Dom meddelad i rättstvisten mellan SAS och Norwegian

Publicerad den 16 mars 2010
Kommentarer
SAS blev i Asker og Bærum tingrett den 19 maj 2008 dömd att betala en ersättning till Norwegian på 132 MNOK samt ersättning för Norwegians processkostnader på 6 MNOK.

Skadeståndet avsåg förluster som Norwegian hävdade hade uppstått till följd av att Braathens under perioden september 2002 till mars 2004 nyttjat information om Norwegian genom bokningssystemet Amadeus samt att SAS koncernen mottagit ett e-mail från en resebyråanställd med påstådd affärshemlig information om Norwegian.

SAS koncernen överklagade domen därför att SAS menade att Norwegian inte hade orsakats några ekonomiska förluster med anledning av dessa händelser. Norwegian överklagade också domen och yrkade högre skadestånd än det utdömda beloppet.

Lagmannsretten i Oslo dömde den 16 mars 2010 SAS koncernen att betala en ersättning om 160 MNOK plus processkostnader. Detta ger SAS en negativ effekt på resultat och likvida medel på ca 200MSEK.

– Vi är besvikna över Lagmannrettens dom. Vi hade gärna sett att den här saken blivit avslutad genom denna dom, men vi noterar att den inte var enhällig och vi kommer nu att granska domen för att värdera om den ska överklagas, säger Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

B737
2010-03-19 17:10

Det ar nog sa,vi kallar det nyemision och nagra milliarder flyger ivag till SAS igen.Inrikesflyget avreglerades och SAS tog over Linjeflyg och Swedair samt sag till att det inte blev nagon konkurrens.

Stig A Johansson/Stan
2010-03-19 13:13

Om man som signaturen B737 skall skriva en kommentar till en artikel, så bör man hålla sig till fakta.

SAS har aldrig fått några pengar av Svenska Staten eller någon regering och det svenska inrikesflyget avreglerades för mer än 20 år sedan.

Suck!
2010-03-17 15:42

Ja, det är nog svårt att motivera personalen att dra åt svångremmen, när man har management som ställer till det. Detta är ju inte första gången man får betala skadestånd ( SAS Cargo). Det är konstigt att ansvariga chefer få sitta kvar efter sådana här fadäser

B737
2010-03-17 14:31

Inga problem SAS ni får säkert nya pengar av regeringen men försök inse att monopolet är slut.Nej det bästa vore att lägga ner SAS och starta ett nytt bolag i Sverige med nya ideer.

Hajen
2010-03-16 21:49

Aktien dippade innan stängning, kan det ha varit pga detta?

Hasse
2010-03-16 21:47

Allt går emot sas för tillfället.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten