Besked idag om flygledarstrejk i Europa

Publicerad den 2 oktober 2013
Kommentarer
De europeiska flygledarna har utlyst en strejk till den 10 oktober. Det är en protest mot förslaget att på allvar inrätta Single European Sky. Idag fattas beslut om det blir någon strejk.

De svenska flygledarna är dock inte berörda eftersom de är anslutna till en annan europeisk flygledarorganisation.

Air Traffic Controllers European Unions Coordination, ATCEUC, har flaggat för att alla 14 000 flygledare i de 28 medlemsländerna ska lägga ner arbetet i en endagarsstrejk den 10 oktober. Det skulle i så fall lamslå merparten av flygtrafiken i Europa nästa torsdag.
         
Protesterna gäller det pågående arbetet med att harmonisera flygtrafiken inom Europa inom ramen för Single European Sky. Det är ett arbeta som pågått länge med målsättning att bli av med de många luftrumsblocken som finns i Europa och som bland annat innebär längre och krångligare flygvägar. I förslaget, som går under namnet Single European Sky+2, finns också betydande ekonomiska regleringar av överflygningsavgifterna och kostnaderna för flygledningen i Europa och det är främst det som strejken vänder sig emot.

– Det skulle slå hårt mot tillgången på flygledare och ATCEUC menar att det är omöjligt att genomföra förslaget, säger Christer Carlsson som är ansvarig för de internationella relationerna inom fackföreningen ST, som organiserar de svenska flygledarna.
         
Enligt planerna ska ATCEUC idag bestämma hur och i vilken omfattning strejken ska genomföras. Att det på något sätt blir en markering är tämligen klart.
         
Men en eventuell strejk i Europa berör inte de svenska flygledarna.
– Nej, vi är inte anslutna till ATCEUC utan till en annan organisation, European Transport Federation som organiserar ett flertal olika transportgrenar. Alltså omfattas vi inte av planerna på en strejk.
         
Det innebär att i delar av norra Europa kan flygtrafiken upprätthållas till viss del. Inte heller Storbritannien, Irland och Finland är med i ATCEUC och Danmark, som visserligen är medlem, har deklarerat att de inte tänker gå med i konflikten. Liknande signaler har hörts från Norge. Om mötet idag fattar beslut om strejk blir det dock omöjligt att flyga söderut i Europa.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Conny
2013-10-05 15:47

Skillnaden mellan (Coopans) och några generationer tidigare är inte så stor egentligen. Det är ganska primitiva hjälpmedel egentligen. Dom har visserligen höjt kapaciteten rejält men det är fortfarande ett hantverk och långt ifrån den autonoma dröm som man skulle kunna tro fanns nu 2013! Inte heller nästa generation är något mirakel, hårdvara är självfallet ingen brist men mjukvaran blir så komplex att det är omöjligt att skapa ett autonomt system med en budget som kan anses vara rimlig.

Hans
2013-10-05 11:32

Vilken extremt dålig jämförelse! Anledningen till effektiviseringen i cockpit är ju att det är mindre att göra och påverkas inte speciellt mycket av att det är MYCKET mer trafik idag än tidigare. ATC har fått bättre verktyg men ökade mängden trafik gör ju att det fortfarande är brist på flygledare. De som är insatta i ATC vet att de modernaste verktygen vi har inte är så imponerande som många tror.

pl
2013-10-04 19:37

Det handlar inte om en bra eller dålig produkt, det handlar om effektivisering som är möjlig tack vare tekniska framsteg. För en inte alltför avlägsen tid satt vi fem piloter i cockpit, nu gör två piloter på ett modernt plan ett bättre jobb och det syns såklart i säkerhets statistiken.

L
2013-10-03 11:52

Eftersom SAS inte drivs med skattepengar utan endast vid behov får (som alla företag) ägartillskott saknar ditt inlägg relevans och det där med FL-situationen på kontinenten verkar du inte ha så bra koll på men portad ska ingen vara här. Fortsätt du för dina ord får igång oss andra som har koll.

FL
2013-10-03 08:14

Eftersom det är stor brist på flygledare i dom flesta länder så handlar inte denna strejk om att behålla jobb. Det handlar om att inte följa i samma spår som övriga flygbranschen där alla vill ha en säker och bra produkt men ingen är villig att betala för den.

ojoj
2013-10-02 23:55

Det handlar om att flygledare i många eu länder vill behålla jobben, dom är inte intresserade av effekttivesering. Senior har skrivit den enda vettiga kommentaren och ni SAS are, som lever på skattepengar borde vara portade från denna och alla andra sidor, berätta för allmänheten att era piloter får 70000 kr i pension/månad, så kanske folk bedömer er efter vad ni är värda!

A321
2013-10-02 19:28

Det vore rätt med spöstraff på dom som klagar på att flygledare står upp för sin sak! Hade vi piloter inte varit så mesiga så hade vi fortfarande haft en vettig bransch. Spö ska ni ha som kritiserar detta!

Ola
2013-10-02 18:32

Håller med lö.När det gäller piloter så finns det ingen stake i pilotföreningarna.Det är som att pissa i motvind.Bakslag,bakslag och åter bakslag.

Senior
2013-10-02 18:28

Alla säger att det behöver effektiviseras… Är det så? Man jämför med USA som har annat luftrum och mängder med Traacons, annat regelverk. Äpplen och päron. SES säger att flygplanen flyger som färdplanerat och det stämmer ju inte. Allt mår bra av förbättring men man måste utgå från rätt fakta. Ja, sydeuropa lider nog av osmidig trafikledning men det är väl snarare en brist på pengar och bättre utrustning! Alla som uttalar sig här har inte hundrakoll!

Roy
2013-10-02 18:04

Fäll ner pungen och landa. Du är grounded. Din frågeställning är så verklighetsfrånvänd så att man får mardrömmar. Till på köpet har den inget att göra med effektivisering av luftrummet i Europa.

Roy
2013-10-02 18:00

Ofattbart att ens tänka tanken att gå ut i strejk för att stoppa en effektivisering som alla måste hålla med om är samhällsviktig.

Ymer
2013-10-02 12:40

Så det är bättre att behålla ett uråldrigt och gammaldags system för att fler flygledare ska behålla jobben. Logiskt eu-tänk

!?
2013-10-02 08:05

Tänk om piloter hade samma kampvilja! Då kanske vi inte hade arbetat för minimilön och suttit 13h i sträck

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten