En dröm till New York
Långlinje till New York med Norwegian verkar onekligen bli sann. Jag har själv inte trott på historierna trots beställningar av flygmaskiner och artiklar i de stora tidningarna, men nu ger jag mig och tycker att det ska bli spännande att följa med Norwegian över Atlanten.
En dröm för Norwegian blir en mardröm för SAS.
Nya flygplan med ung taggad besättning som vill ge service till rätt pris kan inte bli fel.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9449
Go Kjos
svar
Absolut inget fel på asiatiska namn och det har ingen sagt heller, men det märks att du förmodligen inte åkt economy med Thai….
Vad är det för fel på asiatiska namn i kabinen ? Det betyder ju bara bättre service för passagerarna. Skandinaviska namn i kabinen kan inte mäta sig med asiatiska namn när det gäller service, dom har en helt annan kultur och respekt som skandinaver inte kan erbjuda.
Den helt store test kommer jo den dag hvor man skal evakuere en 787. Bliver spændende at opleve hvor godt de unge billige Thaier i cabin arbejder sammen når tingene spidser til. Og hvor god CRM der er mellem cockpit og cabin. Eller når du får en pax med hjerteproblemer et sted over Grønland. Det jeg siger er, at det ikke blot gælder om at tage til Thailand eller Phillipinerne og finde nogle billige, men sikkert servicemindede personer. Der skal også være lidt andre egenskaber ombord når de mere alvorlige problemer viser sig.
Nej, kanske inga asiatiska namn på flight deck, men kabinen då?
60 timmars vecka? Ja, om det nu mot förmodan inträffar brukar betyda att veckan innan/efter är kortare. Det jämnar alltid ut sig, har man gett sig in i den här branschen så får man räkna med oregelbundna arbetstider…. Inget att gnälla över!
/DYcrew
Norwegians långlinjetrafik kommer att bli som frisk luft i ett unket rum. Moderna snabba flygplan, fin inredning, bra service av serviceinriktad och arbetsvillig personal och bra priser! Andra bolag kan slänga sig i väggen!
60 timmars arbete i veckan kommer alltid upp men hur många har gjort 60 h på en vecka? Varför blir man pilot om man vet hur det ser ut idag eller vet man inte det stoppar man likt strutsen huvudet i sanden och tror att allt ska vara som 1985 när man är klar med sin utbilning. Skule inte skada med lite research angående framtidsutsikterna i det yrke man valt eller är man så k.t på att flyga så att man skiter i det. I princip alla har det tuffare på arbestmarknaden idag än förr men Sveriges i särklass mest gnälligaste yrkeskår måste vara piloter. Av rätta virket brukar det heta men många som skriver här verkar vara curlingbarn som inte kan hantera en motgång utan måste lipa ut här och hos mamma när man inte kan glida på sin räkmacka längre. Väx upp eller börjar jobba på MC Donalds.
Tur du fick ny jobb då Pelle. Har jobbat på DY nu i 6 år och aldrig jobbat 60 timmars vecka och vill inte här ifrån heller. Kan dock hålla med dig om att utvecklingen i branschen inte är kul.
Jag jobbar där på kontrakt och har gjort det ett tag, det skrivs en hel del om kontrakt ock så vidare, men 60tim arbetsvecka har jag inte haft. Inte ens i närheten!
Ung, taggad besättning? Jag dör av skratt! Har du någon som helst aning om hur det är att jobba på DY? Pga dåliga arbetsvillkor, otrygga anställningar, upp till 60 timmars arbetsvecka så är “taggade” det sista personalen är! Har själv jobbat där men har tack o lov fått ett annat arbete. Nej du, de allra flesta på DY vill bara bort därifrån, dock inte så lätt att få annat jobb idag, tyvärr! Nu näste jag nog skratta lite mer!
Inga asiatiska namn bland de nyanställda på 787 säger en del.
“En del i långlinjesatsningen handlar om att basera flygplanen i Thailand eller Kina. Detta dels för att minska driftskostnaderna, dels för att stimulera till fler inflygande passagerare från Asien.”
Säger väl allt…
Nej tyvärr blir det väl så… Alltför många sk kolleger som väljer att hora ned sig, jobba för kontrakt och inte tycker anställningstrygghet är viktigt.
Och nej, har inte sökt jobben, varken Thailand eller longhaul lockar igen.
Tror ni inte “alla” andra bolag kommer vilja följa efter nu, försämra avtal, flagga ut och sänka pension, löner osv. Så trist utveckling.
Blir inga Thailändare i cockpit, bemanningen till de två första maskinerna är klar, svensk flygchef på typen, enkel är instruktörer från DY, några kontraktare från DY, enkel kommer från Air Finland. Alla har erfarenhet från long haul och heavy jet, vilket kvar kraven för rekrytering av besättning till de två första maskinerna. Döma av antalet ansökningar som strömmat in lär det nog inte blir så många asiater till de övriga heller!
Ung, taggad besättning? Ingen som vet än vem som ska jobba ombord men det lutar åt thailändare!