SAS återanställer på SAIL men icke på main
SAS tar tillbaka personal på SAIL medan de låter ca 600 skandinaviska piloter från riktiga SAS fortsätta vara arbetslösa.. Förutom den moraliska biten, vad säger lagen? Får de göra så?
svar
LageD har fullt upp med att debattera barnmorskorna nu 😀
Nu återanställer man även på Main!
Skillnad på folk och folk alltså, är många Skandinaver anställda hos Xfly och Cityjet men de räknas väl inte som riktiga crew. Samt ska SAS flyga med större flygplan bara för att anställa fler piloter och Cabin crew?
Den 3e November opererade SAS underleverantörer ca 194 flygningar på SAS nätverk. Xfly 70, Cityjet 94, SAIL 30. Samtidigt som det råder arbetsbrist. Tankar?
Konstigt att de haft råd med löneökningar på kontoret om nu läget är så allvarligt.
Helt rätt.
Verklighetsfrånvända pilot föreningar tror att de ska ” styra ” bolaget.
Patetiskt nog vänder dom sig till politiker i Danmark och Sverige för att få dessa till att ingripa överför ledningen….
SAS danska pilotförenings ordf. sa att det inte var ” rimligt i ett stats ägd bolag att agera som SAS ledningen gör”
Bara denna kommentaren visar på att pilotföreningerna vägrar att inse situationens alvar.
Tror inte att det finns någon annan väg än att lägga ner ” gamla SAS” och startaom med ett nytt bolag.
SPF och SAS piloter var väldigt kritiska när Ryanair drog igång sin verksamhet på Skavsta. Men det är liksom inte så lätt att påverka vad andra företag och deras anställda avtalar om.
Påståendet att de inte har brytt sig om saken är att fara med osanning.
@undrar. Tråden handlar om att SAS före pandemin startade en nödvändig omställning för att överleva en helt ny konkurrenssitation i marknaden och på toppen av detta kom pandemin som raderade ut mycket av det egna kapital som fanns kvar i bolaget. Att ägarna dvs styrelsen i detta läge tvingas göra allt för att rädda bolaget är självklart. Att i ett sådant läge bygga vidare på en gammal företagsstruktur som visat sig inte fungera (dvs inte skapa vinster för ägarna – men kanske upprätthålla livstidsanställningar) är naturligtvis ohållbart. Massor med personalkategorier inom flygbranschen har fått genomgå brutala förändringar med outsource av verksamhet till Asien, anställningar i rena bemanningsföretag eller blivit av med jobben utan återanställningsrätt i de s.k. “main”-bolagen pga arbetsbrist. När nu rationaliseringarna också drabbar flygpersonalen lika hårt som den drabbat de andra personalkategorierna och då främst piloterna är det som om de regler och åtgärder som drabbat andra personalkategorier plötsligt inte skall gälla och skall förbjudas och att staten skall komma in (trots att de endast äger en minoritetsandel i bolaget) och rädda något som visat sig inte fungera. Det är detta tråden handlar om. Jag ser att vi är många som reagerar på kommentarerna från skribenter från pilotkollektivet som inte verkar förstå allvaret för SAS.
Man baxnar när man ser kommentarerna här. Retoriken och ordvalet gentemot SAS pilotkår är så ledsam att läsa här. Att du/ni som modererar inläggen här inte reagerar? De påhoppen som i sig är ganska grova i från Lage D är märkbart färgade av en förutfattad mening.
Att skriva; lt serverat. De går hem vid passets slut och behöver aldrig arbeta en minut övertid utan full betalning. Dessutom har de till skillnad från de flesta hårt arbetande övriga grupper inom flygbranschen som ex.vis tjänstemän och ledare inget ansvar för att utveckla verksamheten och tänka nytt. De kan bara gå hem, gnälla lite, slå på dataspelen eller gå ut på golfbanan utan bekymmer för nästa dag.
Såg artikeln i Aftonbladet som någon nämnde i en annan tråd. En drygt 30-årig pilot som arbetat i 4 år i SAS klagade över att han nu inte längre kunde lita på att han skulle kunna ha en “livstidsanställning”. Han saknade sina soluppgångar i cockpit och var rädd att få behöva söka ett annat jobb. Välkommen till verkligheten.
Snälla nån. Om man avviker från SOP kan det få konsekvenser man inte räknat med. Vad menar du med att de skall vidare verksamheten? De följer ju myndighetskrav och satta standardiseringar för att hålla en säkerhetskultur.
Övertid? Jag arbetade som CC på SAS fram till 2015. Jag arbetade väldigt ofta övertid pga UC bla. Eftersom du verkar så kunnig enligt dig själv Lage D så vet du precis vad det betyder. Det utgick i princip aldrig någon övertid. Fram till 2012 hade vi överhuvudtaget ingen övertid i vårat kollektivavtal. Beordrard övertid utan ersättning gällde! Trots att man då och då arbetade mellan 47,5 tim schemalagt till 55-60 tim vid operationella avvikelser pga väder, ATC etc. Samt var det inte ovanligt att man arbetade upp till 7 helger på raken då det i stort sett saknades begränsningar i tjänstegöringsavtalet.
När jag läser inlägget från den permitterade, numer uppsagda styrmannen ser något helt annat än det det du Lage D refererar till. Jag ser en fd anställd som saknar sitt arbete. Inget annat. Hur kan du med att ”spotta” på en person som mist sin försörjning? Jag hoppas verkligen inte att du arbetar på SAS med människosynen du uppvisar. Jag har både arbetar som CC samt administrativt. Har sett så många duktiga och kompetenta medarbetare både på marken, admin och om luften.
Om bara SAS kunde börja med att se sina anställda som en tillgång så hade det varit ett fantastiskt bolag. Nu så skäller man på piloter i sedvanlig ordning utan presentera några som helst jämförelsetal eller benchmarking. Och kollegor inom SAS sällar sig till kören och sväljer allt som kommuniceras ut i från ledning etc. Så ledsamt. Är glad att jag lämnade branschen i tid. Men lider med ALLA som är kvar och kämpar dagligen om kunderna.
Med vänlig hälsning, fd SAS anställd.
Är det någon grupp i SAS som gått med på i närheten så stora besparingar de senaste åren som piloterna? Svar NEJ.
Hade SAS ledning inte varit så fokuserade på outsourcing hade det inte blivit någon strejk 2019 t.ex.
Angående gråtartikeln i AB. 33år och jobbat i fem år gråter över arbetslöshet.
Stackars djävel. Det finns de som jobbat och slitigt i över 25 år, gått igenom konkurser, omstruktureringar och nedläggningar. Välkommen till flygbranschen.
Snarare attfå ordning på piloterna, de har kostat oss övriga anställda mååånga miljarder.
Jag tror att SAS övriga yrkeskårer måste hjälpa SPF att få ordning på ledningen en gång för alla.
Det är hyckleriet jag stör mig över.
Denna typ av anställningar förekommer hos många andra bolag men det har aldrig stört varken SPF eller SAS-piloterna då det inte berört dem. Inte ens på tidigt 2000-tal då SAS började outsorca verksamhet till Indien var det någon som protesterade, ännu mindre reagerade.
Men, nu då det avser piloterna blir det ramaskri och förväntar sig att regeringen skall stoppa SAS.
Vad händer egentligen, har någon fd SK pilot hört något om återanställning?
Som påstås vara på gång här nedan?
Har en bekant som blivit nedgraderad, han säger att en uppsägning inom kort är troligare. Varit tyst ett tag nu dock. Vart är skutan på väg egentligen? Motstridiga signaler!
Blir ju ganska avgörande för oss andra i branschen vilken väg SAS väljer nu, så följer med stort intresse!
/Sitter säkert på A330
Lage D:
Och det är vad flygande personal har för snedvriden uppfattning om SAS; att SAS skall existera i all evighet och erbjuda livslånga anställningar med goda förmåner.
Splittringen på SAS kan knappast bli större än vad den redan är. Med tanke på hur illa ledningen väljer att behandla sin viktiga resurs – personalen som utför det operativa arbetet.
Var länge sedan SAS hade några ledare. Chefer har dem däremot gott om.
Syssta avtal ska gälla för alla inom flyget. SPF och SAS piloterna har inte lyft ett finger för att förebygga detta när det hänt hos andra bolag tidigare. Men nu när det drabbat dem så ropas det högt om hur förfärligt SAS agerar.
@skit. Flygpersonalen kommer till jobbet på morgonen med allt serverat. De går hem vid passets slut och behöver aldrig arbeta en minut övertid utan full betalning. Dessutom har de till skillnad från de flesta hårt arbetande övriga grupper inom flygbranschen som ex.vis tjänstemän och ledare inget ansvar för att utveckla verksamheten och tänka nytt. De kan bara gå hem, gnälla lite, slå på dataspelen eller gå ut på golfbanan utan bekymmer för nästa dag.
Såg artikeln i Aftonbladet som någon nämnde i en annan tråd. En drygt 30-årig pilot som arbetat i 4 år i SAS klagade över att han nu inte längre kunde lita på att han skulle kunna ha en “livstidsanställning”. Han saknade sina soluppgångar i cockpit och var rädd att få behöva söka ett annat jobb. Välkommen till verkligheten.
Skit:
Det där stämmer inte för fem öre. En stor anledning till att flygplanen ens lämnar marken beror på personalen som arbetar på marken. Du verkar tänka för högt om dig själv som flygande.