Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nya gradbeteckningar/”distinktioner” för kabinpersonal på SAS.

Tråden startades av SAS CC

SAS uppdaterade distinktionerna för några år sen med metallspännen för att dra ned kostnaderna på de tidigare gradbeteckningarna som var i tyg och som syddes på uniformen.
SAS har nu lanserat en ny design på kabinpersonalens gradbeteckningar, eller “distinktioner” som det också kallas. De är fortfarande i metall och monteras på uniformen med fjärillås på baksidan. Skillnaden är att mellan strecken målas en blå emalj istället för ett tomt mellanrum.

Distinktionerna kommer i följande nya valörer:

1 streck = Air Host/Cabin Crew
2 streck = Air Steward (bara SK)
3 streck = Senior Cabin Crew (kabinansvarig på Link, Connect och SK/Main kortlinjer, samt ikke utsedd kabinansvarig på SK/Main långlinjer)
4 streck = Air Purser (utsedd kabinansvarig på SK/Main långlinjer)

Det som är nytt är att Stewards får två streck istället för ett som innan, och utsedd Air Purser får fyra istället för tre som alla Senior+Purser hade sen innan. Ett streck blir ny standard för alla vanliga “Air Hosts” i kabinbesättningen.

Strecken används främst internt för att hänvisa vem som har ansvaret, vilket framförallt är bra när besättningen är stor. Med det nya systemet hoppas man också på att det ska bli mindre “kladdigt” då tidigare system var upp till vardera dotterbolag att bestämma streckens användning och betydelse på. Nu är det med unisont och alla dotterbolag ska följa samma riktlinje.

Publicerad den 2025-08-02 09:59
Skriv ett svar
Antal svar: 39

svar

@@linlus
2025-08-18 04:41

Att diskussionen handlar om något helt snabbt är pga personligheter som dig inte respekterar ämnet. Det verkar som att det kan gälla även utanför forumet. Det är ingen som påstår att SAS tycker att dom är bäst utan personen som flyger med dom! SAS har grad beteckning för att dom förstår vad dom gör och varför.

@linlus
2025-08-17 11:53

Det är flera europeiska bolag, t.ex. KLM, Air France och Iberia, som är grundade innan SAS. Så din hypotes om att SAS är bäst för att de funnits längre håller ju inte ens där, då är ju alla dessa tre (och fler om man expanderar ut i världen) grundades innan SAS och således har längre erfarenhet. Visst finns det en mycket bra säkerhetskultur på SAS, men så gör det på många, många andra flygbolag också, och faktum att man ens tror att så inte är fallet tyder på, inte bara stor okunskap, men en farlig arrogans. Bara tanken att man är bäst är faktiskt “dålig säkerhetskultur”. Som tur är så vet jag att vi inte är “störst, bäst och vackrast”, (ja, jag flyger på SAS, har flugit hos andra innan också med högt o tak och bra kultur för den delen) men att vi likt många andra branschkollegor runtom i världen, är väldigt duktiga på vad vi gör och alltid sätter säkerheten i första rummet. Vet dock inte hur diskussionen om gradbeteckningar på cabin crew resulterade i denna diskussion?

@linlus
2025-08-14 21:27

Intressant att du tror att bara för att SAS har existerat i 80 år så måste dom vara säkrare att flyga med än ett bolag som “bara” existerat i 20, 30 eller 40 år. Helt orelevant! Vet inte varför du har fått för dig att det skulle vara så, Men fortsätt övertala dig själv du.

@@linlus
2025-08-14 14:06

Du glömmer hela tiden 80 års erfarenhet! Det är det ingen som slår SAS på fingrarna! Du får tycka precis vad du vill! Men några 80 år erfarenhet har du inte.

@linlus
2025-08-13 13:35

Jag har också jobbat måånga år måååånga år i flygbranchen! Har hoppat från bolag till bolag och jag veet att SAS inte håller en högre säkerhets standard än många andra bolag!! Alla har olika strukturer, SOP , CRM osv.. men dom flesta håller väldigt hög standard. SAS är varken bättre eller sämre!! Ryanair’s pilot träning är i världsklass kan jag säga! både av egen erfarenhet och många kollegor i SAS håller med!
Jag dissar absolut inte SAS här. SAS är väldigt duktiga och har super bra CRM och säkerhet! Men verkligheten är att många andra europeiska bolag har också det! Du verkar tro att SAS är ensamma om att tänka på säkerheten…

Pax
2025-08-13 10:16

Sv Max.

Otroligt låga påståenden du gör. Sannolikt för att provocera.
Även om även jag ser att det är en stor administration på SAS jämfört med andra bolag så kan jag garantera att det inte finns någon avdelning/personal som sysslar med ”utprovning av pilotglasögon / hotellsängar” etc. Avtalen är korta och icke-komplexa sedan senaste avtalet, men ändå inget SAS bryr sig om att följa.

Sluta tramsa och göra dig löjlig på rena lögner.

@linlus
2025-08-12 16:41

Jag jobbar i flyget i måååånga år och måååånga bolag. Jag vet att SAS håller högre nivåer med CRM än tex BRA… Dessutom får du inte glömma snart 80 års erfarenhet. Så det spelar ingen roll vad du påstår.

sv @Linlus
2025-08-12 10:32

Att SAS skulle ha bättre CRM och för någon anledning skulle vara säkrare än andra europiska bolag är bara något som du har övertalat dig själv om! Det stämmer absolut inte! SAS har inte på något sätt bättre CRM eller ett högre säkerhets tänk än Norwegian, Ryanair, eurowings, tui mdfl…

Jag menar inte att SAS är sämre men dom är häller inte bättre! Om du skulle jobbat i flygbranchen och vet hur det fungerar så skulle du aldrig ha sagt sådär!
Alla europiska flygbolag följer EASA och alla har säkerheten som Prio 1! Bara för att SAS inte är ett lågpris bolag så betyder det inte att dom skulle vara säkrare som vissa verkar tro!

Mr €
2025-08-12 10:30

Kul med tydlighet, dock kanske Ryanairs beskrivning av SAS stämmer “som en oansvarig tonåring med pengarna”. Mentalt kanske SAS lever kvar i Janne Carlzon epoken och inte i vanlig industriell produktivitet/ordning/investeringar/lönsamhet. Jag vet att man investerat i ny flotta genom sale/leaseback och konkurs Ch 11. men alla småbeslut som skapar mätetal/ordning/lönsamhet kan vara det som behöver jobbas på i alla 3-4 landkontoren och bolagen som får egna administrationer som Link, Connect,…

Max
2025-08-12 06:35

Piloter och övrig flygande personal gnäller ofta här på forumet om att SAS har för stor administration. Skulle inte förvåna mig att de enda “onödiga” administratörerna på SAS arbetar med frågor rörande de flygandes uniformer och annat som är unikt för SAS dvs utprovning av hotellsängar på besättningshotell, underhåll av senioritetlistor, utprovning av av pilotglasögon, komplicerade avtal, bidding med mera?

@ Sv (@Angelina)
2025-08-11 13:04

Om SAS nu är det ända bolaget som fungerar som ett riktigt flygbolag så är det ju ett skämt med tanke på hur det går för dom. Siffrorna som tex Ryanair visar varje år kan ju SAS bara drömma om. Om det är så ett ”riktigt flygbolag” ska se ut så är det ju en katastrof för branschen!
Point to point verkar ju fungera betydligt bättre än SAS strategi iallafall

@ Gb
2025-08-10 21:23

Flyger inte baggen på ett irländskt AOC i Europa? De har ingen gradbeteckning.

@ATR-72
2025-08-10 09:03

Jag förstår att gradbeteckningar inte har någon funktion alls på ett litet propellerplan men försök kommunicera med markpersonalen i tredje värden för att få något gjort, speciellt om du inte är äldst i besättningen eller gud förbjude – du är kvinna.

@Linlus
2025-08-10 08:24

Nya tider skriver du och ändå klagas det! Nä det var bättre förr. Speciellt lönerna. SAS har det bästa säkerhetstänket! Och hög CRM, väljer aldrig något annat bolag i framtiden!

Sv (@Angelina)
2025-08-10 07:17

Av de nämnda flygbolagen är det endast SAS som fungera som ett flygbolag.
De andra två nämnda aktörerna är russin plockare med mycket begränsad trafik i Sverige.
 
Ett av nämnda bolag har också endast punkt till punkt resor.
Begränsad trafik och endast punkt till punkt service blir i slutändan mycket dyrt.
 
Frekvent Resenär

ATR-42
2025-08-09 10:54

Irländska myndigheter har aldrig krävt några gradbeteckningar på kabin personal. Många irländska flygbolag har inga beteckningar förutom rank på namnskylten.
Detta med streck är otidsenligt och fyller ingen funktion överhuvudtaget.

@Angelina
2025-08-09 08:55

Att SAS skulle vara ett säkrare bolag stämmer absolut inte, Det är bara något som vissa har övertygat sig själv om. SAS är inte på något sätt säkrare eller osäkrare än tex Norwegian eller Ryanair. Ända skillnaden är att SAS tar dubbla biljett priser för en gratis kopp kaffe ombord.

Linlus
2025-08-08 22:09

@Angelina. Men knappast någon vill betala överpriser för det lull-lull som du efterfrågar. Nya tider.

Angelina
2025-08-08 17:08

Detta var ett laddat ämne ” som ingen bryr sig om”…
Det är det här som är problemet med dagen flyg värld! Allt monteras ner. Ingen han nämnt någonting om yrkesstolthet och att känna sig fin i sin uniform… Allt som en gång var” flyg” tas bort. Mat, kuddar filtar, benplats… Var glada att SAS vill behålla det lilla som finns kvar! Jag väljer inget annat än SAS och det har med safety att göra. Trevlig helg!

Gb
2025-08-08 15:59

Är det inte så att Irländska myndigheter kräver någon typ av gradbeteckning? Där av blev det ett streck för crew!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500