Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS

Tråden startades av sas hatare

Har alltid grubblat på varför sas inte valde B772ER och valde A343X

finns det någon som kan svara på det???
Tacksam för svar.

Mvh sas hatare

Publicerad den 2012-03-10 22:30
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

sas hatare
2012-03-15 22:05

Ja Jens så kan det mycket väl vara 340-300 är väldigt törstig då jag har flera goda kollegor i AF som är väldigt trötta på den.

Hade dom haft kvar 763an och fixat winglets så hade den varit fantastisk en i dag, eller bytt ut dom mot 772ER och inte A343 så hade förmodligen bolaget sätt annorlunda ut idag.

joflin
2012-03-14 17:16

SAS-versionen av B767-300ER fungerade inte ekonomiskt västerut, “hem” ifrån Asien ( Bangkok, Singapore, Tokyo).

Fortfarande går det väl knappt att köpa en B787 och veta vad man får. Förmodligen levererar GE-motorn vad Boeing utlovat..?

A340-300 var en mycket mogen produkt, vid SAS 11flygplans-beställning. Dock råkade man få leverans mitt i en av de 10_års-cykliska lågkonjunkturerna. Motorerna ( även fast de ekonomiskt, kanske var lite för många jämfört med ETOPS-konkurrentflygplanens) gick i alla fall som en klocka i >35 tusen timmar.

Inga personliga kommenterar om trippel-7:an.

Jens
2012-03-13 23:09

Så länge man servar flygplan och uppdaterar teknik och komfort tror jag få bryr sig om åldern på ett flygplan. De MD-80 som är kvar hos SAS är väl runt 20 år också och ingen väljer väl att resa på en sämre tid för att åka med Airbus 320 eller Boeing 737? SAS DC-9:or som fasades ut samtidigt som 767:orna var ju i många fall från 60-talet. Så med lite is i magen hade SAS nog kunnat göra en bekväm och prisvärd övergång direkt från 767 till t.ex 787.

Air Canada, Qantas, Austrian Airlines, JAL och British Airways är alla bolag som fortfarande har kvar 767:an i väntan på de nyare planen som kommer, för att slippa samma onödiga övergång som SAS gjorde i och med A340.

Gringo
2012-03-13 19:14

De äldsta 767 som SK hade levererades 1989 och så gamla flygplan vill inte Jante flyga med.

Jens
2012-03-13 11:40

Man skulle väl lika gärna hålla de gamla 767:orna vid liv tills B787, A350 kom eller 777:orna sjönk i pris? Så jäkla gamla var de ju inte när de fasades ut för ungefär 10 år sedan.

A340
2012-03-13 05:23

A340 var mycket billigare, men ocksa dyrare att flyga än 777. Har man inte pengar så tar man det sämsta alternativet. Som vi alla vet har A340 produktionen lagts ner, medan 777 har rekordproduktion.

Anna
2012-03-12 20:26

Till sas hataren!!

Om du nu hatar SAS, varför ägnar du tid åt att grubbla på vilken flygtyp dom väljer? Koncentrera dig på sånt du “älskar” istället för att starta idiotiska inlägg.

Rune
2012-03-11 23:27

Patetisk pseudonym du har. Varför hatar du SAS? Verkar väldigt inskränkt. Du kanske är en omogen person? Nåväl;

Tänk igenom ägarbilden i SAS och fundera på vad vissa av ägarnas andra bolag fick för nytta av Airbus-dealen. Då har du svaret.

Gringo
2012-03-11 18:59

Antagligen så fick man en bättre deal av Airbus.

NotSAS
2012-03-11 18:47

Nej.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500