Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Två små frågor gällande lön och utbildning

Tråden startades av Junior

Jag har redan försökt granska en del av lönetrådarna men min fråga fick jag inte riktigt svar på.

Som nykläckt pilot med PPL/CPL ME+IR samt MCC och ATPL teori på pappret. Finns det någon siffra man kan rikta in sig på att kunna förvänta sig? Man kommer ju ha studieskulder och det ligger ju i ens intresse att kunna betala av skulden så fort som möjligt samtidigt som man skulle vilja ha någon krona över i slutet av månaden.

Den andra frågan gäller val av flygutbildning. Hur är egentligen Pilot Training College? Finns det några som hört något om skolan och kan ge ett utlåtande om den? valet av utbildningen skulle i detta fall vara Integrated Airline Pilot programmet.

MvH

/Junior

Publicerad den 2011-01-19 15:23
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Jarl
2011-01-19 16:42

Ja erfarenhet är bra. Det ger även möjligtvis en plan B (eller C kan vi kalla det i detta forum), så kan du jobba med nåt du är bra på/trivs med medan du söker pilotjobb, så du slipper flippa burgare.. eller gillar du det är det också bra.

Goose
2011-01-19 16:40

Skaffa erfarenhet! Jobberfarenhet eller annan utbildning, så du har bred grund att stå på. Det bildar även karraktär. Har du “endast” en flygutbildning i bagaget är du inte mycket värd. Se till att ha lite mer att styrka i ditt framtida CV.

Jarl
2011-01-19 16:37

Lät som ett gott tips. Instruktör och timmar är guldvärt! Lönen kan vara “usel” som instruktör, men eftersom du får många timmar är det guldvärt. Annars måste du pröjsa 1-2000kr/h. Bättre att käna kanske 50-100kr/h + flygtiden.

Junior
2011-01-19 16:30

Jag är väldigt tacksam för att folk har tagit sig tid och gett mig mer kött på benen. En styrman på Ryan Air gav mig rådet att ta allt samt instruktörsbehörighet och att sen försöka jobba som instruktör ett par år för att tjäna timmar och bli mer intressant för bolagen. Hur är det för instruktörer? Är det en myt att det är 9-5 jobb och att de ändå tjänar en duglig slant i månaden?

Jarl
2011-01-19 16:20

Modult kan vara bra och billigt.

Integrerat är dock oftast roligare och ger lite mer. Då får du lite fler “kompissar” och slipper tänka på deltidsjobb mm. Ha tålamod, jobba ihop ett litet kapital och komplettera kanske med ett lån, och se utbildningen som en god invistering och en del av målet. Men det är förstås individuellt.

@Junior
2011-01-19 16:05

För det första ska du nog inte förvänta dig att du kommer få något jobb över huvudtaget. Ha som plan-a att inte få något jobb och ändå kunna betala tillbaka skulderna, plan-b blir att du får ett jobb.

På sikt kommer du hitta ett jobb om du är målmedveten och inte ger upp, men det är ju precis i början när skulderna är som högst och inkomsten är som lägst som läget är som mest kritiskt.

Vad beträffar skolorna du pratar om så skulle jag rekommendera modulvägen, om inte annat så är det oftast mer plånboksvänligt.

Sorry att jag inte kan ge dig mer specifika eller dom svar du vill ha.

/@Junior

Jarl
2011-01-19 15:52

Ingångslönen för en nyexaminerad heltidspilot kan du räkna med ligga mellan 17-30.000kr beroende på bolag och avtal. Sällan överstiger det, snarare kanske lite under 17 t.o.m.

En seniorpilot/kapten på exempelvis BA, Cathay och KLM-Air France kan tjäna upp till 2-3miljoner kr/år, så nog finns även en morot att springa efter lönemässigt.

Pilot Training College är det nog inget fel på, det blir vad man gör det till. Individen är den som får jobbet i slutändan. Kan rekommendera att även kolla upp

http://www.flyeft.com

Max RPM
2011-01-19 15:50

Som nykläckt kan du förvänta dig att vara arbetslös. (Eller jobba med nåt helt annat). När du väl får ett flygjobb ska du räkna med att få betala din type rating själv, (sådär 150-250 000 kr). Det är inte säkert att det kommer vara ett heltidsjobb. Den lön du sedan får under första året kommer troligen vara lägre än vad du tjänat innan oavsett vilket slags jobb du haft. Det är mycket troligt att ditt första jobb blir i nåt f d öststatsland och då kan det röra sig om en summa som går utmärkt att leva på där, men knappast räcker till en öl här hemma – och ännu mindre till att betala av lån på.

Localizer
2011-01-19 15:45

Hej junior,

Du kommer snart få en massa svar där folk lackar ur.

Lön är svår att säga.Från 12-30k brutto om du lyckas få ett jobb. Förvänta dig inte mer än 20. Och att ha nån krona över när månaden är slut kan du inte räkna med.

Flygutbildning är proportionell mot vad du betalar, Vill du ha jobb gör CTC wings för 1 miljon typ.

Tyvärr så är flygbranchen värre än någonsin nu, och den har alltid varit upp och ner. Tyvärr så finns det så mycket piloter nu och det kommer antagligen inte bli pilotbrist på 5-10 år igen…

Men vi som sitter och skriver på flygtorget och inte har jobb har följt våra drömmar iaf. Sen får framtiden avgöra om det blir en mardröm eller inte.

Lycka till!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500