SAS, SAS SK, SAS CONNECT -förklara gärna skillnad!
Kan någon förklara skillnaden mellan dessa bolag, förstår inte….. :O
svar
@Anders
Det är väl inte utan anledning att Norwegian får skit för sitt osmakliga upplägg med lokala Norwegian ägda bemannings bolag. Norwegian har alltid gjort allt för att få ” någon annan ” att ta notan, när det skiter sig för dom.
SAS är dock inte bättre, här går man direkt till regeringerna med hatten i handen, när man, igen, har tömt kassan.
SAS har en unik möjlighet att bli ett modernt effektivt flygbolag. Detta kommer sannolikt att hända genom att avveckla ” gamla SAS” och främst SAS Connect kommer att ta över mer och mer.
Det går inte att försöka lappa och laga på det som många kallar för SAS ” main”. För många konstiga avdelningar med direktörslöner och många onödiga mellanchefer och anställda.
T.ex finns det tydligen en direktör för ” allians och samverkan med andra flygbolag” verkar som en riktig lyx position. Tyvärr finns det på SAS en stämning av att bolaget främst är till för att beskäftiga dom anställda.
Så SAS har många av sina piloter i dotterbolag likt Norwegain?
Intressant att det bara är Norwegain som får skit för det här på forumet…(trotts att NAS har bättre avtal också)
“SAS / SK / Main” flyger SE- OY- LN- registrerade flygplan av typerna B737 A320 A330 A350 från Oslo, Stockholm och Köpenhamn.
“SAS Connect”, tidigare SAIL, är SAS egna dotterbolag som flyger EI- registrerade A320 från Arlanda och Köpenhamn samt några crew i London. Eget kontor och AoC på Irland.
“SAS Link” är SAS senaste egna dotterbolag som flyger Embraer 195 från Köpenhamn och Bergen. Eget Svenskt AoC.
SAS AB har alltså 3 olika så kallade AoC. SAS – SAS Connect och SAS Link.
Detta skapar komplexitet, ineffektivitet och trippla chefer och postholders som gör samma arbete i olika AoC.
Finns det ett mer infekterat bolag än SAS? Nu är det Main/ Connect. Historiskt var det Main/ Braatens och Main/Linjeflyg
SAS Connect och Link startades för att runda SAS SKs avtal då man tycker de är för dyra. Ett stort pengakostande fiasko som slutade med att Connect och Link går på samma avtal som SK. Link har dock en egen sämre lönebilaga. Nu sitter man kvar med en mer komplicerad organisation och samma avtal som innan, med en något nedjusterad lön för piloter i alla bolag. Kostar nog garanterat mer än det smakar.
Skillnaden är att SAS CONNECT drömmer om att vara på SAS SK
SAS är varumärket. SAS SK flygdelen av det gamla konsortiet som bildades 1946. SAS Connect är ett helägt dotterbolag till SAS AB som är moderbolaget i SAS-koncernen och den enhet som är börsnoterad. SAS-konsortiet ligger också som en del under SAS AB. Andra helägda dotterbolag inom SAS AB är SAS Cargo, SGH, SAS Link, Eurobonus m.fl..