Vilka flygbolag på vilka terminaler – Arlanda
Jag tycker att det verkar vara en tydlig uppdelning på hur flygbolagen är representerade mellan terminalerna på Arlanda? SAS på fina terminal 5 och alla andra på de slitna terminalerna 3 och 4?
svar
Pir C(t4) används mest av Ryan pga att dom har snabba vändningar.
Nu har man provad att ha Ryan på remote för att se om det går snabbare
Vilka linjer är det SAS lagt ner från Arlanda? Låter som det är en mängd destinationer?! Det har inte jag märkt alla fall. Dessutom får inte SAS trafik på bara T4. Dessutom finns ingen passkontroll på gamla T4.
Sv Re T4 anvisat flyg Vilka linjer lägger SAS ner från ARN?
@Re T4 anvisat flyg
Vilka rutter har de lagt ner? Känner inte till att det ska vara så många. Måste ju vara väldigt omfattande för att du ska vara så bestört.
T4 är inte stängd, 28/10 stängdes landside, dvs sec och check in. Gateområdet har öppet. Från T4 avgår vanligtvis vissa flyg från Ryan, EW, Norwegian pga Aviator har närmare dit. TUI avgår också från T4 ibland, just varför vet jag inte då SGH ligger långt borta på T5A.
T2 är bolag som har Menzies som hanterare. AF/KLM flyttas till T5 någon gång under 2026.
När DAS fortsätter sin anti skandinaviska agenda så håller jag med några nedan. Låt DAS flyga från T4. Finns T3 kvar så kan de gott flyga därifrån.
Nu när SAS lägger ner direktlinjer från Arlanda i parti och minut borde Tidö göra följande: Anvisa alla SAS avgångar till T4. Bygg sedan en hinderbana i gången till T5 och övriga världen. Så får SAS smaka på sin egen hemlagade medicin. Och Swedavia kan ju alltid hänvisa till att man lyssnade på kundernas önskemål.
Terminalen 4
@Lågpris på T4. Swedavia har ett par anställda som lottar ut gaterna varje morgon och eftermiddag.
Vilka flygbolag går från det som åtminstone så sent som i måndags kallades T4? Är det billigare för flygbolagen att gå från gaterna på C-piren? Eller är det mest otur för de flygbolag som hamnar där?
Terminal 2 är för liten för SAS verksamhet.
SAS är på terminal 5 och nästan alla flygningar går från E eller F piren.
Det skapar bra förutsättningar för byten av flyg och samtidigt har man tillgång till F pirens passkontroll för flygningar utanför Schengen.
Norwegian och Ryanair håller mest till på D och C pirerna men som också är terminal 5 numera.
Terminal 4 var öppet sista dagen i måndags. Tisdag 28/10 stängt och det permanent och vi är många som frågar oss varför men får inget svar fr Swedavia annat än det tänkt vara integrerat med 5:an från början.
Flygbolag : 3:an har de mindre flygplatserna i Sverige tex Mora Sveg Gällivare m fler inrikes och Mariehamn
Åland, Finland. Det är Populair och Jonair på 3:an. På 2:an: KLM, Air France. Finnair, British Airway, Air Baltic ( de har vissa turer fr 5:an också), Vieling, Easy jet, Iberia, TAP, AY jet mfler.
Sen resten på 5:an
Det finns ingen terminal 4.
Och det är ingen ordning på bolagen förutom BA, KLM och de andra utländka så får hålla till på T2. På femman är det SAS Norwegian och Ryanair i en enda röra!
T2 byggdes ursprungligen för SAS. Sedan valde SAS snabbt att flytta tillbaka till T5. Ingen vet varför, men det talas om prestige. T2 är idag en riktigt smidig terminal jämfört med röran på T5. SAS ägare Air France går från T2 så nu kan väl det vingklippta SAS flytta tillbaka.
Man får väl vad man betalar för? Ryan Air är ju kända för att förhandla låga hyror. C-terminalen stänger nu ändå.
T2 ger välbehövlig bryggkapacitet och behöver därmed trafikeras.
Däremot är det bara flygbolag som hanteras av Menzies Aviation som trafikerar T2. Detta eftersom Menzies kontor och fordonspark ligger vid T2. TAP Air Portugal bytte tidigare i oktober marktjänst från Aviator till Menzies och flyttades direkt över till T2.
Lågpris bolagen på T3 , T4 stängs tydligen .
Vad är det som är fint med T5?
SAS och troligen snart också AF och KL på T5 tillsammans med flertalet andra full service bolag