Piloter och andra människor
Tänk att det krävdes en pandemi för att återställa logiken i flygbranschen. Piloternas girighet och oreson under alla år tvingade ner bolagena i dyn. Alla vill ju ha en bra lön, men det finns rimliga och vettiga begränsningar. När flyget återkommer verkar det som att business resandet minskar kraftigt och permanent, medan leisure däremot kommer att komma tillbaka- sannolikt med stora volymer och hyfsat snabbt. Hoppas alla vi flygentusiaster hittar tillbaka, och att framtida piloter får en rimlig lön. Själv har jag jobbat 35 år i branschen och älskat varje minut. Let´s fly 🙂
svar
Varför fortsätta denna meningslösa diskussion? Vår erfarenhet och kunskap efterfrågas inte längre. jag har lyckan att ha jobbet kvar, känns dock riktigt skakigt. Många av oss måste nog börja se oss om efter andra alternativ. Efter detta elände kommer hela vår älskade yrkesvärld se annorlunda ut. hoppas jag har fel, var inne på MMA:s avgångar och ankomster idag, sorgligt. Vi får hoppas.
@Johan Du pratar om att du varit i bolag med hög personalomsättning, då har det nog INTE varit flygbolag, för där slutar aldrig någon självmant, pga lönetrappan och befordringarna. Min poäng är precis att den eviga klagolåten och negativismen har varit tröttsam, när faktiskt flygande har det väldigt bra, mycket ledigt och en fantastisk arbetsplats – jag vet för jag har varit där, också. Sen skall inte besättningarna flygas till max, och så är det inte heller – det är kraftiga överdrifter, i synnerhet i samband med förhandlingar. Mera produktion och vettiga scheman gör alla till vinnare, och glad personal är det ju i majoriteten, som tur är. Klagokören är i minoritet. Nu blir det en tuff självreglering, så får vi hoppas att alla är gladare när det vänder. Denna tråd diskuterar ju det som sällan vågats ta upp, så det är ju lite nytt i alla fall. Safe landings !
Undrar fortfarande vilket bolag du flyger/flög på
@Johan. Man ber inte sina medmänniskor och övriga skribenter här, dra åt helvete. Sunt förnuft ger oss i handen att det språkbruket icke är önskvärt. Lika lite som PIC talar om för flygledaren att denne kan dra åt helvete, när han inte får direkt vektor för landning.
Självklart ska man använda personalen som man betalar för, inget konstigt med det. Däremot är det kanske inte så bra att planera in besättningar maximalt eftersom det måste finnas god marginal vid avvikelser. Jag har själv varit med om bolag som glatt ställer flighter pga. besättningsbrist hellre än att ha tillräckligt med besättningar anställda som jobbar mindre än maxtid. Det tar ofta upp till fyra månader att få en besättning i produktion från nyanställning. Det kan kosta hundratusentals kronor att ställa eller kraftigt försena en flygning. Det finns också många andra aspekter, kvalité på produkten (Glada besättningar ger gladare kunder). Pigg och motiverad personal är alltid lönsammare än sjukskrivna och negativa. Säkerheten är den viktigaste parametern och den blir definitivt lidande med trött och omotiverad personal. Jag har jobbat i bolag med hög personalomsättning med en ledning som är helt frågande till orsaken. Men jag har förstått att det sticker i ögonen något alldeles oerhört på många att flygjobb är väldigt kul, ger bra lön och i ett bra bolag sällan 40 timmars vecka. Den svenska avundsjukan är ofattbar och helt gränslös.
@15 exakt som du skriver. Många bolag har en tendens att se till Crews arbetstider och ska försöka nyttja varenda minut av möjlig tjänstgöring. Detta förblindar och resulterar i skapande av linjer för de redan har crew-lönekostnaden betald och expanderar. Den dåliga ekonomin i detta drag skylls sedan på crew för att de är för dyra och jobbar för lite. Uppmärksamheten riktas bort från Ledning och mot crew. Mission complete!
Att påstå att flygbolagens lönsamhetsproblem beror på piloternas löner är absurt.
Det är helt enkelt bara så att konkurensen är stenhård och biljettpriserna pressas hårt. Tyvärr skapar sig bolag som ryanair och wizz stora fördelar genom att dumpa anställningsvillkoren i botten för alla anställda.
Piloter är det inget fel på, en helt självklar del av ett flygbolag. Sen behövs alla roller. Det är heller inget fel alls på kapitalism, men kostnadsnivåerna man hamnat på har skapat lönsamhetsproblem för bolagena. Ingen lönsamhet – inga jobb, det ser vi ju nu.
Den överdrivna diskussionsnivån , som alltid skall maxas, som i det här fallet kursgårdar och Nordkorea visar precis på det som jag hävdat från början. Brist på fakta, mest känslor och alldeles för svag koppling till hur bolagen och branschen mår.
Jag har jobbat i många bolag och känner en massa trevliga piloter, förstås ! Ingen sosse är jag heller !
Uppfriskande med lite diskussion, med verklighetsanknytning.
Jag undrar vilket bolag trådskrivaren har jobbat på med tanke på det förakt hen hyser mot piloter.
Där jag har jobbat (som pilot) har alltid alla piloter haft mycket stor respekt för kabinpersonal, tekniker osv.
Om något så visar väl denna pandemi hur osäkert pilotyrket är. Även det måste tas med när man snackar lön och förmåner. Det är många många piloter som nu har gått arbetslösa i ett år.
Det finns inga regler för vad som är en rimlig lön, är det brist på en viss kompetens så får man som köpare betala det som krävs. Det kryllar av tjejer som vill jobba med människor och därför är det lätt att få tag i undersköterskor och sjuksköterskor, därav en låg lön. Det har varit svårare att få tag in en flygkapten som klarar jobbet, därav en hög lön. Som det är idag kan du få en kapten väldigt billigt och det är inget konstigt i det. Utbud och efterfrågan. När pandemin är över kommer lönerna att stiga för piloter som en självklar konsekvens av ökat efterfrågan. Om du har problem med detta så kan du ju gå med i socialdemokraterna så kan du få utlopp för ditt förakt för kapitalismen på deras kursgårdar tillsammans med övriga likasinnade. Själv älskar jag kapitalismen för det är nämligen den som har skapat allt välstånd i vår värld. Dina kompisar hävdar säkert att det är socialdemokraterna som byggde landet men där har de helt fel. Det var innovationer och hårt arbete som byggde Sverige ur fattigdomen. Ta med dina kompisar till Nordkorea eller den kinesiska landsbygden så kan ni njuta av er ideologi på något mysigt statligt kafé.
@Johan. Jag är säker på att poliser, sjuksköterskor, driftsingenjörer inom samhällsviktiga funktioner m.fl gråter sig till sömns för din skull. Inte bara för att de jobbar 24/7/365 utan också för att de har lika långa eller längre utbildningar. Inom bristyrken. De tackar säkert också vår politiska nomenklatura för deras löner systematiskt hålls nere samtidigt som deras skattepengar går till subventionera pilotlöner.
@CFIT. Att påstå att alla piloter är så korkade att de inte förstår grundläggande ekonomiska samband som t.ex relationen mellan kostnader och inkomster är inte särskilt snällt av dig. Jag är medveten om att det finns piloter som inte klarar av detta men de är knappast “alla”, eller ens en majoritet. Flygbolag är företag nuförtiden…
Jaja, samma visa – det är bara piloterna det är synd om. Jag vet att lönerna varit en stor utmaning eftersom lönsamheten i bolagen inte tillåtit den nivån.
Sedan gör du ju ett klassiskt angrepp utan fakta, heller inte ovanligt inom pilotkollektivet. Vad vet du om min bakgrund eller vilka jobb jag haft under alla år. Tänk om det finns andra än piloter som kan mycket om flygbranschen, med mindre skygglappar och mer fokus på fakta och lönsamhet än subjektivitet och navelskåderi?
Alla kuggar i ett flygbolag är lika viktiga och inte som piloterna ofta låter , att det endast handlar om er. Tråkigt med pandemin, men det kommer ju att skapa en självreglering om vi vill eller inte. För att vara tydlig så har jag aldrig velat bli pilot, som du också verkar tro.
Eh…Humankapital… nu hänger jag inte riktigt med här…
Du hävdar att du jobbar “i branschen” men då uppenbarligen inte som pilot? eftersom du hävdar att piloternas “höga” löner skulle ha dragit ner flygbolagen i dyn!?!?
Alla piloter är nog ganska så överens om att det är det är just de låga lönerna som skapat “dyn”.
Alla de med CPL som nu står och säljer varmkorv på 7-11 eller fixar stopp i toaletterna på Scandic Hotel.
Låt inte ditt pilotkomplex gå ut över andra som kämpat och offrat men framför allt vågat så mycket mer du själv gjort!!!
Ser fram emot post Corona när vi bara kommer att ha sådana som du på flightdeck…….NOT!
Eftersom jag själv är affärsresenär…..
@Peter , du verkar vara nåt så ovanligt som en nyanserad och realistisk pilot. Som bekant så saknar man ju inte kossan förrän båset är tomt – och i det här fallet mjölkade man kon tills hon inte orkade mer.
Lol, det var inte piloters löner som orsakade det här. Det var överexpansiva bolag som tog 199:- till Spanien tills lånen sprack som orsakade det här.
Puh vilket schema vilka flyger/flög du för?
Hej! Jag tycker diskussionen har kantrat lite, har suttit på en trygg anställning under ganska många år men känner nu att det börjat gunga ganska rejält hos min arbetsgivare. Jag tror vi kanske ska fokusera mer på jobbet vi älskar än olika lönenivåer. Blir jag av med jobbet framöver inser jag att de förmåner jag har nu aldrig kommer erbjudas av ev. framtida arbetsgivare. Vi som vill vara kvar måste inse att läget har förändrats totalt. Får nästan mardrömmar när jag tänker på konkurrensen om jobben, vill bara fortsätta flyga. Allt gott till er alla
Ett enda schema bevisar ingenting, utan man måste se på alla piloter i snitt, så har man ofta 15 lediga dagar i månaden. Blocktimmarna på årsbasis , i snitt för alla, ligger ofta på 700 ( dvs ca 4 st EWR per månad, i snitt..per pilot.). Ersättningen på 87000 är väl schysst för detta, och något som många skulle joddla för i framtiden. Dravlet om att man inte får ihop sitt livspussel…nja, låt oss hålla oss till fakta.
En hög lön är fine, men lite mer produktion och mindre klaga skulle vara klädsamt.
Det är nog tyvärr bara att inse att flygbranschen är död. Många piloter har hittat andra arbete med tryggare anställning, där de får möjlighet att träffa sin familj. I Sverige spelar det ingen roll hur mycket du tjänar för skattar ändå bort det mesta… bättre att vara ledig än att ha hög lön vilket många börjat inse. Varför skall man arbeta ihjäl sig för att försörja den stora gråa massan av bidragstagare….
@Humankapital vi provar igen, vad anser du vara en hög lön och rätt och riktigt? Att bolaget, model störst i Sverige, erbjuder en ingångslön lägre än vad en spårvagnsförare med betalt utbildning har och därmed utnyttjar övertaligheten av piloter? Apropå “principer och makt”! Många jobbar redan med en fast lön och rörlig del. Problem med mentalitet på ett bolag behöver inte finnas per automatik på ett annat. Återkom gärna med en siffra på hög lön och vad som är rätt och riktigt!