
Hårdare regler för flygfrakten väntas – men marginellt uppåt
Publicerad den 1 augusti 2025Det kan kännas harmlöst att skriva “kläder”, “tillbehör” eller “stuff” i tulldokument. Men för Europas flygfraktbolag kan slarviga beskrivningar snart bli dyra. EU skärper nu kraven på hur gods deklareras och inför ett förbud mot över 200 luddiga ord – med allt från “various” till “gift” på svarta listan.
För flygbolag, speditörer och agenter innebär det en rejäl omställning. Felaktig data leder inte bara till stoppade filer – utan också förseningar och i värsta fall böter.
Listan över förbjudna termer gäller från 1 september 2025 för alla transportslag, inklusive flygfrakt och expresspaket.
Några exempel på ord som inte längre godkänns:
• “accessories”
• “machinery”
• “various items”
• “see invoice”
• “consumer goods”
• “documents”
Liten tillväxt i juni – men stora regionala skillnader
Samtidigt som EU meddelade den nya lagändringen kom siffror från IATA som visar att den globala flygfrakten ökade marginellt i juni – upp 0,8 procent jämfört med samma månad 2024. Kapaciteten växte med 1,7 procent, vilket innebär något lägre lastfaktor.
Det stora glappet hittar vi mellan regionerna:
• Asien–Stillahavsområdet ökade med 9 procent – klart bäst i klassen
• Nordamerika föll med 8,3 procent – tyngt av handelskonflikter
• Europa låg stilla med 0,8 procent
• Mellanöstern tappade 3,2 procent
• Latinamerika +3,5 procent, Afrika +3,9 procent
IATA:s generaldirektör Willie Walsh understryker att “stabilitet och förutsägbarhet är avgörande för handeln”. Även om viss klarhet finns kring nya amerikanska tullar, kvarstår oron för högre kostnader och en möjlig avmattning i handeln.
Osäkert planeringsläge
Bakom siffrorna döljer sig en bransch i ständig beredskap. De amerikanska tullarna gjorde att många valde att tidigarelägga leveranser. Andra har flyttat produktion till länder med bättre exportvillkor.
Att godsbeskrivningar i tulldeklarationer nu får ökad betydelse är alltså bara ett tecken i tiden. I en värld där tullsystem, handelsvillkor och geopolitik förändras snabbt, blir korrekt information inte bara ett krav – utan en konkurrensfördel för hela flygfraktsbranschen. Den som vill hänga med i flygfraktens utveckling gör klokt i att vässa både sina tulldeklarationer och sina datamodeller.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.