SAS Skandinavien -Miami
Någon som vet varför SAS flyger till Miami under relativt kort period vintertid? Flög själv med SAS i augusti 2017 Arlanda – Miami t o r. Maskinerna var helt fulla, känns inte som att det beror på svagt bokningsläge iaf !?
svar
@Cph4ever; tack för ditt svar! Tänker närmast på att hurricane season pågår ända till november, var själv där 2022 fram till 3 dec. SAS flög ändå från oktober 2022 till april 2023 så det var ändå långt in i hurricane season. Som jag nämnde när jag besökte 2017 så var det fulla maskiner i augusti utan uppehåll för resten av säsongen. Det jag kan tänka mig utan att veta fakta är den begränsade crew availability samt tillgång på flygplan som kanske behövs på annan destination av ngn anledning. Kikar man på andra bolag som Lufthansa, British Airways, etc så väljer de ändå att trafikera destinationen flitigt trots säsong. På ngt vis känns det ändå som att SAS inte riktigt är på banan, men det är min personliga uppfattning efter att även rest på flera andra destinationer. Som EuroBonus guldmedlem känns det lite trist att inte kunna åka med SAS. Måste säga att jag bävar en del för att SAS lämnar
Star Alliance.
@Bobby!
Som någon redan skrivit så är det beroende av säsong.Högsäsong i Florida för tex kryssningar,turister,åka till sin lgh är på höst,vinter och tidig vår.Sedan är det ”hurricane session” med risk för dåligt väder och för varmt.Likadant som SAS gör nu med BKK och flyger säsong där med.Sen växlar man upp på de andra destinationer på sommarhalvåret.Och just nu har SAS inte flyg tillräckligt för någon annan lösning.
Finns det fler seriösa idéer om vad det beror på. Tacksam för svar!
En tur och retur flygning 2017 räcker inte som underlag. Full beläggning är heller inte lika med lönsamt. Sätt priset 1500kr per säte till MIA så fyller du flyget varje dag.
Vissa månader har naturligt en hög beläggning, under semestertider t.ex. Sedan kommer lågsäsongen och siffrorna pekar brant neråt, man har gått in med förhoppningen att det ska finnas business utanför semestertid. Vad vet vi, SAS kanske behöver 100% beläggning för att det ska vara lönsamt? Inget jag tror att de delar med sig av.
Du flög i augusti, så där har du svaret!
@Bobby, jag förstår din frustration med svaren på detta forum. Tyvärr är detta forum inte helt seriöst, vilket du ser av kommentarerna, varav någon är helt oförskämd. Du får nog inget bra svar eftersom ingen verkar veta hur det ligger till. För egen del ”tror” jag att denna linje är en ren säsongslinje med mestadels turister till Florida och kryssningar i Karibien. De gånger jag har åkt har det också varit fullsatt i alla klasser. Många resenärer är bonusresenärer så det blir ju inte så stor vinst på dessa pax.
@alla, vore rätt trevligt med fakta från någon som vet…!!
@Not SAS, SAS forlorer jo så mye penger at man muligens skulle ha stengt ned hele bolaget, tjener de egentlig penger på noe ?
Norsk innenriks ?
Jasså, gör man det..
Då är det ju jättekonstigt att man fortsätter med att trafikera linjen från båda CPH och ARN..
Du vet verkligen ingenting om ämnet…
Enkelt svar. En linje som SAS förlorar miljoner på. För långt för A321 och för få affärs pax och ingen frakt att fylla en A330 med.
Flygmaskinen behövs på annan linje troligen?