MPL
Kan någon berätta för mig vad som exakt ingår i MPL? Eller snarare, inte ingår?
Har jag förstått det rätt får man ednast inget CPL samt de timmarna? Får man många ME timmar?
Jag vill höra för och nackdelar och hur framtiden kommer bemöta MPL piloter.
Seriösa svar endast vore tacksamt 😉
svar
Om du räknar efter lite så ser du att det inte blir dyrare än den vanliga utbildningen.
45h av FFS tiden (som faktiskt kostar mkt pengar är själva TR:en) så den kan man ju bara stryka om man ska kunna jämföra detta med en gammal hederlig CPL-abnitio där man, i nästan 100% av fallen, måste köpa en sådan efter avslutad utbildning.
Liten uträkning per beståndsdel bara för att visa:
Säg att FFS-simmen kostar 5000kr/timme inklusive instruktör och att man flyger 65h, där man dessutom alltid är två elever inne samtidigt så blir det: (5000kr x 65)/2= ca 170 000kr.
60 timmar FNPT II kostar kanske 2000kr/h och då flyger man även här två elever samtidigt och kostnaden blir således: (2000kr x 60)/2= 60 000kr.
100 timmar enmotor-kolv á 2000kr/h blir 200 000kr.
ATPL-teori kostar ca 70 000kr
FFS simulator (60h) = ca 170 000 kr
FNPT II (60h) = ca 60 000 kr
SEP (100h) = ca 200 000 kr
ATPL-teori = ca 70 000 kr
Totalt per person: ca 500 000kr
Sen när man väl köper en MPL-utbildning kommer det självklart kosta mer än vad denna uträkning visar eftersom skolor kommer ta betalt för att själva tjäna något på det men priset är ändå LUGNT jämförbart med BFSAA, Lidair, Airways, SPU, and so on. 700 000kr + 200 000kr (TR) kostar dessa skolors abnitio-utbildningar och det är motsvarande vad en MPL-utbildning kostar utan tvekan.
Skillnaden är att (CPL + TR) ger 200h kolvmotor och 45h FFS simulator medan MPL ger 100h kolvmotor, 100h FFS, 60h FNPT II och över 300h flygning i tung trafik i en TP-kärra eller Jet.
Ser man på MPL med lite mindre “negativa” ögon och faktiskt kollar på vad det kostar så är det inte lika dyrt längre och inte speciellt dåligt heller för den delen.
Jag säger absolut ingenting om att CPL är ett dåligt sätt att utbilda sig på utan min poäng med detta är att förklara lite vad MPL är och varför även MPL är ett bra utbildningssätt. Det är också en myt att det är dyrare än vanliga utbildningar.
På frågan om hur framtiden kommer ta emot MPL-piloter så tror jag att det kommer bli bättre och bättre. Lufthansa har över 700 MPL-elever på G och Swiss har väldigt många de också, stora bolag som förmodligen har koll på vad de sysslar med. Ett nytt cert tar såklart tid att acceptera i en konservativ bransch men fler och fler ser fördelarna med detta sätt att utbilda.
Till ‘Kostnadsmedveten’, varför ska en redan utbildad utbildas?
Tyvärr har inte de vitryska bolagen anammat MPL ännu, men snart kommer de nog också hoppa på tåget precis som alla andra seriösa bolag.
FYFAAN!
Vad kostar inte alla dessa SIM timmar?
Helvete det kan man ju utbilda ett helt gäng arbetslösa utbildade trafikpiloter på istället för en snubbe dömd att slava för ett vitryskt bolag?
Hej!
Jag har tagit MPL(A) cert och detta fick jag under min utbildning:
100 timmar SEP
60 timmar FNPT II (Multi pilot)
110 timmar FFS (Multi pilot)
400-500 timmar flygning i “host airline” (multi pilot “såklart” 😉
Det man inte får göra när man har ett MPL-cert är att flyga single pilot IFR eftersom att det inte står i certet helt enkelt. Man flyger ju hur mycket IFR som helst dock så anledningen till detta är just att det kommersiella certet endast är checkat i multi pilot miljö. Man kan alltså inte ta arbete i ett enpilotssystem som typ: Taxiflyg, postflyg med flygplan så som Caravan eller PA-31.
Man flyger inte någon Multi Engine Piston så den behörigheten har man inte. Tvåmotorträning utförs i simulator, både FNPT II samt i FFS på den typen som sitt “host airline” opererar.
Känns detta klart? Om inte så fråga igen =)
Mvh
Be flygskolan förklara så det blir rätt.
Med MPL+PPL får du även flyga single pilot.
Med MPL+PPL får du även flyga single pilot.
Det är precis som ett vanligt cert, men du får inte flyga single pilot.
PPL behöver inte nödvändigtvis ingå i ett MPL, men gör ofta det i utbildningen iallafall.
Du får lite färre PIC timmar under MPL-utbildningen jämfört med traditionella vägen, dock så får du fler ME timmar eftersom en del av utbildningen sker i en host-airline miljö på större ME-maskiner.
Bolagen öppnar upp mer och mer för MPL, och flera spår att det är “framtidens” utbildningskoncept. Men den som lever får se…
(Tror det är enligt ovan iallafall… 😉