Dagens Industri vill fylla tomrummet efter SAS
Den högerliberala affärstidningen Dagens Industri har idag en ledare som propagerar för att Sverige skall påverka Lufthansa att starta en internationell “hub” på Arlanda. Jag som trodde att DI var en affärstidning som förstår sig på affärslivet. Tidningen borde förstå att Lufthansa är ett privat företag som just nu har stora lönsamhetsproblem och interna problem att lösa.
I ledaren kritiseras en “institutionaliserad flygskam” som skylls på svenska privata affärsföretag (!) och offentliga organisationers ovilja att skapa resepolicy och regler som skall tvinga företagen och offentlig sektor till ineffektiva flygresor med ökade resekostnader som följd. Tidningen berömmer Tidöregeringen för att de tog bort flygskatten. Något som knappast fått inrikesflyget att lyfta eller lockat nya flygbolag till Arlanda. Samtidigt som CPH ökat stort har Danmark infört flygskatt. DI tar också fram Peter Normans utredning om tillgängligheten för Arlanda men de nämner inte att Tidöregeringen bara gäspat åt Peter Normans förslag om att lösa in Arlanda Express och att de är helt fantasilösa när det gäller att stärka svenskt flyg.