
258 000 svenska passagerare utnyttjade Copenhagen Airport
Publicerad den 8 mars 2025Februari är en stor resmånad med skollov över hela Europa. Detta gällde även för Danmark där nästan två miljoner resenärer passerade flygplatsen i februari, en ökning med sju procent jämfört med förra året, trots att 2024 var ett skottår och februari alltså hade 29 dagar.
– Bara under de två vinterlovsveckorna passerade cirka 1,3 miljoner passagerare genom flygplatsen – inklusive de många utländska turister som besökte Danmark eller transfererade på CPH på väg till andra destinationer, säger Peter Krogsgaard, Chief Commercial Officer på Copenhagen Airports.
Två av tre resenärer på Köpenhamns flygplats är utlänningar och danskarna utgör 35 procent av flygplatsens passagerare. 13 procent av resenärerna är svenskar, nio procent är amerikaner och åtta procent är britter. Det innebär alltså att 258 000 svenska passagerare utnyttjade Köpenhamn under februari månad.
Topp tre-destinationerna var London, Oslo och Stockholm, men långdistanslinjerna ut från Köpenhamn hade den största procentuella ökningen. Det populäraste landet var USA, följt av Emiraten och Thailand. Thailandsflygen var nästan fulla med en kabinfaktor på 96,9 procent. Cirka 43 000 passagerare reste mellan Köpenhamn och en av de tre thailändska destinationerna Bangkok, Phuket och Krabi, vilket var 32 procent fler än under samma period förra året.
Snabbast flygplatsförbindelse blir en stor del när flygplatserna ska mäta kundnöjdhet
Copenhagen Airport hamnade på första plats över europeiska länder med snabbast flygplatsförbindelse. Det tar tretton minuter att åka in till city med tunnelbana och biljettpriset är 53 kronor. Arlanda hamnar på fjärde plats med en restid på 18 minuter, men med ett jämförelsevis högt biljettpris på 340 kronor.
Flygplanen som landade och startade på Copenhagen Airport hade i genomsnitt en kabinfaktor på 74,5 procent, vilket är en ökning med åtta procent jämfört med februari 2019 då antalet passagerare var detsamma.
– Anledningen till den positiva trenden är att många flygbolag använder nyare och större flygplan med större säteskapacitet och att antalet sålda säten är högre än tidigare, säger Peter Krogsgaard.
Av i genomsnitt 615 dagliga avgångar från eller ankomster till Köpenhamns flygplats har andelen nya och modernare flygplanstyper vuxit de senaste åren. Idag är mer än en tredjedel – 34 procent – av alla flygplan på Copenhagen Airport av modern flygplanstyp, till exempel Airbus A320neo eller Boeing 737 MAX. 2019 var denna siffra endast fem procent.
Förklaring: En passagerare som ankommer till en flygplats räknas som en unik passagerare, om samma passagerare enbart använder flygplatsen som transitflygplats räknas det som ytterligare en unik passagerare i statistiken.
Kommentarer
258.000 svenskar i februari, det är en väldigt hög siffra.
Hur många av dessa är Nordvästskåningar och tar en wekeend i t ex London, Paris, Rom med mera och betalar en dyr brobizz med parkering eller tåget över bron.
Ett perfekt wekeend alternativ för våra skånska flygplatser, Ängelholm och Kristianstad.
Gratis parkering på flygplatsen eller bussen som nu startat upp, istället står man och klappar sig för bröstet och hurrar över Arlandatrafiken.
Vad händer på Sturup? Hur lätt är det att ta sig ut där jämfört med att ta bron över till dansken?
Se möjligheterna…..
Detta är ju en svensk tidning och notisen habdlar ju om CPH och ARN så varför skulle OSL nämnas. Det är ju inte firekt någon transitflygplats.
Burde man ikke nevne den nest største skandinaviske flyplassen i en slik oversikt? Oslo har langt flere passasjerer enn Stockholm.
Enkelt räknat så är det alla svenskar som flyger till och från Kastrup. Flyger du transfer så är du två. ✌️
Hur är detta mätt? Räknar det med alla svenskar över Öresundsbron, eller endast de som är transferpassagerare från svenska flygplatser?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten