Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sverige behöver bygga ut flygvapnet

Tråden startades av Thomas

Dagens läge med kriget i Ukraina det aggressiva Ryssland bör leda till eftertanke och inte strutsmentalitet “det finns inga hot” mot Sverige
Engelsmännen hade över 50 flygdivisioner för att hålla nazisterna borta, vår nivå är för låg, vi hade över 1000 flyg på lansen tiden, draken ca 600 viggen liknande,
återstarta de flygbaser som ligger i träda som f15 i Söderhamn. Det behövs inga dyra investeringar infrastrukturen finn där, bara en uppgradering.
Ett mkt adekvat flygvapen i storlek är viktigare än natoanslutningen det ger säkerhet här och nu och omedelbart. Ger en tryggare Östersjö även för de andra länderna runt omkring.
Saab som.är ett vasst bolag skulle få orderböckerna välfyllda, då det går trögt med exporten. Kostnaden kan spridas ut över tid.

Publicerad den 2023-04-12 09:20
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

Onelove
2023-05-16 12:05

Javisst behövs detta.
Med facit i hand behövs ett kraftfull försvar innan det är för sent. Att i efterhand försöka komma ikapp behovet verkar vara oklok strategi och kostsamt.
Med ev. ökad materiell numerär i FV och därmed personella resursbehov krävs fler geografiska platser att som stridspilot kunna leva sitt liv på, dvs flottiljer.
Intresserade avstår då man får veta vad man har att välja på.
/Regnbågspilot

Hakaol
2023-05-15 21:19

Att man tror att vi ska ha ett flygvapen som vi hade förr eller öppna upp nedlagda flottiljer är för mig helt orealistiskt . Idag är det brist på Piloter och Teknisk personal så inte ens möjligt

Dönarfrälst
2023-05-15 01:14

.
Drönare ingår väl i flygvapnet?!

Det är nog bäst att lägga allt krut på
DRÖNARE.

Nya tider kräver nya vapen o nya piloter.

Dvs Drönare och drönarpiloter är nog
det som behövs i dag och framöver.

Realist
2023-04-16 13:32

Läser om att Sverige bör bygga ut Flygvapnet då bör man fundera på hur det ska gå till först bör man väl ha Piloter och annan Personal idag kan man läsa att Flygskolan omdelbart stoppar införandet av nya Skolflygplanet. Finns många saker som gör att det tyvärr inte är rimligt . Piloter hur ska man få folk att söka hur ska man klara av att utbilda. Om man vill utöka antalet Flygplan hur ska det gå till

thomas
2023-04-14 15:11

Ryssland kör samma stridstaktik och material nu i Ukraina som anfallet mot Finland eller i andra världskriget, nån annan fi som skulle anfalla Sverige är inte sannolikt.
Det är detta försvarsmakten har att förhålla sig till.
De har dessutom förbrukat mkt av sin senaste utrustning.
Att det blir nåt futuristiskt space war är föga sannorlikt.
Baltikum finns på deras nästa lista.

Hakaol
2023-04-14 13:28

Det är klart att Civila Piloter borde väl redan vara klara till stor del för det som kallas GFU i Flygutbildningen idag (Grundläggande Flygutbildning) Men det är Piloter man måste ju även ha Flygplan Vad tror ni produktionstakten på Gripen är och vad jag förstår hinner väl inte Försvarsmakten med Tillsynerna på dom Flygplan man har idag läggs väl ut på Industrin . Så bygga upp ett större Flygvapen på lång sikt möjligt

Kalle @Lars
2023-04-14 09:37

Jag pratar inte om stridspiloter utan om specialflygspiloter och transportpiloter. De flyger C130-Hercules, SAAB340, C17 och Gulfstream i FV.
Självklart ska man inte tumma på testerna men att köra alla genom hela utbildningsystemet måste vara ett väldigt slöseri med tid och resurser. En tp pilot är färdig på flotilj efter 5,5 år i utbildningssystemet. Det bör gå att få en relativt erfaren trafikflygare redo på 2 år (och då direkt kunna bidra med kunskap och erfarenhet).

För stridspiloter finns det nog inte lika mycket att spara på eftersom den flygningen är så pass annorlunda. Man vill dessutom ha vältränade unga personer så lite äldre trafikflygare passar nog inte.

Men för tusan FV, det finns gott om 28-30 åringar med 5-6 års erfarenhet inom tung luftfart och kaptenstid. De kan nog bidra med en del och deras utbildning kan kanske kortas med gissningsvis 1,5 år?

Hakaol
2023-04-13 17:56

Är nog inte helt enkelt
Piloter idag är det väl inte helt enkelt att rekrytera
Flygtekniker idag är det en stor brist både Civilt och Militärt
Flygplan vad har man för takt idag när man bygger Gripen samma där dom bygger sig inte själva inte helt enkelt att rekrytera Personal och utbilda
Sedan är det ju alla andra yrkesgrupper

Aidan
2023-04-13 16:40

Jag tror vi måste tänka bortom flygplan, flottiljer luftstrider, k-anfall och båtar på/under havet. Allt detta tycks mig vara omodern nostalgi.
Framtiden är nog något annat.

thomas
2023-04-13 15:32

Ryssland kommer alltid i numerärer gör nu har alltid gjort, inget ändras över tid med Ryssland taktik strategi material.
Ett omfattande flygvapen minst 20 divisioner utmed östersjön + massor av sjömålsrobotar drönare en vass marin och fler ubåtar + att vi har den fantastiska flanken östersjön och Gotland helt gratis.
Man måste bygga en formidabel försvars vägg mot fi, det var av en anledning det Svenska flygvapnet var det 5 största i världen på 60 talet.

Victor
2023-04-13 13:18

Å ena sidan…
Som färdigutbildad stridspilot har man tre flottiljer att välja mellan. Hur lockande är detta för intresserade sökanden? Då behövs mer att välja på i fredstid.7

Å andra sidan…
Det påstås att ingen kommer att få luftherravälde i Ukraina. Är det då fler flottiljer/stridsflygplan vi ska ha i framtiden, eller rejält robotförsvar/kryssningsrobotar/striddrönare?

En skvätt AI kanske?

thomas
2023-04-13 11:41

De har dessutom bcl, med fler flyg I luften blir integreringen och separering En viktig faktor, då är det bra med piloter som har erfarenhet av civilflyget. Nät lansen flög var civilflyget på en mkt lägre nivå. Ett flygvapen med 500-1000 Plan då behöver vi inte ens Nato.

Lars
2023-04-13 11:32

Thomas och Kalle:
Visst vore det kul för många civila piloter att snabbt få bli stridspiloter. Men jag skulle tro att det utöver vad vi redan nämt också handlar om skolning i att mentalt befinna sig i situationer som verkligen är på liv och död. Det finns nog en anledning till varför tester och utbildningar ser ut som de gör. Att hantera utrustning i miljardklassen på ett bra sätt är också något som jag är övertygad om att FV ser som en betydande del av ett fungerande system.
Men jag förstår er, vilken pilot drömmer inte om en snabbfil till att bli stridspilot?

thomas
2023-04-13 09:44

Håller med Kalle
Civila piloter har ju redan mycket som meteorologi flygerfarnhet
Jet motor lära, tid i luften etc etc FV behöver inte köra allt från acratch
Metoderna och utbildningen anpassad till nuvarande verklighet med att ta in civila piloter då det är ont om tid på grund av det akuta krigshotet.
Alla är ju överens om att försvaret ska få stora resursförstärkningar . Den uppgraderade JAS versionen är ju lättare att flyga än tidigare flygplan mycket elektronik.
Jag kan garantera att massor av piloter skulle tycka det vore ett super intressant arbete. Titta på YouTube ” Peter linden Sveriges kändaste stridspilot” där han intervjuas om hela sin långa karriär i flygvapnet.

Kalle
2023-04-13 08:46

@Lars
Jag ska erkänna att jag inte har någon insyn i FV och därför egentligen inte kan veta vad för utbildning en militär flygförare beöver. Jag har dock aldrig sett en actionfilm som handlar om flygutbildning (independence day är väl utomjordingar)??

Anledningen att jag föreslår att FV tar in sina Tp och Specialflygspiloter från den civila sidan är för att jag har svårt att se varför de behöver göra allt från grunden inom FV.
FV nuvarande TP utbildning går genom TFHS vilket ju är ett steg som samtliga civila piloter redan har gjort. Den biten kan man med andra ord lätt spara in genom att rekrytera från civilflyget.
Två år på Karlsberg borde man också kunna reducera. Om man kommer med högskolepoäng så räcker det redan nu med ett år, så det borde gå att applicera på erfarna civila piloter.
I min bok är det som behövs en officersutbildning samt en militär flygkonvertering. Det borde innebära ca 1 år där man lär sig militära procedurer, flyga formation, lågflygning och annat relevant.
Att flyga i det civila luftrummet från A-B torde en civil pilot vara mycket kompetent på (bättre än sin militära kollega).

Helt enkelt ett sätt för försvaret att spara pengar och snabba på processen.

Gh
2023-04-13 08:10

Kan man inte använda Swedavias befintliga flygplatser där redan infrastruktur finns? Fungerar ju så på många andra flygplatser där man har en militär del som delas av det civila?

Lars
2023-04-13 07:19

Kalle och Thomas:
Det verkar som att ni sett hur saker enkelt skall lösas genom actionfilmer, typ Independence Day och andra filmer. Verkligheten är annorlunda. Era lösningar bär inga spår av kvalitetstänk,endast snabba lösningar utan substans.
Men grundfrågan är korrekt, det behövs en utbyggnad och man måste bl a locka med bättre förmåner och villkor.

Kalle
2023-04-12 18:11

Inte lätt att få fram piloter när man har ett så omfattande utbildningssystem även för TP. Varför inte använda sig av de 1000-tals civila piloter som säkert kan vara intresserade?
En civil pilot, runt 30-40 år med 15 års flygerfarenhet och lite skinn på näsan bör klara sig med 1 års officersutbildning och ett års militär flygutbildning. Vips så har flygvapnet en massa TP och specialflygspiloter samt frigjord utbildningskapacitet.

thomas
2023-04-12 17:52

Jo men inga runways talxibanor hangaren etc behöver byggas
Uppgradering av allt är det som behövs några hundra miljoner per flygplats räcker. Vi rullar omkring rullstolar för en 60 miljarder per år.

thomas
2023-04-12 17:34

Piloter finns inte på nåt lager, de måste utbildas det tar några år.
Finns massor av unga män och tjejer som vill bli stridsflygare finns inget roligare jobb. Ryssland flyttar hela tiden fram sina positioner
Georgien Belarus Moldavien krim nu Ukraina, Baltikum nästa då involveras Sverige automatiskt, ska vi först hålla Gotland krävs resurser.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500