Terminal 4 Arlanda stänger för gott?
Undrar om nån har insiderinformation. Stämmer det att den stänger i oktober? För all framtid el enbart för renovering?
svar
Lounger/väntrum vid gaterna är väl ganska stardard vid större flygplatser runt om i världen. Varför byggdes det så få sådana gater på Arlanda?
Lågprisbolag vill gärna vara på C-piren då flera gater har så kallade ”lounger” i gaten som gör att de kan boarda passagerare innan planet har ankommit eller under de-boarding. Detta för att vändningen går snabbare för att så fort sista är av så kan upp till 100 redan boardade passagerare kliva ombord.
Du skriver att Ryan väljer C-piren (fd T4) eftersom de har korta vändtider. Har C-piren något som gör det extra snabbt att ‘lasta’ just där? Och eftersom C-piren normalt används av lågprisbolag som Ryan och Wizz. Har Swedavia lägre avgifter för dem som angör C-piren? Det sista skulle jag anse vara ganska rimligt, särskilt sedan man stängde ingången.
Jag fattar inte riktigt. Alla platser på T4 har väl tillgång till brygga? Att man använder bryggan till främre dörren och trappa till bakre. Så varför skulle det gå fortare med två trappor?
@nyburgaren
Remot är när planen parkerar på rampen där det inte finns några bryggor.
Man använder mobila trappor vilket gör att allt går snabbare.
Vilken vänte tid menar du ?
Förlåt mig. Jag kan inte så mycket om Arlanda. Men jag har två frågor:
1. Vad är “Arlanda remote” som många pratar om?
2. Varför är vändtiden kortare på fd Terminal 4, dvs C-piren, än övriga pirer på T5?
Tack för svar!
Det var Dy och SAS som ville att T4 skulle sluta vara inrikes terminal
Pir C(t4) används mest av Ryan pga att dom har snabba vändningar.
Nu har man provat att ha Ryan på remote för att se om det går snabbare
Att man nu har bussar till T5 är bra – man visar ju även den fina trappan man byggt som man då skall bängla sig ned sitt bagage.
Swedavia har som tråd i sitt arbete. håll kvar resenärer på arlanda med alla medel. Bygg bort genvägar och tidsvinster.
Förutom avresan som blir lång , har man bland de längsta tiderna för att få incheckat bagage . Man hinner flyga till Luleå , Hlesingfors , Köpenhamn eller Oslo. Men flygbolagen vill ha pengar för ditt bagage men Swedavia vill ha din tid
@Stockholmare,
Det är för att ni stockholmare åker med lågprisbolag typ Ryanair som går från C gaterna. Vi som inte är stockholmare och som flyger med de bolagen som inte går som low cost flyger oftast från E eller F, alltså T5.
Hur kommer det sig att det verkar som 90% av passagerarna kommer med flygbuss och har ankomster/avgångar från C-piren?
Tycker det är toppen att man stängt kontrollen på T4. Vi har ändå nästan alla flyg på T5 ändå.
Arlanda sämsta flygplatsen jag någonsin varit på. Avstånden man får gå på vid resor avseende T4 och T5 är helsjukt. Vad händer om har skoskav. Blir man kvar på Arlanda för alltid? Riv skiten och bygg om.
@Johan O:
När Swedavia säger att de lyssnat på kunderna menar de inte stängningen av T4. De menar kritiken mot vart bussarna stannat och nu ska ju flygbussarna stanna nånstans i närheten av 5:an.
Vet inte heller nån som vill stänga 4:an vare sig av resenärer el anställd personal. Inte vet vi vad det ska bli där istället heller.
@ Roger
ARN blir aldrig ledande flygplatsen i Norden.
Tidö är garant för att det inte blir ännu sämre.
Om Tanten Anderssons gäng tar över blir det höga skatter på flygande.
Om man vill förbättra ARN gäller det att lägga ner undermåliga Swedavia, och hyra in proffs flygplats bolag för att driva och utveckla ARN och GOT
Swedavia säger att man “lyssnat på kunderna” nu när man stänger ingången till T4. Vilka kunder är det som kräver det? Finns den kunden i verkligheten? Eller är det SAS som kräver att man gör resan för T4 resenärerna (mestadels lågprisbolag som Ryanair, Wizz etc) lite besvärligare? SAS är ju en viktig “kund” och gänget på Swedavia verkar leva i en värld där Janne Carlzon fortfarande är chef för SAS.
Varför bara avstigning med flygbussrna på Terminal 5 vid avresan? Varför ska resenärerna behöva gå hela vägen till Terminal 4 för att åka in till Stockhom vid hemresan?
Ännu ett oförklarligt Swedavia påhitt…
Hej Gullans syster Det den sista den förra rödgröna regeringen gjorde innan
bytet till Tidö var att förlänga tillståndet för arlandabanans ägare.
Så det är ju ett problem. I sverige styr riksdagen med majoritetsbeslut
och regeringen får inte detaljstyra vad olika statliga bolag hittar på.
Däremot kan de olika departementen utarbeta bättre styrdokument
för de olika verksamheterna. Tex dela upp Trafikverket.
På en flygplats finns det stora utrymmen som man kan fylla med butiker etc
dom får betala för sig därav priserna. Flygplan tar plats därav gångavstånd.
Flygbussarna , Norska bolaget Vy driver dem, får väl anpassa sig till
en ny verklighet. Gropen mellan Övik och Umeå är tydligen vattenfylld igen
heja trafikverket.
@Gullans syster:
Det är inte Tidöpartiernas fel att Arlanda blivit sämre. Det spelar ingen roll vilken färg partiet har eller vilket block. När det kommer till infrastrukturen ( flyg, tåg, vägar, buss, bil) är ALLA PARTIER liks dåliga. Där borde de definitivt samarbeta lite mer.
Nu blev detta lite off-topic.
Men varför?
“Vi har lyssnat på er”
Oerhört dålig och feg ursäkt.
INGEN har väl velat stänga CheckIn och säkerhetskontrollen på T4.
Vad är det med Svenska chefer och Politiker? Ta lite eget dj#la ansvar.
sv Sune. Tidö är en stor del av problemet med Arlanda. De ansvarar för ägarstyrningen av Swedavia via regeringen och det verkar som Arlandas förfall accelererat de senaste tre åren. Tidö har ej heller av hänsyn till KD velat ta i “varbölden” Arlanda Express som ytterligare försämrar Arlanda som flygplats med sin 20-30 % beläggning över dygnet tack vare de extrema priserna och pendelstågsavgiften som går rätt ner i fickan på ägarna till Arlanda Express.