Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian avvecklar långdistans ?

Tråden startades av Appe

Enligt Norska DN är Norwegian nära ett beslut att totalt avveckla långlinje trafiken och bara flyga Norsk inrikes och Europa med B737. Vi får se om det räcker ellert tippar hela bolaget. Framtiden får utvisa.

Publicerad den 2020-12-15 10:25
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

Hubert
2020-12-18 11:27

Det är nog inte så lätt att bara avveckla LH för Norwegian. Det finns ingen köpare till den delen i nuläget, flygplanen har RR motorer som ingen vill ha = är svårsålda, 787-8 är oxå svårsåld, lättare då med 787-9 men den har inte Norwegian så många av…
Enligt amerikanska flygexperter kommer inte långdistanstrafik igång först tidigast sommaren 2022..

Paul
2020-12-17 18:35

Är det någon möjlig het att rese restriktonerna släpps på inom snar framtid?

Röda Baronen
2020-12-17 12:57

Om det nu var en lysande affär med lågpris långlinjer, då är det väl ganska konstigt att varken Ryanair, Wizz Air eller Southwest Airlines någonsinn har varit intresserade av detta. Alla dessa bolag är, och har varit långt bättre på att vara lönsamma än Norwegian har varit.

Trött
2020-12-17 11:29

Det var ju “tack vare” kartellen som Skytrain gick i kk. Kan du aldrig se orsak och verkan?

@ABC
2020-12-17 09:13

För det första
har alla bolag du har med på din lista C class, utom French Bee.

French Bee backas av en stor fransk koncern Groupe Dubreil som har många olika intress områden, och som kan ta en förlust på French bee som bara har 4 långlinje flygplan.

Scoot är dotterbolag till Singapore Airlines, därmed kan SA reglera storleken på Scoots flotta allt efter marknaden.

Inga av dessa bolag är direkt jämförbara med Norwegians LH operation.

Norwegian LH har aldrig haft en chans för att bli lönsam, pga för dyra flygplan ( för Norwegian)
och fel config av cabin, ingen c- class. och pga at man hela tiden har varit tvungna att sälja för många biljetter till dumpingpriser.

Enda chans för att lönsamt driva ett lh bolag utan first/ c class. är att höja y class biljettpriserna, vilket är svårt, också före coronapandemin.

@thomas
2020-12-17 08:35

Företagens ” rese restriktioner” kommer att lyftas när corona pandemin är över, det är nog det enda som är helt säkert. Därmed kommer first och speciellt business class i spel igen.

Som du skriver själva så går det inte att få ekonomi i att flyga med enbart y klass.

thomas
2020-12-16 20:41

Skytrain gick i konkurs, så ingen framgångssaga
Ok BA och SAS och några till gick ihop i en kartell för att få bort skytrain, de fick även saftiga böter
Business och first som inte tar mer än 30% av kabinen i yta har dragit in mer än hälften av inkomsterna, + cargot,
så nu när företagen har infört rese restriktioner för sina anställda är det ganska kört för den affärs modellen.
Seating konfig. får nog byggas om.
Många många som kört hel y klass utöver de redan listade här har även konkat som people’s express, Tower air, WOW etc etc..
Tyvärr blir nog 2021 ett år då många flygbolag blir groundade permanent.

Jetset
2020-12-16 11:58

Jag är ingen expert i ämnet men redan för många år sedan, sa jag att ingen kommer att tjäna pengar på long-haul low-cost.
Den ende som gjort det var Sir Freddie Laker med sitt Skytrain på 80-talet !

ABC
2020-12-16 11:12

Var det någon av de andra som var misslyckade redan innan pandemin?

AirAsia X
Jetstar Airways
WestJet
Scoot
Air Canada rouge
Cebu Pacific
French Bee

@ABC
2020-12-16 09:49

Ingen har lyckats med low cost longhaul, inte heller Norwegian.

Hela lowcost konceptet fungerar inte när det gäller långlinjer, det går inte att sälja massor med stolar med förlust eller nästan ingen vinst. kostnaderna för bränsle och kapitalkostnader/ leasing är för stora för att det kan gå med low cost.

Antingen kan man ha bra first / businessclass som går att sälja relativt dyrt, eller man kan försöka höja priset på sin economy class/ premium economy.

Detta är dock svårt eftersom bolagen. med first/ business class kan sälja viss del av sin economy class billigt.

sv. thomas
2020-12-16 09:37

Långlinjer tjänar sina pengar på first/ businessclass och inte minst frakt.
turistklass är mest ett tillskott, bra om det går att fylla den, men inte nödvändigt.

” Businessclass är stendöd” vilken skrattretande kommentar, som demonstrerar att du inte vet någonting om ämnet.

Norwegians LH har aldrig gått med vinst, tvärtom har den varit ett drän i kassan, bara några enstaka linjer från LGW har gått med vinst.

Lowcost longhaul har ingen fått att fungera.

Om man vill flyga med bara economy och economy plus på långlinjer, behöver man höja priserna rejält från pre corona nivån.

Björne Tjosan
2020-12-16 08:40

Märkligt att man pratar om att Norwegian ska ”avveckla långlinjerna”.

För det första det var ju överst på listan förra året när man då, för nittiotjugonde gången hade ena foten i graven och konkursen stod för dörren, dyrt och heligt lovade om man bara fick mer pengar och/eller alla med ekonomiska krav kunde godta värdelösa aktier som betalning så skulle man minsann byta till en ”riktig” affärsmodell där man kunde tjäna pengar och bara flyga norsk inrikes och lite direktlinjer inom Europa ut från Norge… inget dyrbart och förlustbringande lång haul… sen när alla köpt avbönen drog man på igen samma gamla hjulspår.

För det andra, så är ju Norwegian nu nästa utraderat. Det finns väl ingen som vill ge dessa skojarna en enda krona i kredit, eller?
Vems pengar skulle betala uppstarten av lång haul? Alla lurade passagerare som inte får sina pengar tillbaka? De påhittade ”kinesiska ägarna” som egentligen bara är leasingbolag som blev sittande med värdelösa aktieposter på alla pengar sedan länge var slut?

Att den här ovärdiga cirkusen fortsätter är en tragedi och det påminner om att stampa på en envis kackerlacka.

@thomas
2020-12-16 08:27

”Inget bolag” kommer flyga LH??
Vad är det för tomeinlägg?
Pratar du om LH från ARN eller Sverige, ok då kan jag förstå din synpunkt, men annars är det ju helt befängt. Skulle världens kommunikationer upphöra?

ABC
2020-12-16 00:24

Jag förstår inte vad ”Business Class” har i denna tråd att göra, Norwegian har aldrig haft någon?
Vi reser gärna Business men om Economy Plus är av godkänd kvalitet funkar det också. Vad som inte funkar är långa förseningar och avsaknad av avtal med andra flygbolag. Det senare blev Norwegians signum.

LH
2020-12-15 22:41

@thomas Kan du verifiera dina källor, eller är det som vanligt ur foliehatten?

thomas
2020-12-15 15:52

Business class är stendöd, då företagen överallt infört reserestriktioner för sina anställda.
Det är på den flygbolagen dragit in stora pengar på sina långlinjer.
Inget reguljärt flygbolag kommer att kunna upprätthålla LH i nån större omfattning 2021 och framåt.
Det blir bara chartern som kan köra LH.

Benta
2020-12-15 14:42

@ABC håller helt med om att det är personalen det är synd om och jag önskar därför att så många som möjligt får jobb i andra bolag och t.ex FLYR. Lika att bra att börja från scratch istället för att försöka bygga upp sandslottet igen! Majoriteten av Norwegians anställda kommer ändå aldrig att jobba för dem igen oavsett hur det slutar. Blir Norwegian kvar så blir det ändå som litet bolag.

ABC
2020-12-15 12:16

Är det inte redan avvecklat?

Johan
2020-12-15 11:59

@Benta Då tolkar vi olika helt enkelt. Synd att du tycker det är värt att konka ett helt bolag och sätta flera tusen medarbetare utan jobb pga att ledningen, främst mr Kjos själv faktiskt, tagit ett antal dåliga beslut. Den nuvarande ledningen för reda upp det kaos han skapade de åren han var VD.

Benta
2020-12-15 11:25

@Johan, så tolkar jag inte Appe och DN alls. Tycker dock att dåliga strategiska beslut skall få konsekvenser för bolaget och inte för kunder eller leverantörer. Av det skälet anser jag att bolaget har förverkat sin rätt till existens och bör avvecklas i sin helhet. Ge nya FLYR en chans att visa vad de duger till då de ju verkar ha en kompetent ledning och det är ju en bra start. Aldrig någon mening att satsa på ett sjunkande skepp som idag bara har några procent kvar över ytan. –

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500