Visby – Arlanda
Just nu finns ingen seriös trafik på denna linje som är mycket viktig för oss på ön. Nextjet/Gotlandsflyg flyger nångång då och då med en liten och gammal saab340.
Varför går inte FlyBe Nordic in och tar denna linje? Det är ju en straffspark för dem!
svar
Vad hade du tänkt för plan? An 124? (Apropå “ta med bilen”)
Det är visst en mänsklig rättighet att flyga från Visby, iaf att slippa båtskrället. Subventionera flyget utåt bara h******, bygg ut Visby flygplats och börja trafikera med tunga flyg så man kan ta med bilen.
roger, vad är det som skulle vara “sjukt” med flyget? Det är väl bara att konstatera att Gotlandsflyg har bra beläggning och att kunderna tydligen kan tänka sig att betala mer än 2000 kr för en biljett. Det är ju ingen mänsklig rättighet att få flyga Visby-Stockholm.
Roger:
Alla färjor som trafikerar Gotland är snabbfärjor idag, och de stora vanliga tar 3h 15 minuter. De små lite under tre.
Men nej de är inte så mycket konkurrens, dels kan man ta bilen och de subventioneras med en dryg miljon varje dag vilket gör att man kan hålla nere priserna.
Idag Bromma-Visby ALLA flighter fullbokade.
Söndag Visby – Bromma ALLA flighter fullbokade.
Nästa helg Bromma – Visby 5 av 7 flighter fullbokade. osv osv
Någon tjänar pengar på Skyways KK det är helt klart.
Något är sjukt på Gotland flyget, endera fullbokat eller 2500-3000 kr för
en helgbiljett.
Samtidigt kan du åka FlyB Bromma-Tallin över helgen för 1068:-
Snabbfärja ? Tar 3 timmar och 10 minuter med den sk snabben från Nynäs
jmf med ordinarie 3 timmar 30 minuter. Löjligt.
Kan omöjligt vara en konkurent till flyget.
Ander:
Ja, men snabbfärjan får en dryg miljon varje dag av staten. Inte i subventioner utan rena stödpengar. Lite svår konkurrens.
Jag åkte till Visby igår fredag och åker tillbaka till Stockholm imorgon söndag. Bokade i torsdags och betalade knappt 800 kr t&r.
Som de flesta andra tog jag snabbfärjan.
Det är den som är flygets huvudkonkurrent.
Tänk om Ryanair startade en linje till Visby, finns definitivt en marknad.
Eller SAS, en på morgonen och en på kvällen skulle definitivt gå ihop tror jag.
Om du vill åka på en weekendresa från Stockholm till Gotland i helgen
så får du betala 2.700:- för billigaste biljetten.
7 flighter från ANR/BMA i dag och 5 är fulbokade
7 flighter från VBY till BMA/ARN på söndag 6 är fullbokade.
Gotlandsflyg och med sin codesharekompis Nextjet utnyttjar situationen efter
Skyways hädangång.
Som jag minns Arn-Vby-Arn en tur mitt på dagen ca 10-20 pax, en tur i peaktid ca 30-50 pax en vanlig dag i November..
Vadd jag hört så är underlaget för flyg ARN/BMA-Visby ganska ringa, dvs
utslaget på 365 dagar. Det är ju sommaren som ön lever upp. Annars räcker väl en ? BN Islander, en T/R morgon/kväll.
Dom andra regionalbolagen verkar inte ha fd Skyways resurser tyvärr, det blir nog aldrig mer som förr.
Pf: Ett argumet mot monopol/uppdelning av marknaden är väl att det är olagligt.
Som situationen är i dag är det katastrof. Flyger ofta VBY-LHR eller VBY-AMS
tidigare på SAS biljett ( JZ/SK ) I dag är det max 2-3 dagar i veckan det finns
plats eller connection med 2N/SK upplägget.
Fått bli VBY-BMA + taxi + ARN-LHR med BA senaste gångerna i sommar.
Dersom strekningen er så uinterressant i 9-10 måneder i året, så burde VBY-Stockholm v.v. vært lagt ut på upphandling. Da ville et bolag hatt “monopol” i upphandlingsperioden på 2-3 år, og de som bare vil inn for å melke markedet i de “gode”(?) sommermånedene må holde seg vekk.
Argumenter for/mot en slik løsning, please?
På vilket sätt är linjen viktig ?
Eftersom knappt någon är intresserad så kan den inte vara särskilt viktig annat än för några i lokalbefolkningen och ingen bryr sig vad dom tycker ändå.
Nextjet har haft svårt med kapacitet och har därför sommaruppehåll på ARN-VBY. Den återkommer snart och körs sedan troligtvis året runt framöver.
Till hösten är det samma kaos. Med Gotlandsflyg kommer du inte utaför landets
gränser, trots kopplingen med mavia som rent tekniskt borde kunna sälja en
biljett till Brusse i alla fall.
Nextjet’s dysfuntionella koppling med SAS funkar inte, endera är det fullt på SAS
avgångar eller anslutningen med Nextjet. Enda realistiska lösningen är att SAS eller Nextjet tar uppgiften på allvar och råddar upp eller så hittar resenärerna på
egna lösningar, typ i mitt fall VBY-BMA + taxi + ARN-EWR med continental.
Det fins ju inte ens en flygbuss mellan Bromma och Arlanda.
Kent – och ? tråden handlar om VBY ARN
Jag som trodde det var för många bolag på denna linje?