Bränslepriserna
Påverkas flygbranschen av de stegrande bränslepriserna på sikt?
svar
Man kan också tiga. Tala är silver – Tiga är guld!
Nisse, du oppfordrer meg til å komme med et svar – da må jeg få lov til det !
Detta är ett flygforum. “Neppe” ett norskt oljeforum!
Förra gången oljan passerade 100 dollar så var det riktigt tufft för många bolag. Det lär inte vara lättare nu i efterdyningarna av en pandemi…
Nisse, nei og nei er mine svar.
På et sett tragisk, men det er fakta at Norge som nasjon tjener store penger i disse dager.
Verkar som om att pf uppskattar pris höjningarna på olja………kanske även orsakerna till höjningarna…..
Flygets skattebefrielse står att hitta i den så kallade Chicagokonventionen från 1944 som säger att flygbränsle inte får beskattas. Men den överenskommelsen gjordes långt före Parisavtal och klimatmedvetenhet och framstår i dag som totalt obsolet.
Eftersom Chicagokonventionen lyder under det internationella flygfartsorganet ICAO bör avskaffandet av skattebefrielsen lyftas där.
Numera är det enbart skattebefriat för Linje och Chartertrafik. Dessutom finns skattebefrielse vid skogsbrandbevakning med flyg och vissa andra samhällstjänster.
Bränslet är inte alltid skattebefriat. Som regel är det inget skatt vid internationella flygningar och det är ovanligt att två länder har förhandlat fram något annat för flygningar mellan sina länder, men för inrikesflygningar räcker det att titta på Norge. Där beskattas flygbränsle vid inrikesflygning.
I flere land må det svares en avgift på fuel på innenrikstrafikken…..
Jeg tror ikke at SAS eller Norwegian har hedges/sikret fuel til en viss pris, så de betaler markedspris nå….
Vel og Norge som stat håver inn på olje og gass f.t. 49 USD/fat i statsbudsjettet for 2022…..og pressen har sagt 3-5 Mrd x-tra for gass per dag……
Flygbränslet följer marknaden men större bolag med kontrakt betalar inte så mycket, värre för privat jetten. Att tanka en 777 från te.x Amsterdam till Bangkok blir dyrt. Över 100ton per väg bör man räkna med. 120000liter.
På sikt? De påverkas på samma sätt som övriga världen. Dock är flygbränsle för kommersiell trafik skattebefriad. Men inte befriad från världsmarknads priser.