Hur mycket fel tolereras av GPS hos stora flygplan
Hur mycket fel i avvikelse får en GPS göra?
Hur fungerar det i större flygplansmodeller typ Boeing och Airbus om man stör GPS?
Läste om att Nord Korea som stör GPS systemen!
svar
Det beror på i vilken flygfas man är (tex enroute eller approach) men största tillåtna avvikelsen är 0,124 nm (enroute) ca 230 m.
googla TSO C129a (certifierings bestämmelser) om du vill ha alla fakta…
Jag vill minnas från teorin att det finns ett digitalt filter som viktar olika inputs för att få fram en position.
Om en börjar avvika så slutar den ta hänsyn till den. Jag tror att den lägger störst vikt på DME och minst på INS och GPS.
Någon som är duktigare på avionik får gärna flika in dock.
De går på IRSen. Googla, helt oberoende system.
Sen kan man ha basic rnav och precision rnav. Finns nog ngn bra wikipedia artikel. 🙂
Vi flyger “inte” på GPS (GNSS) utan på radiofyrar enligt regelverket. Gps används endast som hjälpmedel. Så egentligen kan man störa ut det hur mycket som helst. Därav Galileio projektet som ska säkerställa ett säkert GNSS system för bla flygtrafiken.
Jänkarna som äger GPS systemet och är egentligen fria till att göra vad dom vill med det. rent av stänga av det om dom vill