Mellanlandning Faro
hej!
Reste med Novair/Apollo, Airbus 320 förra våren mellan Lanzarote och Landvetter.
Då gjordes en mellanlandning i Faro, Portugal för tankning. Detta sades bero på att
startbanan på Lanzarote var för kort för att man skulle kunna starta med fulla tankar.
Alldeles nyligen reste jag med Tuifly Nordic 737-800 samma sträcka, de behövde inte
Mellanlanda utan flög nonstop till Landvetter.
Vad kan denna skillnad bero på? Bränslepriser i Lanzarote?
svar
Finns även fler faktorer som spelar in.
Vilket Alternativ (hur många?) beräknades soppan för?
Har man tex inte vid avgång en prognos för Göteborg så måste man planera med flera alternativ etc.
Mot/medvind?
Blockade stolar?
Tuifly flyger Nonstop Till Gran Canaria från Helsingfors. När man bytte typ från 757:an till 737:an så vart man tvungen att blockera stolar (dvs inte sälja biljetter till dom platserna) För att hålla vikten nere och på så sätt kunna flyga non stop. Trots det så räknar man med att några flyg varje år behöver mellanlanda på den sträckan. På Sträckan Lanzarote – Göteborg har jag dock inte hört att man skulle behöva mellanlanda!
Då det går mer bränsle för att starta med ett plan än vad man sparar på att sjunka så kan vi nog ganska snabbt utesluta bränslepriser.
Glömde skriva att i bägge fallen skedde starten åt samma håll, dvs riktning
ut över land.
Tack för alla svar från er kunniga flygentusiaster!
De flesta starter från Lanzarote görs på bana 21 (ut mot havet), om man av bl.a vindriktningsskäl måste starta på bana 03, in mot land, kan man tvingas att starta med lägre total vikt, vilket för det mesta betyder mindre bränsle och med andra ord, behov för mellanlandning för att tanka. Vid start in mot land har man en del högre berg som kommer in i beräkningen av startvikten, detta av säkerhetsskäl. T.ex. skulle av någon anledning en av motorerna lägga av i startögonblicket så måste man ändå kunna klara att lyfta och ta sig över bergen med endast en motor, där spelar då vikten en roll.
Så sant som det var sagt, RWY på Lanzarote har jag noll koll på och tog inte med i ekvationen tyvärr 🙂
Startar man på banan där utflygningen går över land så är startvikten ganska begränsat pga obstacles. Därför kan man inte tanka så det räcker hela vägen till GOT och är tvungen att mellanlanda. Startar man på banan där utflygningen går över vatten så brukar det inte vara något problem att ha bränsle nog till att flyga direkt till GOT.
Det är en performance fråga och inte en fråga om bränslepriser.
Har inte björnkoll på skillnaden i range mellan 737NG och A320 men har för mig att 737an går lite längre. Lanzarote till Göteborg borde funkat för bussen men det kan ha varit en hög ZFW, alltså mycket vikt innan tankning samt kraftig motvind. Vinden kan göra enormt mycket om den håller i sig länge.
Beror på startprestanda (terräng)och aktuellt väder på lanzarote och motvindskomposant till Göteborg.
Det går inte jämföra olika år, dagar eller ens olika timmar samma dygn då vinden i startögonblicket är unik och styrande.