SAS Inrikes
Hur påverkar SAS nya ägarstruktur flygningarna till och från Landvetter? Hade varit intressant att se statistik för passagerare från GOT-ARN vs GOT-CPH, och om ARN-flygningarna kommer prioriteras ner efter att Kastrup blir viktigare.
Landvetter-Arlanda måste vara SAS mest lönsamma inrikeslinje, eller?
svar
Att. pf Under semester månaderna har flera destinationer lågtrafik, färre affärsresenärer. Då nyttjar man flygplan med mindre kapacitet.
Nu flygs det med A320 ARN – GOT. Fyra till fem dagliga turer.
Er det snakk om bare Sverige, kan GOT-ARN v.v. være en lönnsom linje.
Men, det må da stå ytterst dårlig til, for i 2 måneder i sommer hadde strekningen 3 daglige flyginger hver vei, og og jeg minnest rett, med ATR.
Er det inrikes som SAS trafikerer, bör OSL-BGO/TRD/SVG v.v. eller AAL-CPH v.v. ligge godt an til å være den mest lönnsomme. Forresten, hva med LLA-ARN v.v. For det er en grunn til at SAS opprettholder höye frekvenser på enkelte city-pairs !
Arlanda-Luleå har alltid varit bästa inrikeslinjen då alternativen till flyg tar 11-12h.
Hela Sverige skall leva.
Nu genomförs stora satsningar i Norra Norrland.
Det finns och kommer att finnas behov av resor inte bara till Stockholm utan även Göteborg med fler ställen.
Skall dessa då flyga till Stockholm och sedan ta tåget vidare till Göteborg?
Även jag har tidigare varit en 08:a och såg inte hela Sveriges behov av transporter.
Varför skulle det bli så stor skillnad från idag…antagligen kommer SAS fortsätta flyga de linjer som är lönsamma…inrikes eller utrikes! Inget flygbolag lägger väl ner lönsamma linjer bara för att det kommit in nya ägare. Dessutom tror jag ARN-LLA är SAS tyngsta inrikeslinje.
Större delen va inrikes passagerarna till ARN ska till Stockholm eller någonstans i Mälardalen. Därför kommer inte inrikestrafiken börja gå via CPH. Om SAS skulle börja med det förlorar de passagerarna till BRA, Ryan, Norwegian etc
Det är väl ingen ändring p.g.a. den nya ägarstrukturen? Tidigare var det bara en minoritet svenskt statligt ägande och nu blir det inget alls, men majoriteten av de tidigare aktieägarna och den nya ägarmajoriteten har väl båda prioriterat lönsamhet?
Eftersom det går snabbt att åka tåg mellan Göteborg och Stockholm för en billig peng så tror jag inte att det är en särskilt lönsam flyglinje.
GOT-AMS är bara 40 minuter längre än GOT-CPH…
Det är väll bara en tidsfråga innan flyg mellan Stockholm och Göteborg förbjuds. Lyckas inte vänstern lokalt i Sverige får de säkert igenom det i EU.