Mellanlandning HKT-ARN, Sunclass A339
Hej!
Sitter och spanar efter någon resa inför vintern och började hos Ving.
Ser då till min förvåning att man planerar in 1 timmes stopp/mellanlandning i Varna (Bulgarien) på hemresan.
Jag kan inte dra mig till minnes att det på senare tid har varit mellanlandningar på denna sträcka, är jag helt fel ute?
A339 kan jag tycka borde klara denna sträcka utan att skapa en restid på 14,5 timmar.
TUI flyger direkt åt båda håll utan att sinka resan med ett stopp.
Jag antar att TUI trafikerar med Boeing 787-8 eller 787-9, så vad är det som gör att Airbusmaskinen är så mycket sämre?
Jag är fullt medveten om att sträckan blir längre när man inte flyger över Ryssland, men är det så pass stor skillnad så man som resenär ska undvika bolag som använder Airbus för att slippa ett stopp på vägen?
svar
TUI flyger 787-9 till thailand, 345 stolar har den inte 280.
Sen är det några få avgångar som går med en 787-8 som tar 300.
Allt bagage kommer med men med reducerat pax antal där den flyger nonstop, en klar kostnadsförlust.
Och Strawberrys samarbete med Norwegian gör väl att Sunclass kan bli brädade likt Novair?
Beror mellanlandningen på att banan inte räcker till? Hur mycket bana behöver ni för att starta för en direktflygning till ARN tex?
Där har du fel ! Allt bagage kommer med denna vinter då just detta har varit ett av dom viktigaste ämnena att slipa på inför denna vintern!
Oslo , arlanda , göteborg går via VARNA på hemturen , medans CPH och en arlanda varannan vecka går DIREKT ( med reducerad pax load )
ALLA avgångar från HKT är kvällsavgångar då temperaturen är lägre och bana 27 är i bruk.
Räkna inte heller med att ditt bagage kommer med – flygplanet kunde bara ta hälften av väskorna på hemvägen pga. vikten. Så var det förra säsongen med samma flygplanstyp.
Vem är du att bestämma vilka resmål andra ska resa till.
Är säker på att det går alldeles utmärkt att undvika båda rysk mafia och rysk sex industri på Phuket.
Ryssar generellt uppför sig varken bättre eller sämre än svenska,tyska, britiska m.fl. turister .
Jag var själv tvungen att kolla upp detta. Jag kan konstatera att de flyg från Arlanda på söndagar mot HKT och som lyfter hemåt igen på måndagar mellanlandar i Varna. De flyg från Arlanda på fredagar och som lyfter hemåt igen på lördagar omfattas inte av någon mellanlandning. Således varannan flight från Arlanda omfattas av mellanlandning.
Ingen flight från och till Köpenhamn omfattas av någon mellanlandning.
Samtliga flighter från och till Göteborg omfattas av mellanlandning.
Jag har inte kollat hur det ligger till från Oslo.
Eftersom inte samtliga flighter mellanlandar så gissar jag på att det vid vissa tider är banarbete på startbanan på Phuket Airport som gör att den är något avkortad.
Har du helt missat att Phuket närmast helt tagits över av Ryssar? Du möts numera av ryska restauranger, ryska skolor, ryska utflykter, ryska biluthyrare, ryska butiker, ryska barer, rysk maffia och omfattande rysk sexindustri? Eller är det därför du åker dit…
Det skadar inte att googla.
Hej!
Som du skriver så kommer du att flyga med en A339 (373 pax). Planet har med max avgångsvikt (MTOW 251T) en räckvidd på strax över 15 timmar. Problemet är att den vikten inte går att lyfta från HKT, då banan inte är tillräckligt lång.
Det går normalt sätt finfint direkt, men då Rysslands luftrum är stängt, så blir flygtiden ca en timma längre. En normal startvikt med A339:an ligger på runt 235T på en resa hem till ARN, men med omvägen så blir startvikten 240T+. Detta kan gå ok ut från bana 27, där man kan se RTOW (”performance MTOW”) ligga på runt 245T, men oftast så sker starter mot ost, där begränsningarna typiskt ligger på 235-240T beroende på lufttryck, vind och temp.
Detta är under förutsättning att det inte är några banarbeten…Vilket det har varit i år!!
MVH
Performance
Jag har inget direkt svar på din fråga, men i fjol var det likadant, då vet jag att en av orsakerna var att landningsbanan var avkortad pga reparation eller liknande.
Jag kollade upp avgångarna med Sunclass Airlines från Arlanda och finner att det är de som ska lyfta från HKT på måndagar (lyfter från Arlanda söndagar) som drabbas av mellanlandning i Varna. De avgångar från HKT som inte har mellanlandning i Varna är de som lyfter på lördagar (lyfter från Arlanda fredagar).
Med tanke på att just det är på vardagar som det blir mellanlandning så ligger det ju närmast till hands att det just då pågår något arbete som påverkar planets färd tillbaka.
Du kan inte jämföra en Airbus A330-941 och ett Boeing plan eftersom det är två olika typer av plan
Hmm, var tvungen at koll det du skrev. Väldigt konstigt att det bara är vissa avgångar det är så, medans andra avgångar ska vara direkt
Det är väl bara att boka TuiFly då om du nu måste flyga charter till HKT/KBV, det kommer jag göra, mindre miljöpåverkan nonstop än med en mellanlandning.
Tui flyger inte med 375 säten som denna A339 kommer att göra . Vill tro att tui endast säljer 280-310 säten.
Detta medför lägre vikt som behövs ut från HKT med dess värme, vind etc.
Trent 7000 som sitter på A339 är mycket medvind känsliga :/
Det är dock inte alla flighter som går via varna hem till scandinavien, det är ARN och oslo MEN inte ens alla av dom