Memphis Air o Fritidsresor
Läste i en tråd om Memphis Air och Fritidsresor. Efter att ha sökt lite på Memphis Air på nätet kan jag inte tro att det stämmer. Skulle Fritidsresor anlita ett sådant företag?! Någon som har inside?
svar
Tack till “Sjölapten” för dina åsikter och du; skit i fjollorna!
Vore det inte mer konstruktivt att kommentera vad jag skriver än om min signatur?
De va hemskt va sjökaptenen va och tjata på varenda inlägg.
Sluta med det och stanna på sjön är mitt förslag!!!
“Eller så är det bara för bolagen att ta betalt av kunden vad det kostar att flyga till Dubai
Om kunden så gärna vill åka på charter till t.ex. Dubai och det betyder att besättningen måste ha stopp i 3-4 dagar där så är det bara att betala. Vill kunden inte betala för att åka till Dubai så kan dom gott stanna hemma.
Det finns inget rimligt argument att besättningen ska betala för kundens charterresa till Dubai med sänkta löner m.m”
Det tankesättet är nog inte riktigt realisktiskt, i ett monopol ja, systembolaget kan givetvis strunta i sina kostnader, det är bara att lägga över dem på kunder, precis som flygbolag kunde förr men idag………
Samma argument som att säga “Vill Du inte betala 350 000 kronor för en svenskbyggd bil, då kan Du cykla”.
Kunden kan ju då välja en Koreansk för 200 000, eller om den önskar, betala 350000 och få en Audi som känns roligare.
“Dessutom ser jag inte det långsiktiga problemet. Om nu de Skandinaviska bolagen inte kan konkurrera med t.ex. Emirates och Qatar så får väll Fritidsresor m.fl. köpa säten hos dom?! ”
Det långsiktiga problemet är givetvis att i samma stund som tex Fritidsresor börjar göra detta, då blir alla, både piloter och CC arbetslösa.
Nu tror jag knappast att köpa säten hos Emirates är lösningen men, givetvis kan tex en aktör köra ett charterplan men under helt andra kostnader.
Och, om man inte snabbt anpassar kostnaderna innom det svenska charterflyget, då kommmer det att hända väldigt snabbt.
TQ Det måste vara fantastiskt att veta och kunna så mycket om allt och hur dåliga flygbolagen är!
Inget flygbolag i scandinavien flyger utan giltiga tillstånd.
Alla konkurrerar på marknaden och det bolag som kan hålla igen med kostnader är vinnaren !
Jet -Time ett bolag som lycktats bra från 2 plan till 12 st sedan 2006
men inget bolag jag vill flyga med .
Thomas Cook =Ving
Primera =Solresor
Novair =Apollo
Tuifly Nordic =Fritidsresor
Jet -Time Flyger för olika resebyråer främst Startours ,Fritidsresor
Norwegian kör charter när tillfälle ges
Sas Det största charterbolaget om man tar hela scandinavien
Sedan får man välja vad man gillar och är villig att betala för.
Förändringar är på väg och som sagt de bolag som klarar kostnaderna bäst är kvar
men löner ,traktamenten , pensioner kommer inte att vara som det är idag .
@Sjökapten
Dessutom ser jag inte det långsiktiga problemet. Om nu de Skandinaviska bolagen inte kan konkurrera med t.ex. Emirates och Qatar så får väll Fritidsresor m.fl. köpa säten hos dom?!
@Sjökapten
Eller så är det bara för bolagen att ta betalt av kunden vad det kostar att flyga till Dubai.
Om kunden så gärna vill åka på charter till t.ex. Dubai och det betyder att besättningen måste ha stopp i 3-4 dagar där så är det bara att betala. Vill kunden inte betala för att åka till Dubai så kan dom gott stanna hemma.
Det finns inget rimligt argument att besättningen ska betala för kundens charterresa till Dubai med sänkta löner m.m.
Här finns det dock ett långsiktigt problem, vem skall flyga charter om 5 år?
Lika lite som SAS och andra monopolbolag klarar konkurensen kommer de gamla charterbolagen överleva om man inte drastiskt sänker sina kostnader.
Charter är ju dessutom lättare att utföra då man inte har problemet med genomgångsbiljetter, lojalitetsprogram etc etc.
Facken måste nog här se sanningen i vitögat och fatta ett beslut, antingen:
1. Vi gör ingenting, detta innebär dock att företaget inte överlever.
2. Vilkor måste ner till Ryan / Easyjet osv, då kommer man att kunna konkurera. En stor utgift är givetvis personal som måste ha stop overs under vinterhalvåret, ha crew som sitter i Dubai tre, fyra dagar är inte gratis,
Till excabincrew:
Du vet inte vad jag vet så dina insinuationer faller platt till marken. I min värld behöver du inte heller veta vad jag vet för det jag vet är inget som du kanske bör veta, om du inte är initierad i branschen.
Å andra sidan är det bra att du går på som du gör för det blir liksom ett otroligt dåligt men ändå väldigt humoristiskt försvar.
Visst är det ändå skönt att vara lite naiv 🙂
till TQ
Du verkar veta mycket om flygbranchen och hur den sköts ler:)
Maersk crew med andra ord “the blue team “var ett bra gäng som jobbade med stolthet och med stark serviceminded i sina tankar .
Flygbranchen är inte vad den varit men upp till var och en att välja var man vill arbeta.
Primera som du beskriver som ett oseriöst bolag vad vet du om det?
De har 7 plan 5 st 737 800 +2st 737 700 och flyger över hela scandinavien.
De har mycket ex Sterling folk anställda men också personal från hela Europa
och de gör ett bra jobb och antar att de trivs för där byts inte ut så ofta ,inte de fasta anställnigar ialla fall .
Jet time, har hittat sin egen nich och jag kan instämma kanske inte det bästa bolag
att flyga med men skulle de inte följa de regler och lagar som finns skulle de inte få
flygtillstånd .
De har gamla plan men de fungerar tillfredställande , även om stolar inte kan fällas ,
toaletter som luktar kloak m,m
Trots detta har de fullt med ansökningar och har all den personal de skall använda.
Fritidsresor flyger med dem för de ger ett bra pris !
De flygningar som görs ifrån sverige brukar vara deras nyare 737 700 men det kan man inte helt lita på, samt oftast från regionala flygplatser på mindre orter typ Karlsstad.
Flyga blir inte som förr inget drömyrke mer ,men vill man uppleva världen ha lite kul när man är ung är det perfekt startbräda innan man går vidare 🙂
Är man flygrädd och vill flyga med nyare modernare plan är Tuifly Nordic .Primera,
SAS,thomas Cook som gäller .
@ ex cabin crew ” Jet Time har sin nich i denna branch och de följer de lagar och stadgar som gäller, men de flyger inte med de nyaste planen och de har en del klagomål från resenärer”
Vilket skitsnack att Jet-Time skulle följa alla lagar och regler. Har aldrig vart med om ett bolag som fixar och trixar för att komma runt diverse olika lagar och regler, främst talar jag arbetsbegränsande regler, subpartQ. Men det har även funnits tillfällen då man kommit ombord och en del saker som står i MEL saknats eller inte fungerat som det ska, nödutgångar som inte kunnat användas osv. Man tar otroliga risker allt för att främst kaptenerna är livrädda för att dem ska orsaka dyra förseningar, skjut det problemet till nästa besättning och hoppas på det bästa. Så funkar det på Jet-Time. Så sjukt trött på alla hjärntvättade idioter som går runt och tror att Jet-Time är ett seriöst flygbolag!
@ex cabin crew
Jag vet vad winglets är och vad de används till. Jag sa bara att du överdriver dina uppgifter och att man absolut inte sparar 10 % som du skrev.
Enligt Boeing minskar man bränsleförbrukningen med upp till 4 % på en B737 med winglets.
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_03_09/pdfs/AERO_Q309_article03.pdf
Till “excabincrew”:
Du måste skoja när du skriver att Maersk hade serviceminded personal. Ett mer hägfärdigt bolag fick man leta efter. Deras crew kände sig nog lite stjärnbeströdd men de bet sig i rumpan när Maersk helt enkelt tröttnade och la ner det. Det i sig var ingen förlust för oss passagerare. Idag återfinns många av deras excrew hos bl a Norwegian. Stackare, säger jag bara. Verkligheten kom ifatt dem till slut.
Hej Jan
Beklagar det skulle stå mellan 22-28 år men alla riktiga fakta på planen finner du på planespotters.net under Jet Time .
Winglets sätter man på för att spara på bränsle mellan 6 -10 % beror på hur du flyger ,vindar samt väderförhållanden. de sätts inte på för skojs skull.
Jet Time har 5 st 737 300 de gamla som de har satt på winglets för att få ned bränslekostnaderna .
Leasa gamla plan billigare än nya !
Jet Time har sin nich i denna branch och de följer de lagar och stadgar som gäller, men de flyger inte med de nyaste planen och de har en del klagomål från resenärer.
I gengäld har de mycket gammal Maersk Air personal erfaren och serviceminded .
@ex cabin crew
Du skrev tidigare att plan i flottan var mellan 22 och 38 år gamla men nu senast hade de föryngrats till mellan 11 och 26 år.
Hur vill du ha det, det varierar på informationen mellan dina inlägg. Dessutom så spar man absolut inte 10% bränsle med winglets.
Till snack !
Jet time har iallt 12 plan 5 st 737 700 winglets ( sparar ungefär 10% bränsle)
alla mellam 11-15 år på nacken de nyaste !!!
7 st 737 300 5 st med winglets uppfrächade men den äldsta från 1987
de flyger båda typerna på sverige og fritidsresor har ett mycket bra avtal därav att de flyger mycket för dem !
När jettime 2006 startade fick de flygförbud på sina 2 st 737 300 därav att de blivit tvingade att renovera och frächa upp dem !
De hyrde in 2 st 737 500 från dåtida maersk/ sterling för att börja flyga.
Jet Time leverar det de får betalt för inget bolag jag vill flyga med !!
Jet time har dock bra underhåll på sina plan i förhållande till planens ålder det vill jag poängtera ,men flyga med dem då får man räkna med att det inte är de nyaste planen på marknaden .
Skall man flyga charter och få en bra upplevelse är det Tuify nordic, Primera , Thomas Cook el Sas som faktiskt är det största charterbolag om man räknar antalet flygningar de gör i hela scandinavien .
@ex cabin crew…du skall nog ta å lösa på lite vad Jet Time har för maskiner ut från Sverige t.ex. 737-700 som är i mkt bra skick…alla med winglets om du nu tycker det är så viktigt i sig med winglets
Hur får man reda på vilket bolag som flyger för Fritidsresor. Inte tusan tänker jag riskera min familjs liv genom att flyga med denna typ av flygbolag.
Varfør tror ni Fritidasresor tjænar så många pengar ?
Jet time har flotta som er mellan 22-38 år gammal billig leasing derav billig att flyga med.
Passagerarna får trånga plan ,toaletter som sett dagens ljus før længe sedan
men man får vad man betalar før.
Memphis anvændes kortvarigt men de er inte kænda før sin sækerhet det er en sak som er klar.
Jet time har iall fall bra underhåll och planen fungerar men de var ju inte dagens underhållningsprogram och sæten.
Bara passagerarna kan tvinga Fritidsresor att endra rikting men kostnader er det de jagar mest.
Skall man resa er det bara Thomas Cook eller Tyi fly Nordic eller Primera alla deras plan ligger mellan 3- 14 år gamla modernicerade och med winglets och bra
sittcomfort 🙂 charterklass
Facken har kanske en liten del i skulden men det stora problemet är naiva och extremt korkade svenskar.