Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arbetsvillkor på Ryanair

Tråden startades av snart pilot

Skrivs mycket skit om villkoren på Ryanair men hur mycket av det är sant? Hur mycket tjänar man och vad ingår i lönen? Vad måste man betala själv?

Skippa påhoppen och lägg fram fakta!

Publicerad den 2012-02-27 13:31
Skriv ett svar
Antal svar: 29

svar

snart pilot
2012-03-01 22:26

Tack för alla svar!

Så det som ska bekostas själv är:

Typinflygning
Pension
Semester
Försäkring
Sociala avgifter
Skatt
Headset

Id-kort/badge
Certifikatavgifter
PC/OPC (får man betala den själv eller inte?)
Uniform
Hotell
Privat sjukförsäkring

Hur mycket bör man räkna med på dessa sex sista?

Super
2012-03-01 01:37

Det är många här som behöver läsa på skattereglerna.

För flygande personal så beskattas man i vistelselandet, det spelar ingen roll vad MOL säger till er…bara för att han startar ett bolag till er på Irland och säger att ni ska betala skatt där så betyder inte det att det är rätt. Bor/vistas du i Sverige så betalar du inkomstskatt i Sverige.

När det gäller sociala avgifter i Sverige så ska det bara betalas om man har en svensk arbetsgivare.

Självklart finns det undantagsfall men i stora drag är det så det ser ut.

Jesus
2012-02-29 22:02

Pension dras från bruttolönen (du skattar ju när den betalas ut)

Kenneth Flygare
2012-02-29 18:53

Ok är det ngn som har bra koll på hur beskattning ser ut i svedala?

1. Är det inte runt 30% i sociala initialt,

2. Sen skatt på resterande del,

3. Sen pension och försäkringar på det här.

ngn som vet?

Ryr
2012-02-28 20:17

Bra nettolön första året är ju bara för att du får tillbaka en del på skatten för din typerating, = dina egna pengar. Sen då, när det avdraget är slut?
Jag pratar ofta med styrmän som knappt får till hyran vissa månader, fast det ju bara de som inte skattefifflar förstås.

Leifi
2012-02-28 19:46

@Gabriel: Du skulle förmodligen också vara sur om jag sket på din gräsmatta.

Gabriel
2012-02-28 18:49

Fattar inte vad avundsjuka svenskar har att göra med Ryanair. Fixa era egna bolag först!

B
2012-02-28 18:17

Nu är jag inte baserad på Skavsta, tog det som ett exempel för att det är enkelt att förstå vilka rutter det handlar om. Sen betalar alla med Brookfield skatt på Irland, man jobbar för ett Irländskt företag på Irländska flygplan med Irländska cert. Sen avdragen man kan göra gör att första året blir skatten i princip noll.

Jag vet, tycker egentligen också det är skit att ett företag kan utnyttja lagar i EU så att det blir såhär, därför ekonomin är skit i hela EU idag, men det är inte jag som stiftar lagarna och bestämmer.

Angående sjukförsäkring och allt annat. Jag sparar ihop lite i fonder så har jag den dagen jag inte får någon inkomst, det blir min försäkring. Dessutom får jag gratis sjukvård i vilket fall för jag har ett Europeiskt pass.

Angående pension har jag redan sagt att man bör spara där också. Lite mer sen när man blir Kapten och tjänar det dubbla

Det finns negativa saker med att jobba för Ryanair men lönen är absolut inte dålig som ni får det att låta. Det är trots allt så att 95% av alla svenskar kan bara drömma om att någonsin komma upp i en 30-årings Kaptenslön på Ryanair.

I början är det knapert under Type Rating och Line Training men ge det ett år så får man det rätt bra, ge Ryanair 10 år som kommer du ha det riktigt bra eller dra någonannanstans där det är ännu bättre.

Sällan folk som jobbar på Ryan på riktigt klagar på pengarna, det brukar vara andra grejer som det kan gnällas på men speciellt styrmän brukar vara nöjda med pengarna.

Sen kan man inte köpa sig ett jobb där. Man får gå på intervju och simulatortest för att överhuvudtaget komma på tal, sen får man klara sig igenom hela träningsprogrammet som man måste betala själv. Men för att få göra det måste man ha blivit antagen.
Ni skriver ju bara att man “köper” ett jobb för att förlämpa och tala ner folk som jobbar där. Taskig stil.

Jesus
2012-02-28 17:16

Nej, jag menar absolut inte att man ska tacka nej till ett jobb. Men jag tycker att man ska tacka nej till att köpa jobb. I synnerhet när det inte ens betalar mycket mer än vad turbopropjobben gör, och inte ens ger en fast anställning.
Tror ingen på SAS eller Lufthansa betalde sin egen rating och stod för hotell och resor ur egen ficka under tiden. Tror inte heller de var utan lön under typeratingen.

Jag hade också turen att få komma in på en jetkärra med relativt färska cert. Men jag såg också till att jag fick betalt enligt gällande kollektivavtal. Nu möts mitt bolag av stenhård konkurrens från Ryan som kör med skattefuskande personal för att kunna erbjuda lägsta lägsta pris. Ska brottslighet vara nödvändig för att ha kunna ha en chans att konkurrera? Vad är nästa steg? Sabotage?

Det är ju som sagt tillgång och efterfrågan som styr. Emirates lär inte erbjuda de lönerna de gör idag när de inser hur lätt det är att hitta folk som accepterar jobbet för mindre. Hur ska man då betala tillbaka lånen och spara ihop till en pension?

A.
2012-02-28 15:03

Om man tar dina 56000EUR drar av skatt, pension (18,5% för en arbetare i Sverige.) Så blir det inte mycket kvar….Det är ingen avancerad matte.

Det är lägre skatt i Irland men hur man än bär sig åt så betalar man ungefär lika mycket i hela EU oberoende av vart man bor. Det du inte betalar i skatt får du betala i sjukförsäkring mm.

Och ja du kan åka till Emirates (alla kommer inte in) och tjäna pengar, trist bara om lönerna hinner börja gå ner där också innan du kommer dit.

Lägg där till att du troligtvis inte kommer att kunna se skymten av Sverige eller norden under din fortsatta karriär. Dels för att det väldigt få förunnat att få jobb på TUI, DY eller vem som nu skulle kunna tänka sig att anställa dig. Man är inget hett villebråd med rating på tung jet i Sverige det kan jag lova.

denkaptenenen
2012-02-28 13:55

Word!

Smurfen
2012-02-28 12:48

“Andra sociala avgifter skiter självklart alla kontraktspiloter i, får man inget vettigt av ändå.
Annan fördel är skatten på Irland som är klart med fördelaktig än tex. den i Sverige.”

Med den lilla skillnaden att är man baserad på Skavsta och bor i Sverige ska man skatta här och då spelar det ingen roll vad skatten på Irland är. Om man ska bli beskattad i Sverige måste man betala sociala avgifter så det du säger är att du är skattebrottsling?
Kan ju bli kul den dagen skatteverket får upp ögonen för dig…

B
2012-02-28 12:03

Jesus: Jag håller med dig åt vilket håll det går.
Men tycker du på allvar att det vore bättre och mer solidariskt av mig att tacka nej till ett mer välbetalt jobb på JET. Bara för att det känns bättre och mer rätt ifall jag jobbar mig upp den långa vägen? Sen är det inte lätt att får jobb någonstans idag, därför som villkoren kommer bli ännu sämre för framförallt nyutbildade piloter.

Sen är det inte riktigt sant som du skriver. Finns flera Piloter på exempelvis SAS och Lufthansa som jobbat där länge och började med 200h på jet direkt. Det är inget nytt fenomen.

Sen var det inte meningen att klanka ner på någon motortyp eller något, det ena är absolut inte finare än det andra.
Jag menade enbart vilken erfarenhet arbetsgivare söker om man själv vill söka sig vidare sen.

Jesus
2012-02-28 11:30

Förr var turbopropjobben första steget in i branschen, det var där man gjorde sina år med sämre lön medan man skaffade sig erfarenhet. Sen sökte man sig vidare för att flyga jetkärror short haul. De som inte stannade på short haul hela karriären gick över till long haul några år för att kanske återvända till short haul de sista åren av karriären.

Idag ska man köpa sig rakt in på en 737’a eller A320 eftersom det är onödigt och inte leder någonstans att flyga turboprop. Resultatet är massiva lönesänkningar och dumpade villkor på short haul marknaden. Många tar lån för att köpa in sig på dessa jobb i hopp om att erfarenheten ska ge dem ett bättre jobb. Man kan söka Emirates och Qatar efter några år och bli ekonomiskt oberoende. Alla lån avbetalda och man får en fin slant över till pensionen. Eller?

Är det bara jag som ser vart detta leder? Vad händer när det börjar bli mättat i Emirates och de hittat den personal de behöver? Ska man då köpa sin typerating som styrman i hopp om att tjäna tillbaka pengarna den dagen man blir kapten?

Är det inte dags att vakna och inse att detta inte är hållbart i längden? Se hur det har utvecklats de senaste tio åren. Är man 20 år gammal idag så har man 45 år kvar i branschen. Tänk lite längre än vad näsan räcker.

Bosse
2012-02-28 11:03

56000E ger 475 165,60SEK/år

Lön på TP bolag tex: Nextjet som F/O ca:30/mån(inklusive lite trakta och och ÖT)= 360000/år exklusive Cert, medical, pension, uniform, och allt annat som man förväntas få. På det så bor du dessutom i Sverige.
Dessutom ett bättre schema där man får komma hem nästan varje dag.

Man flyger inte shinyJET men att flyga L-Nav med A/P och en less kapare, finns det gott om tid att göra senare.

B
2012-02-28 03:00

Mycket skitsnack här.
Man jobbar 5 dagar på, sen 4 dagar ledigt.
Oftast flyger man 4 korta turer eller två långa.
De värsta dagarna är i princip från Skavsta till Stansted och tillbaka 2 gånger. Andra dagar kan det vara Skavsta till Beauvais och hem bara.
Lönen för en styrman beroende på erfarenhet ca. 70 Euro* 800 h= 56000 Euro/år. Mindre för en alldeles ny och mer för en med erfarenhet.

Medical, cert och uniform får man betala själv så det kostar ett par tusenlappar per år.
Pension betalar de inte heller. Så är man smart lägger man undan några tusenlappar per månad i en privat pensionsfond. Eller helt enkelt väntar några år och går till Emirates och jobbar ikapp pensionen där. 🙂
Hur som helst, Simcheckar ingår men i princip ingenting annat. Du får betalt när du flyger, resten skiter de i.
Andra sociala avgifter skiter självklart alla kontraktspiloter i, får man inget vettigt av ändå.
Annan fördel är skatten på Irland som är klart med fördelaktig än tex. den i Sverige.

I början är det knapert med Type rating kostnad, uniform, medical, license transfer, boende på olika platser mm. Ca. 6 mån. efter avslutat Type rating har du det troligen rätt så bra!
Det bra med Ryan är arbetstiderna och pengarna är helt ok. Det dåliga är att management mest ser piloter som siffror i ett system, bryr sig tex. inte så mycket var man vill vara baserad, lägger helt plötsligt på en avgift för piloter till ett ID från ingenstans. Sånt som är allmänt tråkigt bara.

Självklart finns det bättre. Har vänner som fått sina första jobb i Lufthansa gruppen och där pratar vi, betald type rating, mobil mm. och 6000 Euro fast lön i månaden.

Går inte att jämföra med svenska TP bolag, typ Nextjet, ser man framförallt till utveckling och karriärsmöjligheter är det ju faktiskt helt olika ligor.

Erik
2012-02-27 21:39

Ja, men är man så dum att man skriver på ett sånt avtal ja, då får man fasen skylla sig själv. Synd bara att man drar ner ALLA i skiten…

Ryr
2012-02-27 21:24

“mårth” det är inte riktigt hela sanningen, väl?
Vilken bas flyger 100h/ månad? Kanske någon enstaka sommarmånad, men på vintern kan 25 timmar vara lika troligt. Då får man dela din uppgift med 4, samt dra av för sociala avgifter (googla gärna på hur höga de är). Sen har du din bruttolön, före skatt. Tills ryanair bestämmer sig flr att ändra den, d.v.s.

Olle
2012-02-27 20:27

Känns som att det många som har sökt men inte fått jobb på Ryanair på det här forumet… När jag blir klar med min utbildning skulle jag göra allt för att få flyga på ett av världens största flygbolag! Och få flyga jet skulle vara en dröm!

Men vissa kanske det är roligare att bogsera segelflyg gratis eller flyga post i en pa31a ?

F/O
2012-02-27 19:13

Helt riktigt. man får arbeta 6 dygn och 23:59H. SEDAN Ska 36H viloperiod påbörjas. Detta är hur man tolkar lagen på RYR!

MAO man kan nästan arbeta 7/2/7/2

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500