast att CPH kör LPA och TFS t/r, men dom har även stopp på destinationerna.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500