SAS konkursmässigt?
Dåliga affärer, dåliga flygningar och dålig aktiekurs.
Finns det någe bra kvar eller är konkursen snart ett faktum, vad tror ni?
svar
@Hakaol, for en norrmann er det interressant å registrere at Sverige fortfarande har en Sos.dem regjering…..?
Hva sier Moderatenes leder om det ?
Chapter 11 processen kostar betydligt mer än en svensk Rekonstruktion. Se artikel i DI.se nedan:
SAS-advokaters räkningar svider
Advokat- och rådgivarkostnaderna för SAS Chapter 11-process i USA uppgår vid utgången av oktober till svindlande 467 miljoner svenska kronor, skriver Dagens Næringsliv. Det kan ställas i relation till de knappt 3,7 miljarder kronor av krislånet från Apollo Capital Management som hittills har betalats ut.
Advokatfirman Weil, Gotshal & Manges som handlägger processen i konkursdomstolen höjde vid nyår sitt timpris till motsvarande drygt 21 900 kronor i timmen. (Di)
Jag tycker inte att varken den danska eller den svenska staten ska pumpa in fler pengar i det här dysfunktionella bolaget. Av flera anledningar. Det vore slöseri med skattebetalarnas pengar, och det hjälper bara en kort tid till kassan är tom igen.
långt bättre om bolaget går genom en rekonstruktion i rätten, eller går i konkurs.
Då kan man börja om med nya avtal och utan enorma skulder, som Norwegian och BRA.
Tyvärr lider båda länderna under sosse styre, sossar har aldrig haft några problem att ödsla bort våra pengar
En undran SAS är det inte läge att låta Bolaget gå i konkurs snart eller ska man fortsätta pumpa in pengar .
Nu är det väl snarare bolagets VD som går ut och säger att bolaget inte klarar sig länge till utan att SAS Forward genomförs. Han utesluter inte en rekonstruktion vid domstol heller. Då är det väl ganska illa.
Dessutom flaggas det för att man inte klarar av att betala räntan på lånen…
Du har helt rätt i att det inte är lönerna till flygande personalen som är problemet.
Flygande personalen utgör ugf 1/4av alla SAS anställda . Det är exakt ALLT inom SAS som behöver göras om.
Det finns tyvärr en kultur på SAS, att oavsett hur korkad ledningen är, och hur giriga de anställda är, så kommer staterna till slut alltid att rädda bolaget.
Detta medför en ” ansvarslöshet ” som gör att egentligen bryr sig ingen om hur många pengar som kastas bort helt i onödan. För dyra leasing avtal, för ineffektiv och tungrodd organisation och mycket mer.
Tydligen blir det snudd på omöjligt att få igenom SAS Forward, pga gammalt ” systemtänk” inom SAS.
Då återstår bara rekonstruktion eller konkurs.
Spot on.
Äntligen någon som har förståelse för situationen, istället för att upprepa mantrat “verklighetsfrånvända fackföreningar har skapat denna kris”
Folk som lägger de kommentarerna har ofta ingen aning om hur liten del av SAS kostnad som den operativa personalen har. Som du säger, spelar ingen roll om vi hade arbetat gratis. Krisen hade varit ett faktum oavsett.
SAS har alltid varit i kris pga sitt bristande och inkompetenta ledarskap.
Fokus har varit på att skapa osämja internt istället för att bedriva flygverksamhet. Kolla bara på dagens situation då man ställer in 4000 flighter som påverkar 100000 passagerare. Det finns 400 piloter till att återanställa, och flygplan som står parkerade.
Om all SAS flygande personal hade jobbat gratis under Q2 så hade förlusten ändå varit över 1 Miljard…
Så på vilket sätt kommer nya avtal med flygande personal kunna rädda företaget?
Okej, men vad spelar det för roll. SAS behöver en omstart på riktigt för att vara konkurrenskraftig.
Kostnaderna är på tok för höga. Alla avtal med facken måste omförhandlas, och det kommer troligen inte att gå.
@Ekonomen. Nejdå – inte så dåligt. Bara det att SAS har minus 5,4 miljarder i eget kapital om hybridlånen tas bort från balansräkningen gör att risken för konkurs eller betalningsinställelse är uppenbar. Dessutom klarade SAS inte av att betala räntan på dessa lån vid senaste förfallodagen på räntebetalningen. Till detta skall läggas att underskottet eller förlusten för första halvåret var 4,1 miljarder. Det enda positiva vara ttSAS inte hade likviditesbrist 30 april när andra kvartalet avslutades. Cash Flow (inbetalda biljettköp) räddade här bolaget. Det behövs en “perfect storm” för att SAS skall klara denna kris.
Att dessutom VD flaggade för att SAS försöker (men har ännu inte lyckats) övertala långivarna att omvandla lån för 20 miljarder till aktiekapital är bara det en stor anledning till oro. På detta behöver man 9,5 miljarder i friskt kapital.
Men är man “ekonom” som du titulerar dig har säkert både analytiker och marknaden helt fel i dina ögon. Lycka till med framtida jobbsökande.
@ekonomen , längesen man såg en vettig kommentar här , hänvisningen till svt reportern som behövde x antal timmar för att hitta konvertibel lånet från i höstas av staten tog dock priset . Om det nu är någon som undrar över det svarta hålet så har inte staten lagt in några pengar utöver coronastödet som många fler branscher än flygbranschen nyttjade. Lånet i sig är det ocker ränta på , den sitsen har SAS satt sig i själva dock , dvs staten tjänar fina räntepengar på SAS just nu. Lånet från svenska staten är på 2,5 miljarder.
Men snälla, jag ber er alla okunniga att gå en kurs eller liknande i hur man läser och tolkar en finansiell rapport. Då kanske ni ser att SAS ställning inte alls är så illa som media målar upp det (deras uppgift är ju att sälja lösnummer eller klick).
Välskriven analys av SVT:s ekonomireporter Kristina Lagerström som avslutas så här:
Eller för att fortsätta med Leif Östlings ord i”Vad fan får jag för pengarna”-intervjun om att betala skatt.
– Får du inget förpengarna menar du?
– Nej, inte mycket. Det är ju bara köer, köer, köer.
Östling syftade på den skattefinansierade vården. Men att bränna skattepengar på att flyga fritidsresenärer är ändå ett snäpp värre än att bränna dem på ineffektiv vård, kan nog många tycka utifrån ovanstående. Och då har vi ändå inte ens kommit in på klimatfrågan.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sas-raggar-pengar-fran-alla-tankbara-hall
BRA dumpade väl allt och alla och startade ju på ny kula iom rekonstruktionen? Så det vore väl bra om SAS gjorde som BRA.
Det stämmer det du skriver förutsatt att det fortfarande är i t.ex. Sverige som man har verksamheten baserad.
Har man t.ex. vart pilot anställd av SAS Main med Arlandabas och de lägger ner och erbjuder dig anställning i ett AOC registrerat i ett annat land så faller det tyvärr mellan stolarna. Tro mig jag har varit med om samma situation i ett annat bolag där man flyttade verksamheten och försökte förgäves driva det men Svensk arbetsrätt gäller Sverige, inte Danmark eller Norge som inte alls har samma regelverk.
Detta är något som EU måste täppa till så man ej kan fortsätta driva denna icke olovliga social-dumping metoden som flygbolag. Men tills dess att det kommer upp och beslutas på EU nivå så hamnar man tyvärr idag som pilot helt mellan stolarna om bolaget startar upp ett annat juridiskt AOC i ett annat land och erbjuder anställning där och annars redundancy.
Vad tror ni, om vi leker lite med tanken att SAS går i konkurs.
Hur stort kommer det påverka flygtrafiken till/från Skandinavien på sikt, har vi nya bolag på G eller annat bolag som får hjälp av de skandinaviska länderna att expandera stort på flygmarknaden i Skandinavien?
Åke B, du driver ønsketenkning.
SAS uten leasede fly har ca 30 tilbake.
I en rekonstruksjon vil man neppe få en stor eier, den danske staten, med på en slik løsning.
@X Om jag inte minns helt fel förutsätter definitionen av verksamhetsövergång att det sker någon form av överlåtelse av verksamheten. T.ex att man köper eller tar över en ekonomisk enhet eller ett konkursbo. Om man väljer att leasa samma flygplan, fordon eller annan utrustning som tidigare användes av ett konkursat företag torde detta knappast innebära att man måste anställa detta företags personal.
Jag tror inte att vi behöver oroa oss allt för mycket över vad som händer när SAS konkar. Ingen med grundläggande insikt i flygbranschen kommer att vilja anställa särskilt mycket gammal SAS personal. Det kan ju så klart hända att de politiska får panik när de inser hur många nya långtidsarbetslösa som uppstår vid en konkurs och pumpar in skattepengar av den anledningen, men jag skulle inte satsa pengar på att så kommer att ske.
@X. Ja det hände väl exakt på det sättet som du beskriver när Norwegian gjorde konkurs i vissa bolag och rekonstruerade vissa andra. Tillåt mig att le åt drömmarna att allt skall bli som förr.
Skulle inte vilja sitta med Svarte Petter i det här bolaget.
Skulle kräva betalning utan kredit från SAS innan någon substantiellt positivt meddelas från bolaget. Typ att man har personalen med sig på de besparingar som behöver genomföras. Innan dess ser det ju inte ljust ut.
Enklast vore kanske att sätta det hela i kk å starta om igen gärna utan Danmarks medverkan, med de direkt linjer som bär sig på egna meriter från Sverige, samt gärna vara kvar i Star Alliance om möjligt.