Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ANA till Stockholm 2024/2025

Tråden startades av Nippon

Lite trevliga nyheter för Arlanda! ANA börjar äntligen flyga Stockholm Tokyo (Haneda) någon gång under vintersäsongen 2024-2025 (under “andra halvan av räkenskapsåret 2024” dvs oktober-mars), efter att ha pausat den planerade starten sen sommaren 2020. Då skulle det bli en 787-8 7 dagar i veckan – inga nya detaljer än. Gissar på något glesare trafikering.

Källa:
https://www.nikkei.com/article/DGXZQOUC210440R20C24A1000000/
(Japans största industritidning)

Publicerad den 2024-01-22 20:00
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

pf
2024-02-20 19:04

Saltkammargutten, vi får håpe pont to point grunnlaget er stort nok.

Jeg har mine store tvil.

Bertil
2024-02-20 19:03

Linjen skulle starta redan innan pandemin.
Senaste åren har vi sett ganska stora affärer där bla Hitachi köpte ABBs fabrik i Ludvika som sedan dess expanderat med tusentals anställda och fått en av Sveriges största industriorder någonsin, på 150 miljarder.

Saltkammargutten
2024-02-20 15:33

pf
Hoppas du har fel. Det finns ett bra underlag point to point från ARN. Större än OSL.
En online rutt attraherar dessutom och kommer säkert att kunna attrahera resande.
O&D Helsingfors till Tokyo är mer än dubbelt så stort men å andra sidan går det färre flyg från t.ex CPH till Tokyo.
Till detta ska tilläggas att matartrafik är subtraherad från Helsingfors med tio flyg i veckan, snart double daily.

pf
2024-02-20 11:22

Saltkammargutten, merkelig nok går mer og mer, hva vi för definerte som charter, med rutefly (kommentar på generell basis, ikke spesifikk på ruten her)

Personlig tror jeg ANA ikke klarer seg mer enn et år på ARN. Men, det ville vært interessant med enn kombinasjon med en annen europeisk destinasjon og 5te frihet. Nödvendigvis ikke Oslo.

Saltkammargutten
2024-02-20 09:32

till pf
Till naturresor brukar de chartras in charterbubblor till Bergen, Oslo och Kiruna. Vi ska nog inte blanda in charter med reguljära linjer.

Bertil
2024-02-19 17:58

Är nog få turister på linjen. Mest affärsresenärer vilket utformningen av kabinen också tyder på.

pf
2024-02-19 17:04

The Observer, dersom det er natur og fjorder som trekker japanske turister til Norden, bör i tillegg til Helsinki, destinasjonen til ANA, være OSL.

Så slipper japanerne en jammerkjedelig busstur 2 x, eller en fordyrende connection med SAS til/fra Oslo.

The Observer
2024-02-19 16:23

Re HND.
CPH är inte speciellt relevant som destination för japanerna. Detta visar återigen att Köpenhamns styrka är något som danska politiker byggt upp i årtionden. Nämligen att förmå SAS att bygga upp ett nätverk av linjer från flygplatsen. När detta nu finns på plats är sannolikheten större att en linje till CPH blir lyckosam än motsvarande från ARN. Men det beror alltså på att det är smidigt att ta sig vidare från CPH och inte att CPH är så bra.
Köpenhamn är overserved och Stockholm underserved som destination sett till städernas styrka och relevans politiskt, ekonomiskt och kulturellt.

HND
2024-02-19 15:45

Att SAS lämnar Star Alliance har nog inte så stor betydelse…CPH-HND har betydligt fler psssagerare som ansluter i CPH eller reser vidare från CPH än passagerare som reser vidare från Tokyo! Majoriteten har Tokyo som slutdestination…så den linjen kommer nog bära sig i fortsättningen.

Jacob
2024-02-19 09:10

Hej Kalle,

Det stämmer. Man har en relativt stor businesskabin i maskinen.
Men du kommer sitta väldigt bekvämt även i ekonomi.

Kalle
2024-02-19 09:03

Såg att den maskin ANA sätter in på ARN enbart har 184 stolar ombord.
Är inte det lite väl få till antalet för en WB-maskin?
Jämförelsevis har Air Canada 255 och British Airways 214 stolar i sina B788.
Spontant låter det som att maskinen har gott om plats med den konfigurationen vilket är bra såklart.

Leif D
2024-02-18 10:29

Finnair från Stockholm till Tokyo eller Osaka kostade runt 5000-6000 kr t.o.r. i ekonomiklass.

Matte
2024-02-17 20:50

Har någon koll vad direktflyget kostade på ett ungefär innan pandemin, Economy/Premium priser eller vad som fanns till buds?

CPH-HND
2024-02-09 15:18

Är det här slutet för SK983 tro?

Råger
2024-02-07 11:00

@Bertil
SAS kommer inte kunna samarbeta med ANA,
Nya ägarna AFKL kommer kräva att SAS matar in pax till
AMS/CDG.

Johnny
2024-01-27 12:34

Positivt, hoppas den linjen blir mer långlivad än intercont. linjer från ARN brukar vara…

Bertil
2024-01-23 16:03

Finns det något som egentligen hindrar att passagerare har anslutningar med SAS trots att bolaget lämnar Star Alliance?
Aldrig riktigt fattat det här med Allianser. SAS borde kunna samarbeta med ANA ändå på just den här linjen.

Bertil 1
2024-01-23 14:37

Det är bara att hoppas att linjen går bra. ANA är ett av de bättre flygbolagen som då kommer att flyga på Arlanda. Bra anslutning med ANA A380 från Haneda för de som vill vidare till Hawaii.

???
2024-01-23 13:31

SAS lägger säkert ned det mesta av långlinjetrafiken i samband med rekonstruktionen och därför kan ANA (medlem i Star Allliance som SAS lämnar 2024) kanske lyckas.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500