45 år och vill bli pilot!
Hej,
När jag var 9 år önskade jag mig Top Gun till mitt Nintendo 8-bit. Alla andra tyckte det var astråkigt, men jag kämpade med att försöka lära mig att landa F-14 på hangarfartyget. Man var tvungen att balansera rätt hastighet med rätt höjd och lyckades man hålla dessa två inom marginalen tillräckligt länge så lyckades landningen. Det var egentligen oerhört dumt, men jag levde mig in tillräckligt mycket i att jag där och då var en riktig pilot så det var ändå väldigt givande att lyckas landa. Hela livet därefter har jag dragit mig från den ena flygsimulatorn till den andra… Jag har hoppat fallskärm och jobbat med detta och har över 1700 fallskärmshopp. MEN trots detta så jag aldrig tröttnat på att starta med planet. Det är fortfarande lika magiskt och vid varje start så är det nästan så att jag ber alla att vara tysta liksom för att med vördnad respektera och njuta av det gudomliga ögonblicket när hjulen lämnar marken…
Tyvärr.. har jag aldrig tagit steget att söka till pilot. Vilket jag så här i efterhand verkligen tycker att jag borde ha gjort. Men sent ska syndaren vakna som man brukar säga…
Idag är jag 45 år och flygintresset har som sagt knappast svalnat. Tvärtom! Nu vill jag bli pilot på riktigt! Och då menar jag inte bara PPL. Jag vill gå ALL IN! CPL, ME, IR, ATPL… Jag vill jobba som pilot ASAP! Detta är mitt liv och min dröm!
Jag har ekonomin, även om jag inser att det kommer bli tufft ett tag.
Tacksam för alla tips och råd jag kan få!
svar
Har man svårt för att ta en order av någon som är yngre ska man inte vara pilot alls.
Mer lämpad att köra taxi isåfall.
Tänk efter noggrant. Såklart vill alla att du ska lyckas, men det där är inte självklart. Jag är jämnårig med dig och har jobbat hela livet i cockpit. JAG känner att om jag, med min erfarenhet, vill byta arbetsplats en gång till så är det snart sista chansen.
Vad du än gör, bind inte upp hela din tillvaro på att du kommer att få ett jobb när du är färdig utan att du kan hantera att hosta upp en mille på vinst och förlust. Räkna definitivt inte med att få ett välbetalt jobb i närheten av där du bor nu.
Kan du leva med att det inte blir som ovan så kör.
Jag skulle avråda, men å andra sidan verkar du väldigt entusiastisk och man vet aldrig, kanske går det vägen. Lycka till
Jag har träffat på en del ”late starters”.
Majoriteten av dom slutade efter ett år eller två efter första type rating.
Orsaken? Svårt att anpassa sig till en rätt speciella arbetsförhållanden och att det inte alltid är lätt att få ”order” från en pojkspoling i vänster sitsen.
Men vi är alla olika. Kör på och lycka till!
Nej, jag föreslår att du har flyget som hobby!
Har du ekonomin och vågar satsa en miljon för att eventuellt aldrig få jobb så kör.
Branschen är hård även om efterfrågan är stor, det som efterfrågas är erfarenhet.
Tufft att få sitt första jobb, kanske hinner du i väntan bli för gammal och ännu mindre attraktiv, är du beredd på att lägga en miljon för att ta chansen?
Är du beredd att flytta? Beredd att pendla? Beredd att jobba tidiga morgnar, långa dagar och sena kvällar?
Den största uppoffringen är din fritid och ditt privatliv. Du är förvisso ledig mer än på ett “vanligt” jobb men du är inte där, du är 10 000m upp och timmar bort, varje dag.
Ryanair som någon skrev är kört, du är för gammal.
Om ja, kör!
Om nej, ta ett ppl och klubbflyg.
Har man en verklig chans på typ SAS eller liknande om man är runt 45-50 vid ansökan?
Någon som träffat på piloter i arbetslivet som gjort en andra karriär senare i livet som trådskaparen?
Jag är också 45. Ångrar starkt att jag blev pilot
Du har mer eller mindre bestämt dig. Kommer du ångra att du testade? Nej, så länge ekonomin inte tar allt för stor smäll. 45 är såklart senare än när de flesta börjar men absolut inte det äldsta.
Gungstolstestet. När du sitter i gungstolen gammal och skrynklig och tänker tillbaka på livet så kommer du sannolikt ångra om du inte testade dina vingar. Har du ekonomin kör!! Kommer åldern vara ett problem vid sökande av jobb. Kanske, de vet vi inte nu
Är du klar om 2 år så har du minst 15 år kvar att jobba. Är en väldigt lång tid.. bara att köra om du känner dig frisk.
Lycka till!
Behovet är stort nu!
Ryanair ska anställa över 3000 piloter innan 2030.
Det finns inget att tillägga, det är väll bara för dig att sätta igång.