SPFs ärliga svar på SAS T&C
Detta såg jag på linkedin idag från SPF.
👇 Here’s the honest picture:
• Fully funded type rating (E195 or A320) — comes with a 3-year training bond
• Permanent contract and clear salary progression.
💰 Starting salary
– A320: €3,600 / 40,610 SEK
– E195: €3,200 / 36,335 SEK
– E195 DEC (Direct Entry Captain): €5,966 / 67,030 SEK per month. This salary is locked for 4 years when entering as a DEC (no salary progression).
⚠️ PR-day model = up to 15 unpaid days/year ➜ ~8% pay cut for everyone.
Your true gross monthly salary after PR days:
– A320: €3,312 / 37,132 SEK
– E195: €2,944 / 32,995 SEK
– E195 DEC €5,494 / 61,778 SEK per month
– Pension contributions drop too, because they’re tied to the reduced salary
🗓️ Annual leave: 42 calendar days (6 weeks) — but:
– No choice of specific vacation weeks in June-August; you’re placed on a rotating summer schedule
– Every 10th year you’ll get no summer vacation
– Staff travel benefits
📈 Career path: clear pathway to Captain or FO A330/A350
– A330/A350 roles offered at 80% pay while max duty hours stay at 100%, plus 12 PR days
– Base changes only when promoted FO ➜ Captain (few exceptions)
– E195 pilots: max 14% can move to Airbus per year, usually means a 5-year E195 commitment first
– All pilots are on a 100% variable roster (hardly any fixed schedules)
– Upgrade to A320 Captain = 100% in summer, 75% in winter
– 11+ days off per month
svar
Är det verkligen så illa som det verkar här i denna tråden?
Jag och några kollegor vill gärna börja dra oss hemåt, men när vi ser dessa avtal så börjar vi tyvärr backa, det är ju verkligen jättedåligt avtal? Kan detta verkligen stämma?
SAS driver verkligen på “race to the bottom” för flygande personal.
Det senaste k-avtalet för SAS piloter är ett lågvattenmärke där man tydligt skapar A och B-lag.
SAS kreativitet har tagit helt nya former, med PR-dagar och påtvingade deltidsmodeller där personal ändå kan nå heltid.
En mycket besvärande och tråkig utveckling inom Svenskt flyg.
Att SPF går med på detta är mycket oroväckande.
SPF har skrikit sig hesa för andra underleverantörer som Cityjet och Xfly när de tvingades in i dyra kollektivavtal i Stockholm.
Och sen släpper man igenom detta.
SPF fokus ska vara att förbättra för samtliga piloter, INTE gå ärenden åt SAS.
Skärpning SAS! Skärpning SPF!
SPF förhandlar fram ett av Europas sämsta avtal och därefter självmant går ut och förklarar hur dåligt det är. Ni borde skämmas.
Jag förstår att SAS, under rekryteringen, inte är helt transparenta med innehållet i avtalet, rekryterarna skäms.
En bekant var på DEC intervju och frågade om det verkligen stämde att man kunde få 15 dagars avdrag på lönen, sk PR-dagar. Rekryterarna, som var erfarna SAS kaptener, sa att de inte var helt säkra på hur det fungerade och att kandidaten borde själv kontakta HR för detaljer.
Det måste vara ett nytt lågvattenmärke inom flyget.
Aldrig SAS eller SPF:
Facket försöker bara förmedla en transparant bild av vad man kan förvänta sig som pilot inom de olika plattformarna. Flera nyanställda hos framförallt SAS Link är besvikna över vad man faktiskt får i lön varje månad. Det är inte tydligt.
SAS själva förmedlar sin sida om löner och villkor men är inte helt tydliga med PR-dagar, semester och olika deltidsmodeller som kan nyttjas.
Att SAS blivit så “kreativa” för att försämra villkoren för flygande personal är tråkigt att bevittna.
Precis före pandemin hade SAS en stor kampanj att bli “Skandinaviens bästa arbetsgivare”. Den verkar vara helt bortglömd och snarare helt tvärtom idag.
“Skandinaviens sämsta arbetsgivare”.
Om man arbetar 80% kan man max ta ut 720h block per år från folk.
Dessa kreativa fulvägarna måste få ett slut. SAS piloterna behöver stå upp för sina villkor.
Både SAS och BRA verkar inte vara eniga med SPF om villkor.
Att SAS framtid skulle stått och fallit med piloternas avtal är ren bullshit.
SAS tog chansen att återigen dumpa villkoren för deras flygande personal, kontorspersonalen på Försundavik driver en agenda där flygande skulle vara överbetalda och knappt arbetar, vilket självklart inte är fallet.
SAS piloter och cabin crew arbetar mycket och är lågt avlöande i jämförelse med andra Main-carrier i Europa. Riktigt låga löner tillochmed.
Att tidigare strejker behövts säger mer om SAS som arbetsgivare än om piloterna som arbetsgrupp. De nyttjar bara sin rätt om man inte kommer överens i avtalsförhandlingarna.
Att SPF/SPG fick kalla fötter och gick med på/tvingades in i ett 5-årigt skräpavtal var riktigt dåligt gjort och skulle aldrig godkännts av något annat fackförbund. Många piloter är besvikna på SPF/SPGs agerande.
Svar till 80/100.
För att förtydliga vad som menas. SAS kollektivavtal reglerar heltidsmåttet som att piloter arbetar 184 dagar om året. Detta gäller såväl kortlinje som långlinjepiloter. Vecko- månads- eller årsarbetstiden är begränsade till 60/190/2000 tjänstgöringstimmar och 100/900 blocktimmar. Arbetstiden mätt i timmar begränsas inte till någonting lägre om piloten arbetar deltid, det är antalet arbetsdagar som reduceras i förhållande till deltiden.
Detta innebär exempelvis att piloter som arbetar deltid inte sällan har fler arbetade timmar per dag och i princip är det möjligt att en pilot som jobbar 80% (oavsett om det är kortlinje eller långlinje) kan arbeta lika många timmar i veckan/per månad/år som en pilot som arbetar heltid.
På långlinjer är det något enklare att få ut 100% av en pilot som arbetar deltid. Numera är de flesta långlinjeturer 3 arbetsdagar (alltså ~26 timmars vila på destinationen). En tur&retur på långlinje innebär knappt 20 timmars blocktid. Det är klart möjligt att få in 5 långlinjeturer per månad vilket alltså betyder omkring 15-17 arbetsdagar och 100 timmar block. Det går bara att göra i 9 månader, därefter når man taket om 900 blocktimmar. Det går alltså att nå 900 blocktimmar på runt 150 arbetsdagar på ett år. I SAS värld betyder det alltså att piloterna arbetar för lite eftersom de inte arbetar 184 dagar. Därför anser SAS att långlinje ska vara deltid framöver.
Jag saknar hela bilden här, tex Fx (övertid) ger enorma belopp och trafiken bygger på detta. Förstår för övrigt inte varför facket prata ner sitt eget bolag.
Månadslön på ICA innan OB-tillägg:
31000kr/mån
Norwegian CPH:
NTR FO med 1500 timmar : 40 000 DKK, 2 års bond.
Med andra ord har en ny FO på Nporwegian nästan samma lön som en kapten på Link!!
5-4 roster och inga konstiga obetalda dagara eller dyl.
Efter fem år är FO lönen uppe i ca 100 000 SEK.
Jag hoppas verkligen att SAS piloter sätter parkeringsbromsen och kräver helt nya avtal vid nästa tillfälle.
Tillochmed bättre än en skeppare på SAS med ARN bas… SAS är ett skämt.
Många olika lösningar. Antingen mer Asien alternativt positionering till andra baser innan tjänstgöring.
Man gör i princip samma sak på kortlinjerna. Längre arbetsdagar men färre arbetsdagar
Sv Prolle
Förstår ändå inte, du jobbar färre dagar än en på 100% men ska jobba mer timmar per dag ?
Så då flyget de bara till Asien och amerikanska västkusten då och aldrig till Amerikanska östkusten ? Eller hur blir dagarna annars länge.
sv Viking. Minnet verkar vara kort. SPF/SPG genomförde en två förödande strejker strax innan SAS tvingades till rekonstruktion. När avtalet skrevs var SAS illa ute och SPF/SPG insåg att de varit med att sätta SAS på pottan. Om de inte gått med på avtalet hade SAS gått i konkurs och alla pilotjobb i SAS hade varit historia. Märkligt att så många piloter inte kan eller vill minnas sin historia.
Sv 80/100.
Då man gör relativt många flygtimmar vs tjänstgöringstid när man flyger enbart långt så har SAS upptäckt att det går att trycka in maximalt antal blocktimmar som är lagligt tillåtet under ett år på färre antal dagar. Dvs du jobbar mer intensivt och längre dagar när du jobbar, men detta kan ske under färre antal dagar totalt sett under ett år. Därmed tänker SAS att de kan se dem som ”deltidare” och betala dem mindre lön = 80% lön/tjänst – trots att de jobbar och producerar lika mycket som andra.
Lite som om man skulle ge en normal arbetstagare 10h arbetsdagar, och sedan säga ”men du jobbar ju bara 4 dagar per vecka, så då är det ju bara deltid på 80%”
Detta är nya SAS, välkomna!
De som sitter med i Facket från SAS sitter redan själva på hög senioritet och långt upp på lönelistorna. Så deras löner drabbas inte. Det är helt vansinnig skillnad på högsta och lägsta stegen på SAS lönelista. Alldeles för stor skillnad.
SPF har sannerligen spelat ut sin roll inom Svenskt flyg. Piloterna borde gå in under en större fackförening.
Någon som vet när kollektivavtalen ska omförhandlas?
Det innebär att man får 80% betalt, 80% produktionsdagar, men du schemaläggs hårdare.
En SAS-pilot som jobbar 80% gör ungefär lika många blocktimmar per år som en som jobbar 100%, fast på färre arbetsdagar.
Vad menar man med ”A330/A350 roles offered at 80% pay while max duty hours stay at 100%”?
Visar hur meningslöst SPF själva har blivit, de skrev på avtalet med SAS för dessa skräcksiffror, folk måste överge SAS och söka jobb på bolag som betalar vettiga löner…
Hur kan SPF/SPG gå med på och skriva under dessa lönerna och avtal med SAS på en Svensk Arbetsmarknad?