Emirates CPH-DXB
Emirates bekräftat idag att dom startar Köpenhamn-Dubai, dagligen fr.o.m augusti 2011 med A330-200, 27:e europeiska rutten.
svar
Det stämmer bra det, Nils. Från och med februari nästa år är det 772 som gäller.
När man kollar i Amadeus så verkar även ARN-DXB vara på gång för Emirates från 31 okt. Mån, Ons, Fre, Sön med A332.
Ja, vi bruker teste nystartede linjer med gamle 330 først, og er det bra belegg sender vi den på 777 eller 340…skulle heller ha vært med 380ene våre:)
Finns det inte mer resenärer i CPH’s upptagningsområde?
Ska tydligen flygas med en 777-200 från februari 2012.
Copenhagen:
Vi har säkert olika åsikter här, men det är verkligen ointressant att tala om inrikes och utrikes i den här jämförelsen. Arlanda till Kiruna är en inrikesflygning på över 2 timmar.
Sträckan ARN-GOT är inrikes, men CPH – GOT är utrikes fastän den senare är en kortare flygning.
Kort sagt, det är irrelevant att göra en jämförelse mellan de båda flygplatsernas utrikestrafik enbart. Det intressanta är trafiken i sig.
MMX bör naturligtvis räknas in i Öresundsregionen. Det har du rätt i.
Jag har ju redan medgett att jag förstår att Emirates väljer CPH framför ARN så det behöver vi inte bråka om.
Min poäng är att Köpenhamn är inte överlägset Stockholm när det gäller flygtrafik. De har mer trafik, men Stockholms flygtrafik är utspridd på tre flygplatser. Och ju mer folk väljer att flyga från Skavsta och Bromma istället för Arlanda, desto mer ointressant kommer Arlanda bli för nya IC-linjer.
Mycket trafik, ger i sig själv ännu mer trafik. Det är som en positiv spiral.
Sedan vill politiker i Uppsala öppna upp Ärna för civil flygtrafik vilket skulle ge Mälardalen FEM (!) flygplatser och ytterligare försämra Arlandas position. Låt oss hoppas att det inte blir så.
20 % av CPH:s utrikespax har Sverige som slutmål och ser sålunda CPH, på sin höjd, som en pisspaus på vägen.
Till mr Copenhagen.
Du pratade om mindrevärdeskomplex förut. Vem är det nu som har det och som absolut måste hävda sig?? Stolpskott!!!
Västerås er 85 km fra Stockholm. I den afstand fra København er der Kastrup, Roskilde, Malmö og Helsingborg, de havde tilsammen (eksl. Roskilde) 23.475.715 passagerer i 2010.
Men for de interkontinentale ruter er det vel i lige så høj grad antallet af internationale passagerer der tæller, og det tal er næppe i Arlandas favør.
Lars
The Observer:
Nu når du gerne vil sammenligne regioner er det måske meget fair at inkludere Malmö i tallene således at du får en total for Øresundsregionen!
Copenhagen Airport CPH 21,501,750
Malmö Airport MMX 1,597,758
———————————————————
Totalt Øresund 23,099,508
Stockholm-Arlanda Airport ARN 16,962,520
Stockholm-Skavsta Airport NYO 2,513,046
Stockholm-Bromma Airport BMA 2,039,688
Stockholm-Västerås Airport VST 150,793
———————————————————
Totalt STO 21,666,047
Hvis vi desuden tager et kig på den internationale trafik bliver billedet endnu mere interessant:
Copenhagen Airport CPH 19,051,170
Malmö Airport MMX 633,870
———————————————————
Totalt Øresund 19,685,040
Stockholm-Arlanda Airport ARN 12,943,252
Stockholm-Skavsta Airport NYO 2,300,000 (estimeret tal)
Stockholm-Bromma Airport BMA 164,396
Stockholm-Västerås Airport VST 150,793 (Antaget at alle pax er international trafik)
———————————————————
Totalt STO 15,558,441
Måske den internationale volume også kunne have noget at sige i forhold til Emirates valg af CPH…!
Jag skiter i om detta mönsterprotektorat (Hitlers ord om Danmark) får 2574 nya interkontlinjer. Amsterdam är min interkontflygplats. Alla gånger!! Slår Knastrup på alla plan.
Copenhagen Airport CPH 21,501,750
Stockholm-Arlanda Airport ARN 16,962,520
Stockholm-Skavsta Airport NYO 2,513,046
Stockholm-Bromma Airport BMA 2,039,688
Stockholm-Västerås Airport VST 150,793
———————————————————
Totalt STO 21,666,047
Det är en diskussion utan ände denna om Mälardalen kontra Öresundsregionen. CPH har ett större resenärsunderlag om man räknar till exempel två timmars bilresa till flygplatsen. CPH är bevisligen bättre på att attrahera IC-trafik, kanske beroende på att danskar och sydsvenskar är mer villiga att betala för dyrare (business) biljetter.
Stockholmsregionen har fler passagerare än Kastrup, men den är uppdelad på tre (!) flygplatser, plus Västerås.
Mycket trafik genererar ännu mer trafik. Jag tror att Arlanda förlorar mycket på att Stockholmare väljer Skavsta och Bromma i så pass stor utsträckning. Skulle alla dessa 21,6 miljoner passagerare resa från Arlanda skulle det vara större möjligheter att locka fler IC-linjer. Det är lättare att locka Emirates till en 21,5 miljonersflygplats än en 17 miljonersflygplats.
I det hele taget er dette forum i en sørgelig tilstand – og hvor er det dog pinligt at se disse indlæg fra personer i Stockholm som åbenbart har så store problemer med at CPH er en større lufthavn end ARN med betydelig flere IC destinationer. Det tyder på jalousi og mindreværdskomplekser…
CPH har et større marked og så forstår man at markedsføre sig blandt flyselskaberne – det er ikke tilfældet at man på lidt mere end et år har tiltrukket 5 nye IC linjer – Air Canada (Toronto), Qatar Airways (Doha), Delta Airlines (JFK), Egyptair (Cairo) og Emirates (Dubai). I mens sker der ingenting på ARN, som kun har tiltrukket Delta til JFK, men til gengæld samtidig mistet samme selskab til ATL.
Under alle omstændigheder tillykke til CPH med den nye linje til Dubai med Emirates – det har krævet hårdt arbejde at tiltrække dem og det er fuldt fortjent at belønningen kommer nu…
Helt ærligt, hvorfor er stockholmere så sure, når Kastrup får en ny rute? Man ser jo ikke danskere rase ud på samme måde, når Arlanda får en ny rute.
Måske grunden for Emirates rutevalg kan være så simpel, at det er nemmere at få svenskere til at rejse via Kastrup end danskere via Arlanda, da sidstnævnte dermed har en større omvej. Derudover er oplandet lidt større i Kastrup. Så tag en tudekiks, og bemærk, hvor lidt danskerne f.eks. skælder ud over, at Air China flyver til Arlanda og ikke Kastrup.
Lars
Hörrö du Stockholmare…
Indien är inget skällsord bara för att du aldrig satt din fot där. Indira Ghandi International i Delhi har en ny terminal på en utmärkt flygplats. Finnair flyger dagligen från HEL och SAS flyger inte alls från varken CPH, ARN eller OSL. CAT III inflygningar och hög standard.
Det visste du inte när du skrev dynga…
Emirates (precis som många andra premiumbolag) är ute efter business class paxen. Det finns för dåligt med sådana i sverige. Kanske är jantelagen inte lika hårt efterhållen i danmark?
CPH slår ARN på allt med hästlångder. Det är bara avundsjuka Stockholmare som tror att jorden snurrar runt Arlanda. Och till dig som väntade 30 min på CPH, kan jag säga att jag senast fick vänta 2 timmar på bagage på Arlanda. Gång på gång på gång sköt man upp tiden och det krävdes flera samtal till LFV innan väskorna till slut kom.
Jadå…vi 08 flyger gärna med Qatar….eller något annat bolag med för den delen…bara det går ifrån ARN…du som klagar på att bagaget tar tid att får på ARN…hur är det i CPH då? Sist jag var där…och då var det off peak…fick jag vänta i 30 minuter på att min flights väskor skulle komma upp på bandet….och då var det en liten MD 80 ifrån ARN jag kom med… Enda fördelen jag ser med CPH är att man får handla sprit som är billigare än hemma på systemet….men det kan man faktiskt göra i HEL också…där man också hittar de lägsta priserna…=)
Till sign PAX som avskyr CPH: Mitt i prick! Har precis samma erfarenheter av CPH. Skulle kunna lägga till en hel del, men din beskrivning är CPH i ett nötskal. Aldrig mer CPH för min del! Det är då ett som är säkert!!
Arlanda är en mycket fin och välfunfungerande flygplats!
Kanske lite offt: Kan man fixa log-in här på sidan så att man vet vad man skriver?
Stockholm – Capital of Scandinavia