Varför inte Bromma-London?
Hur kommer det sig att ingen vågar satsa på Bromma – London City? När man flyger med Malmö Aviation så har jag imponerats över den smidighet de erbjuder genom Bromma flygplats förutom deras egna överlägsna service.
Kan någon förklara vad flygbolagen ser i sina system som gör att de väljer att “inte” satsa på city till city? London har mycket trafik, men jag förmodar också att de har väldigt mycket passagerare, så varför skulle inte en exklusiv produkt fungera på den här sträckan?
Tack!
svar
Knut-Åke Hästedal
Nu har du väl ändå börjat nyårsfirandet lite för tidigt !
Well det första Swedavia skulle behöva göra är att förstå att man behöver locka till sig kunder, inte skrämma iväg dem.
Jag är helt övertygad om att kundunderlaget finns – men då måste det löna sig för flygbolaget att flyga dit också.
//P
Det blir inte Bromma-London-Bromma men väl från Uppsala har det ryktats om, eller även från Barkarby eller Tullinge som de nu ska öppna upp åter för traffik!
SPÄNNANDE!
Jag håller med Anders. Det är framförallt folk i Västerort, Sundbyberg, Solna som har fördelar med Bromma. Många, många har missat planet för att de suttit fast i köer från centrala Stockholm. Men sedan är det dags att du lär dig att stockholmare, göteborgare och malmöiter är s k avledningar som alltid skrivs med liten bokstav till skillnad från t ex “Stockholmstjejer” som är en sammansättning och där det är valfritt om man vill ha stor bokstav eller inte (bara man gör samma sak genomgående).
Till “Till Anders”: Har du alldeles missat att British Airways flyger från Arlanda till London City?
Till Umeå-London: Pinsamt när du bara försöker krångla dig in i tråden för att göra reklam för din hemstad Umeå. Det finns ingen, absolut ingen engelsman som är intresserad av att åka till Umeå. Umeå är en av Sveriges absolut fulaste städer. Att komma dit är som att göra tidsresa bakåt till svenskt 70-tal, före charmkursernas tid. Fyrkantigt, fult och alltför många sura och envisa människor.
Knasen har rätt, folk från Umeå skulle behöva promenera ut ur planet och in i Brommas terminal, visa passet och sedan gå tillbaka och sätta sig i planet igen…
Apollo säljer resor till kroatien med direktflyg från bromma under sommaren ’13. Ska bli intressant och se om man kommer avveckla efter sommaren eller bygga ut med fler linjer till nästa sommar. Malmö Aviation flyger.
“Många” är väldigt många färre än majoriteten. Bromma är och förblir en poppis flygplats bland Malmöiter, Göteborgare och andra småstadsmänniskor som tycker att Arlanda är för stort.
Det finns många som föredrar Bromma som flygplats utöver att det är många som lättare tar sig dit än till Arlanda. Sedan vore trafik till London city ett jävla dragplåster i sig. För oss affärsresenärer som ska till Canary Wharf vore det helt klart värt de extra pengarna även om man har närmre till Arlanda.
Bromma är flygets saluhall med en rad exklusiva produkter och fantastisk service. Allt ryms i samma bild på Bromma medan Arlanda är en flygplats med en oändlig scrollist av transportsträckor och köer.
Men frågan kvarstår; Vilka Stockholmare vill betala extra för att åka från Bromma till London? Jag har bott i Stockholm i 19 år och 15 år i London och känner ändå inte en enda Stockholmare som skulle betala en enda krona extra för att resa från Bromma med reguljärflyg (jämfört med Arlanda).
Mavias produkt har jag dessutom svårt att se som “exklusiv”. Vad är det som är exklusivt i jämförelse med normal utrikesservice? I mina ögon är det enda exklusiva är att den erbjuds på inrikes.
Skulle inte BA kunna flytta sin dagliga flight mellan ARN-LCY till BMA? De flyger med en Embrear eller?
SAAB 2000 till London?
Då behöver man inte ens pröva London. Det är dödsdömt att misslyckas. Det måste vara jet med ett bra sugrör annars kommer ingen åka.
Folk undviker turboprops om de kan. En EMB vore perfekt på den sträckan.
Avro eller Saab 2000 till London City är marginell skillnad.
Brommas jetkvot (20000 rörelser /år) är nästan fylld. Och flyga propeller till London blir helt enkelt för lång flygtid.
Bra poäng Knasen
Britterna är ju inte med i schengen, så pax måste kliva av och visa upp sina pass.
Kan någen förklara hur det går till att sitta kvar från Umeå till London på Bromma.
Engelsmän som vallfärdar….till Umeå?! Inget ont om Umeå, men övertron på er själva tar här lite udda uttryck.
När gjordes det försöket av Malmö Aviation?
Svaret är ganska enkelt. Flygplatsen är populär bland de som bor ute i landet men hos Stockholmarna, som väl känner till den kaotiska trafiksituationen, brukas flygplatsen främst av de som bor och jobbar i västerort/Kista. Att fylla minst två dagliga avgångar var omöjligt sist Mavia försökte.
Malmö Aviation skulle kunna flyga Umeå – London via Bromma.
Umeåborna skulle uppleva det som ett direktflyg till London då de kan sitta kvar i flygplanet på Bromma som sedan fortsätter till London City.
Samma sak på hemvägen med engelsmän som ska till Stockholm eller Umeå.