Featured article image

Hårdare regler för flygfrakten väntas – men marginellt uppåt

Publicerad den 2025-08-01 06:57av Redaktionen
Kommentarer
IATAs nysläppta siffror för juni visar att flygfrakten växer – om än med stora skillnader mellan regioner. Den globala flygfrakten ökade marginellt i juni, men minskade med åtta procent i Nordamerika. Samtidigt meddelar EU att otydliga fraktsedlar blir ett minne blott när EU skärper kraven på flygfraktsdata.

Det kan kännas harmlöst att skriva “kläder”, “tillbehör” eller “stuff” i tulldokument. Men för Europas flygfraktbolag kan slarviga beskrivningar snart bli dyra. EU skärper nu kraven på hur gods deklareras och inför ett förbud mot över 200 luddiga ord – med allt från “various” till “gift” på svarta listan.

För flygbolag, speditörer och agenter innebär det en rejäl omställning. Felaktig data leder inte bara till stoppade filer – utan också förseningar och i värsta fall böter.

Listan över förbjudna termer gäller från 1 september 2025 för alla transportslag, inklusive flygfrakt och expresspaket.

Några exempel på ord som inte längre godkänns:
• “accessories”
• “machinery”
• “various items”
• “see invoice”
• “consumer goods”
• “documents”

Liten tillväxt i juni – men stora regionala skillnader
Samtidigt som EU meddelade den nya lagändringen kom siffror från IATA som visar att den globala flygfrakten ökade marginellt i juni – upp 0,8 procent jämfört med samma månad 2024. Kapaciteten växte med 1,7 procent, vilket innebär något lägre lastfaktor.

Det stora glappet hittar vi mellan regionerna:
• Asien–Stillahavsområdet ökade med 9 procent – klart bäst i klassen
• Nordamerika föll med 8,3 procent – tyngt av handelskonflikter
• Europa låg stilla med 0,8 procent
• Mellanöstern tappade 3,2 procent
• Latinamerika +3,5 procent, Afrika +3,9 procent

IATA:s generaldirektör Willie Walsh understryker att “stabilitet och förutsägbarhet är avgörande för handeln”. Även om viss klarhet finns kring nya amerikanska tullar, kvarstår oron för högre kostnader och en möjlig avmattning i handeln.

Osäkert planeringsläge
Bakom siffrorna döljer sig en bransch i ständig beredskap. De amerikanska tullarna gjorde att många valde att tidigarelägga leveranser. Andra har flyttat produktion till länder med bättre exportvillkor.

Att godsbeskrivningar i tulldeklarationer nu får ökad betydelse är alltså bara ett tecken i tiden. I en värld där tullsystem, handelsvillkor och geopolitik förändras snabbt, blir korrekt information inte bara ett krav – utan en konkurrensfördel för hela flygfraktsbranschen. Den som vill hänga med i flygfraktens utveckling gör klokt i att vässa både sina tulldeklarationer och sina datamodeller.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten