Ärna blir civil flygplats

Publicerad den 14 november 2013
Kommentarer
Regeringen gav idag grönt ljus för civil flygtrafik på Ärna flygplats utanför Uppsala. Det skulle i så fall öppna för lågprisflyg också norr om Stockholm. Kanske har beslutet också med den pågående miljöprövningen av Arlanda att göra.
Ryanair

I förra veckan beslutade en politisk majoritet i Uppsala kommun att avråda regeringen från att tillåta civilt flyg på den tidigare flygflottiljen i Uppsala.
         
Men regeringen körde idag över de lokala politikerna och har gett tillstånd till 15 000 rörelser per år med större trafikflygplan. Dessutom har försvarsmakten kvar sitt tillstånd på cirka 5 000 rörelser.

– Närheten till Stockholm gör Ärna till en strategiskt viktig flygplats både ur militärt och civilt perspektiv. En samlokalisering av militär och civil flygverksamhet på Ärna kan ge stora samordningsvinster. Samutnyttjanden av detta slag finns redan på Ronneby och Luleå/Kallax, vilka båda är militära flygplatser upplåtna för civil trafik. Ett liknande exempel är Visby, som omvänt är en civil flygplats öppen för militär flygtrafik, skriver miljöminister Lena Ek (c) och försvarsminister Karin Enström (m) i en kommentar till beslutet.
         
I första hand är det helikopterverksamhet, både polisens och sjukvårdens som avgjort regeringens beslut.

– Flygplatsen utgör även en stödresurs till det civila samhället i form av möjlig landningsplats för ambulans- och polisflyg samt som bas för Akademiska Sjukhusets intensivvårdshelikopter. I budgetpropositionen för 2014 föreslår regeringen att Försvarsmakten får i uppdrag att stödja Polisen med helikoptrar för transporter av bland annat Polisens nationella insatsstyrka. Stödet för polisiära insatser är tänkt att ges i samband med terrorism eller annan grov brottslighet, säger regeringen.
         
Men det utesluter inte att också vanlig kommersiell flygtrafik kan få plats på Ärna och de investeringar i infrastruktur som nu ska ske. De planerna skulle i så fall gå ut på att skapa ytterligare en flygplats för lågprisflyget och en parallell till Skavsta utanför Nyköping som ligger på ungefär samma avstånd till Stockholm som Ärna gör.
         
Ytterligare ett motiv som – kanske – kan ligga bakom beslutet, är den miljöprövning som Arlanda just nu genomgår. Den ska presenteras om två veckor och det finns farhågor att Miljödomstolen ska inskränka på flygtrafiken till bana 3 på Arlanda. Det skulle i så fall ge mycket stora konsekvenser för landets största flygplats och med det perspektivet kan Ärna bli ett komplement till Arlanda.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Miljökonsulten
2013-11-19 08:01

Ärna omkringas på tre sidor av Fyrisån. En storbrand i ett plan (eller nödvändiga brandövningar) riskerar att ge förgiftat släckvatten som rinner rakt igenom centrala Uppsala. Risk för liv och hälsa hos Uppsalaborna? Fyrisån har också stora naturvärden som skulle kunna skadas. En miljöprövning här blir svår. Bara ett litet tips för dem som hoppas eller tror på detta.

A
2013-11-16 11:24

Då närmar sig slutet ännu mer. Mer lågpris och förhållandet för oss piloter försämras, man tycker ju ändå kanske att folk här inne borde förstå de. Detta gynnar enbart sven svensson solresa till spanien. Ingen annan.

Eurobonus Guld
2013-11-15 23:57

Ingen har svaret om beslutet är bra eller dåligt innan vi får facit om tidigast 10 år. Så långa är tidscyklerna inom infrastruktur och samhällssatsningar. Spontant tror jag dock att det är ett bra beslut som regeringen fattat angående Ärna. Uppsala som Sveriges fjärde största kommun med mer än 200.000 invånare bör kunna attrahera vissa flygbolag som inte trafikerar Stockholm Arlanda till gagn för hela regionen.

Bana1
2013-11-15 15:18

Myndigheter!!! VARFÖR byggde dom Bana3 överhuvudtaget??!

Arlanda
2013-11-15 10:48

Uppsalas flygplats heter väl Arlanda?

Capital of Scandinavia
2013-11-15 09:39

Som vanligt klarar svenska politiker inte av att vara strategiska. Arlanda, Skavstra, Bromma, Ärna och kanske även Västerås – fem flygplatser för en internationellt sett mycket liten region. Det blir varken hackat eller malet. Lycka till med att få seriösa flygbolag att etablera långlinjer eller reguljära linjer i Europa. Det finns ju ingen kritisk massa någonstans! Men det är väl bra för Ryanair…

TG
2013-11-14 21:31

Underbart beslut! Nu kan man ta trampcykel till flyget och nå hela världen direkt från Uppsala. Undrar varför Uppsala kommun inte ville ha flygplats? De verkar vara bakåtsträvare och miljömuppar allihop. Det är ju en fantastisk mmöjlighet för Uppsala och alla företag i stan.

B
2013-11-14 21:26

Är väl bra? Mer flyg, mer passagerare ger mer jobb för oss piloter! Bra konkurrens för arlanda som tar ut hutlösa landningsavgifter också.

Mange
2013-11-14 20:25

IDIOITI

Leif A
2013-11-14 15:02

Grattis till beslutet, eftersom jag för försvarsmaktens räkning under 2004 förhandlade fram fet första preliminära upplåtelseavtalet med Uppsala Air avsende civil luftfart på flygplatsen. Allt under förutsättning av ett positivt besked om miljöprövningen. Beslutet innebär att processen bör kunna påbörjas för vissa kompletterande byggnadsåtgärder på bansystemet mm.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten