Hurra!!! Ingen TR!!!
Kolla in detta alla bittra killar fron NJ mfl.
http://norwegian.easycruit.com/vacancy/87563/12113?iso=no
DY skippar kravet på TR!!!!
svar
Much Ado About Nothing
De som jublar över att inte behöva betala typerating på DY har missat poängen. Kommer man dit med typerating så går man in med ca 15k mer i lön per månad än om man kommer utan (vilket man inte kan per idag). Man ligger 3 lönesteg högre resten av livet, vilket efter ca 2 år bara är ren vinst då man då har tjänat in typeratingen. Med andra ord, köpa rating till DY är en win win för den enskilde piloten!
b738: jag hade läst ditt inlägg, men vad säger att det du säger är rätt? ska jag ändra åsikt bara för att någon annan tycker på sitt vis?
bara för att dom inte har ringt dig som har tid behöver det ju inte vara så för andra?
jag tror och vet att dom har hört av sig till folk med tid, sen visst kan man ha tur utan att ha tid men då är nog en referens ett måste, vilket iofs en annan kan hoppas på=)
Åh.. Jesus..
Åh.. Jesus..
Åh.. Jesus..
Åh.. Jesus..
Åh.. Jesus..
Åh.. Jesus..
Åh.. Jesus..
Åh.. Jesus..
B738, ett annat ‘tipps’ för att inte framstå som korkad är basal rättstavning och undvikande av särskrivningar…
Smurfen, Piloter begår betydligt fler fel då de är nya på en maskin, oavsett tidigare erfarenhet. Det spelar med andra ord ingen roll om de har 500 eller 5000 timmar sedan tidigare. Det var bara fakta.
MEN om det nu finns ett stort överskott på piloter som idag flyger maskinen, så ser jag ingen anledning säkerhetsmässigt att ta in de utan erfarenhet, endast en ren ekonomisk fråga.
De som idag sitter med stor erfarenhet från annan type är det givetvis värt att satsa på, då deras kompetens bör tas till vara. Ge dem betald TR.
Till: V, Länkletaren, och Roll the dice.
Ett tipps för att inte framstå allt för korkad är att läsa igenom vad som tidigare skrivits innan man postar.
Jag skall dock bjuda dig på en kort summering så att du hänger med.
I början av denna tråd talades det om varför man inte tar in piloter som har erfarenhet på typen, piloter som idag flyger B737 på Ryan Air, Air Baltic mfl. Svaret enligt Insatt var att det var en fråga om ekonomi.
Hänger du med?
@738
Kan inte påstå att jag ser sambandet här. Alla är vi nybörjar efter TR och till skillnad från tex Ryan så kräver ju iaf Norwegian “erfarna” piloter med minst 1500h. Var flög du dina 500h 738 innan du gick in i produktion?
Kanske tolkar in för mycket men jag ser mer ditt inlägg som bitterhet över att andra inte behöver betala för TR (förutsatt att Norwegian står för kostnaden, vilket inte framgår) som du gjort. Men om nedanstående inlägg stämmer att de utan TR hamnar 3 år lägre på lönestegen förutsätter jag att Norwegian står för TR-kostnaden och därmed ger branschen en spark åt rätt riktning.
B738: I Vilket bolag började du flyga 737 då? Måste ju varit minst lika tråkigt att de bara brydde sig om pengar och inte säkerhet…
Smurfen, med mitt inlägg vill jag säga att det är tråkigt om ett bolag bara ser på pengar och inte säkerhet.
Ok! För er som inte är läskunniga markerar jag i texten där det står att man INTE behöver rating i något av de två alternativen!!!
( B) APPLICATION FIRST OFFICERS
Minimum requirements for First Officers:
• valid JAR-FCL CPL(A) with valid instrument rating, IR(A) ME
• valid JAR-FCL 3, medical class 1
• minimum 100 hours Pilot in Command
“HÄR STÅR DET, DVS DET BORDE STÅTT OM MAN KRÄVDE DET”
• valid frozen ATPL theory
• English, written and spoken, (Language proficiency “ICAO” level 4 or higher)
• An advantage if you are fluent in one of the Scandinavian languages
• Preferably educated from an FTO offering integrated course or other “single education site” offering “Jet Orientation” and/or “Multi Crew Co-operation Course” on relevant type
• No criminal record
(C) APPLICATION FIRST OFFICERS, Multicrew Pilot Licence (MPL A)
Students from Multicrew Pilot Licence (MPL A), “HÄR STÅR DET OCKSÅ!!!!” without minimum 800 hours on B737 type must be recruited through an FTO approved by Norwegian (as “Host Airline”) prior to commencing the pilot education.
Carl
Carl Florman!
För att vara nog så kräver även alternativ C, d v s MPL-alternativet, rätt många timmar på typ.
Dom icke-ratade som möjligen får chansen enligt alternativ B förväntas nog betala sin egen rating. Det står ingenting om att dom står för den.
Ja, det första man blir blind på är ögenen. Har tyvärr emaljögonen på lagning, hehe! Sorry!