Inrikesflyg
Intressant att läsa om inrikesflyget på diverse sociala medier där förespråkare tycker att man ska upprätthålla resandet för företagen för att inte förstöra utveckling av nya bränslen mm. Är det inte bättre att försöka anpassa inrikesflyget till nya förutsättningar och satsa på dom linjerna där tidsvinsten är som störst jämfört med andra transportsätt. Man kan inte som företag uppmuntra resande i tjänsten om behovet inte finns idag kan man sköta dom flesta mötena digitalt.
svar
Hej,
Har en inställning till mijöfrågor att dom bör vara relevana!
sverigeis inrikesflyg släpper ut 4% av dom totala utsläppen inrikes.
Sveriges serverhallar förbrukar ca tre TWh per år, så ett digitalt möte är inte 0 om nu någon trodde det……
Vad jag opponerar emot är att debatten måste vara trovärdig, tåg har också en miljöpåverkan.
Så frågan blir i slutändan vilket samhälle vill vi ha??
Sedan skall vi inte glömma att det är det globala som räknas inte det vi gör på lokal nivå….
Så återigen relevans/fakta är det som bör råda inte symbolfrågor, då spårar debatten ur och leder ingenstans!!
“Hoppas du blir chockad”
Både SAS vd Anko van der Werff och BRA:s ägare och grundare Per G Braathen tror att det här innebär slutet för Bromma flygplats, rapporterar Dagens industri.
”Skattebetalarna har subventionerat Bromma under åratal och vi har varit väldigt tydliga med det. Från ett flygbolagsperspektiv kommer jag att upprepa mig själv till mitt sista andetag:
Detta är inte rimligt”, säger Anko van der Werff.
”Vi har analyserat hur mycket vi överbetalar för Arlanda för att subventionera Bromma. Vi ser att det motsvarar 550 kronor för varje passagerare.
Jag hoppas att du blir chockad när du hör det”, säger SAS vd Anko van der Werff till Dagens industri.
Statens flygplatser går totalt med förlust!
Bromma flygplats är den mest förlusttyngda flygplatsen.
Att fortsätta att driva Bromma är att kasta bort pengar.
Regeringen borde omedelbart besluta om nedläggning av Bromma.
Det är våra pengar som används på ett mycket dåligt sätt.
Kan du bevisa det?
Swedavias affär är att drar in pengar till statskassan och lämnar inga bidrag till flygbolagen. De fortsätter höja priserna för flygbolagen som lyser med sin frånvaro och intresse för Arlanda. I övrigt håller Arlanda på att bli överetablerat på butiker och restauranger.
Det är så att dessa restauranger och affärer gör att kostnaden för din flygbiljett blir billigare.
Utan dessa intäkter som restauranger och affärer betalar till flygplatsen skulle avgifterna för flygbolagen att nyttja Arlanda öka och därmed priset för din biljett!
Flygpriserna har stigit överlag.
Det kostar att flyga! Det är även dyrt med Ryan om du räknar ihop alla tillkommande kostnader. Det blir många gånger extra övernattningar då de inte flyger från en ort mer än tre gånger i veckan. Dessutom kan du inte boka genomgående resor.
Aj,aj…… det visste du inte!
Nu är bara frågan hur mycket inrikes tappar ytterligare, SAS har fläskat på med ännu högre priser där de blivit ensamma. som vby och hela södra Sverige,
@Senan. Håller med dig till 100 % . Trodde inte att det var så illa tills jag idag skall flyga till Umeå och fick spatsera 20 minuter genom ett helt dött köpcenter och helt tomma restauranger och kaffestugor på väg till gaten. Kommer med 100 % sannolikhet att bli många konkursen eller stängda butiker under 2025.
Vad skall man då göra med alla tomma utrymmen på flygplatsen? Dom enda som har råd att hyra kontor eller andra lokaler är väl ägarna till Arlanda Express som kanske behöver lite omklädningsrum och gym för personalen. Såg att stationsavgiften nu var höjd till 138 kr så en stackars resenär från Uppsala eller Stockholm som åker med SL eller SJ får leta andra vägar. Tala om ett mycket klimatdåligt leka affär initiativ helt i linje med Tidöregeringen och dess tidigare samarbetsapartner Centerpartiet som skapade det stora skämtet Arlanda Express. Riv av plåstret och köp ut eländet och flytta de meningslösa butikerna till Bromma Flygplats som nu är tomt. Där finns redan ett köpcenter i närheten.
Tåget har en stor utmaning och det är att det är för trångt på spåren dessutom är svenska järnvägen sjukt eftersatt i underhåll och kommer att kräva enorma summor i upprustning. Och vem tror ni får betala?
Inrikesflyget kommer nog att finnas på sträckor som är längre än 40 mil företrädesvis upp till Norrland i övrigt tror jag mer på Järnväg om det finns eller varför inte Elbussar om vi ska tänka på miljön. I fatet för flyget ligger incheckningstider bland annat och även flygplatsernas placering.
@Kalle. Vi lever i en marknadsekonomi (och kommunerna vill inte slösa på pengar) så anledningen till att inrikesflyget sakta men säkert krymper beror på att företagen inte behöver ineffektiva endagarsresor och att övriga organisationer avstår från ineffektiva endagsmöten. En stor anledning är också att Swedavia och tokmonopolet Arlanda Express (tack för det KD!) har gjort att inrikesflyg till/från Arlanda är mycket dyrt och ineffektivt. Tidigare när allt inrikesflyg gick från terminal 3 och 4 kunde man vara på flygplatsen 20-30 minuter före avgång. Nu är det dessutom hutlösa priser på tågmonopolet Arlanda Express och Swedavia har byggt om flygplaten till ett vulgärt shoppingcenter och tvingar resande att promenera långa sträckor genom helt tomma lokaler och svindyr låtsaslyx. Man behöver vara på flygplatsen minst 1,5 timmar före. Och nydanska SAS satsar på CPH – inte på Arlanda. Ingen förändring i sikte.
Problemet med ett minskat inrikesflyg är att tillgängligheten ut i vårt stora land riskeras att försämras.
En linje läggs inte ned när passagerarunderlaget blir 0 utan i ett mycket tidigare skede. Dagens flygbolag har mycket mycket små vinstmarginaler så det kan räcka med en liten förändring i resevanorna – tex digitala möten.
Det innebär att många linjer kan läggas ner trots att det finns många passagerare som har ett stort behov av flyglinjen.
Många kommuner och företag är alldeles för närsynta när de lägger in policies om minskat flygande. Plötsligt en dag står de där utan flyglinjen som de trots allt behövde. I värsta fall läggs flygplatsen ner och då finns det ingen återvändo.
Att Ericsson är på väg att flytta söderut? Vad bygger du det på. Det senaste snacket är väl att man tittar efter andra lokaler i Stockholm ex. Solna Business Park. Om det skulle bli så är det väl 1 km söderut jämfört med Kista
Men är det inte så att affärsresandet har varit en stor del av det billiga resandet för privatpersoner. Det ena har liksom sponsrat det andra. Så som privatperson är man glad om affärsresandet fortsätter.
Men det lanseras och kampanjas ju inget om att flyga inrikes i Sverige heller!
Tex slipp tågstrul ta flyget
Så dålig,obefintlig reklam att man ska flyga inrikes,kom igen med paketresor mm.
Nya bränslen är inte så långt borta som väte “cold fusion”
Det forskas mycket på det nu.
Nej flygandet måste upprätthållas.
En aspekt är även att det är lätt att hacka teams skype etc
Det sker dagligen tusentals data hacks mot Sverige.
Dessutom är Ericsson på väg att flytta från kista söderut.
Arn blir obsolete.
Låt marknaden bestämma vilka linjer som skall trafikeras utan massa skatter och klimatångest hysteri som försämrar Sveriges konkurenskraft.